• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • a ja chcę, żeby nowej pętli nadano imię...

    ... mojego idola Najwspanialszego Osła RP Jacka Kurskiego!!!

    • 0 0

  • Wariant III

    Absolutnie tylko wariant III. Moim zdaniem sam przebieg Łódzkiej i budowa ronda są mniej istotne. Ważne, żeby było sporo miejsc parkingowych przez pętli. Dzięki temu uzyskamy rozwiązanie typu "park and ride", które może znacząco ograniczyć ruch samochodowy w tej części Gdańska. Chyba, że zostanie zwiększona liczba kursów na takie osiedla jak Cztery Pory Roku. Inaczej mieszkańcy będą dalej dojeżdżali do pracy samochodami, bo nie będą mieli rozsądnego dojazdu do pętli (nikt zimą nie będzie szedł 3-4 km piechotą, żeby potem się przesiąść na tramwaj).

    • 0 0

  • a kiedy nastapi połaczenie z Chełmu na Stogi ?????

    • 0 0

  • połączenie ze światem

    Najlepszym rozwiązaniem jest wydłużenie obecnej trasy "1" tak, by można dojechać np. do Jelitkowa, lub Oliwy przez Gdańsk Główny. Można wtedy wycofać linię "6". O wiele więcej "+" zyskałaby władza w najbliższych wyborach. Połączcie Gdańsk-Chełm z miastem.....
    Z poważaniem pasażer

    • 1 0

  • Chciałabym, żeby linia tramwajowa nr1 przejeżdzała przez dworzec głowny w kierunku wrzeszcza... Autobusy spod "Lotu" w strone Chełmu jeżdzą żadko a w soboty i święta jeszcze żadziej...gdyby tramwaj nr.1 przejeżdzał przez Dworzec głowny byłoby to wielkim ułatwieniem dla mieszkańców osiedla Chełm.

    • 0 0

  • trasa dalej

    tramwaj z Chelma powinien jezdzic do petli kliniczna bo pasazerowie tylko moga sie przesiadac w Gdansku jak jada do pracy

    • 0 0

  • Czy ktoś z Was mieszka w okolicy Łódzkiej?

    Notoryczne korki na Łódzkiej denerwują nie tylko kierowców, ale i mieszkańców pobliskich osiedli. Ruch się ślimaczy, a czasami nawet stoi w miejscu. Kierowcom puszczają nerwy stojąc u splotu Łódzkiej i Świętokrzyskiej, mając problem z ustąpieniem jeden drugiemu pierwszeństwa.
    Nowa łódzka jest bardzo potrzebna: szybki dojazd do centrum, a przede wszystkim regulacja koszmarnego skrzyżowania (może większość z nas przesiądzie się na tramwaj :-)
    Najgłośniej krzyczą Ci co siedzą z różnych powodów w domu, nie mają nic do roboty albo wychodzą tylko po zmroku i omijają wszystkie korki, dodatkowo podkręcają się postami na tego typu forach. Nie wiem czy problemem jest pętla "w polu", która będzie służyła (mam nadzieję) jako punkt transferowy do dalszej podróży. Zastanówcie się dokładnie ile osób tak naprawdę skorzysta z pętli i będzie chodzić tam pieszo - do wsiadania do tramwaju służą przede wszystkim przystanki rozlokowane wzdłuż całej trasy, które zbiorą ogromną liczbę pasażerów z kilku wielkich osiedli znajdujących się po obu stronach Łódzkiej.
    A korek na Oruni - idzie błyskawicznie - wybieram go codziennie zamiast Łódzkiej w drodze do centrum Gd.
    Głupoty piszecie negując pomysł rozładowania "łódzkiego" korka !
    Myślenie perspektywiczne, a przede wszystkim logiczne i odrobinę rozsądku pozostawiam Panu Markowi pod rozwagę - chwila zastanowienia !

    • 0 0

  • taki sam sens tej inwestycji jaktramwaju na chełm tyle,ż eteraz sens

    jest większy

    • 0 0

  • Do projektujących

    Po co taka trasa nie lepiej żeby tramwaj jechał prosto do Łostowic a potem odbijał w lewo na Ujeścisko i Orunię Górną
    Proponowany wariant jeszcze bardziej zakorkuje skrzyżowanie
    Łostowicka, Wilanowska, wydłuży czas jazdy

    • 0 0

  • Jakie zadupia???

    To nie zadupia tylko porządne, ładne i wielkie osiedla. Jeśli faktycznie inwestycja zostanie zrealizowana osobiście będą zadowolona

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane