• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • tramwaj-tramwajem

    tramwaj-no fajnie.ale i tak tylko dla mieszkańców nowego chełmu i szkoda że nie dojeżdża do dworca. a osoby jeżdżące 108 i 118 to pewnie niedługo nie będą miały czym jeździć bo jak nie wyremontują ul.stoczniowców i reformakiej to wszystkie autobusy się rozwalą na takich nawierzchniach gdzie dziura nba dziurze.a najbardziej zadziwiające jest to że jak sie tam porobią nowe dziury to przyjeżdża ekipa drogowców i zasypuje dziury żwirkiem.żenada

    • 0 0

  • bzdety i propaganda (3)

    Po pierwsze:
    Zdjęcie wstawione do artykułu jest bezczelnie przerobione. Tam są same dziury, które na zdjęciu w cudowny sposób zniknęły. Po co te kłamstwa.
    Po drugie:
    Tak wygląda propagandowe debilne działanie władz miasta.
    Wydano KILKADZIESIĄT milionów PLN na samą pętlę na Chełmie wiedząć, że ma ona mieć jedynie charakter tymczasowy.
    W związku z tym nowa linia niezależnie z Łódzkiej czy z Górnej Oruni swój bieg będzie kończyła na Chełmie a tam przesiadka. No bo jak propagandowe cudo ma się marnować.
    ... a będzie tak - Mieszkasz na 5Wzgórzach, Świętokrzyskim, Kowalach, 4 Porach Roku, Moim Marzeniu, Kolorowym, czy w końcu na Łostowicach TO JEDZIESZ JEDEN DO DWÓCH PRZYSTANKÓW AUTOBUSEM, POTEM WSIADASZ DO TRAMWAJU, BO AUTOBUS DALEJ NIE JEDZIE. JEDZIESZ TRAMWAJEM TRZY MOŻE CZTERY PRZYSTANKI. iiii... WYSIADASZ NA CHEŁMIE BO TRAMWAJ DALEJ NIE JEDZIE. CZEKASZ NA PRZESIADKĘ, WSIADASZ DO 35 LETNIEGO-NOWEGO TRAMWAJU ZWANEGO PIESZCZOTLIWIE DORTMUNDEM, KTÓRY WYCOFANO Z EKSPLOATACJI W NIEMCZECH, A KTÓRY NASZ WÓDZ ADAM OWICZ ZAKUPIŁ DLA KOCHANYCH GDAŃSZCZAN I JEDZIESZ POD SAM URZĄD...... dalej dla zdrowia do dworca pieszko, taki poranny dżoging. po drodze można sobie wtedy ponucić "ŁU BU DU BU ŁU BU DU BU NIECH NAM ŻYJE PREZES NASZEGI KLUBU, NIECH ŻYJE NAM"

    • 2 0

    • (1)

      z oliwy tramwaj pojedzie na chełm a z centrum druga nowa linia do nowej łódzkiej proste ??

      • 0 0

      • trudne, bo to dureń bez szkoły ;]

        Durniu od bzdetów i propagandy, cała linia tramwajowa na Chełm,łącznie z 3 pociągami tramwajowymi kosztowała 32miliony, więc o jakich kilkudziesięciu milionach na pętlę ty piszesz? łapy na kołdrę i przestań bujać w obłokach. A linie będą dwie, do tego czasu będzie dość N8C + 35 nowych pociągów

        • 0 0

    • Ty masz coś z głową?

      czy to po prostu zmęczenie?

      • 0 0

  • brawo miasto brawo władze

    coś się dzieje ale wszystko za wolno....

    • 0 0

  • Odblokuj WRESZCIE "prezyDĘCIE" tę Orunię Górną!!!Dojazd do centrum

    załatwiłeś dokumentnie!Pogoń tych swoich głupawych urzędasów,by przyjrzeli się swojej"gospodarce"inżynierią ruchu!TRAMWAJ-jak ongi 6-tka-łączy najsprawniej,najszybciej,bez korków.Połączenie z Orunią Górną P I L N E!!!

    • 1 0

  • Może dodam do tego potoku słów trochę od siebie – tak dla wyjaśnienia. Budowa linii tramwajowej od pętli Chełm do pętli NowaŁódzka to kolejny etap rozwoju sieci tramwajowej w Gdańsku – na dłuższy odcinek czyli dalej ulicą Nową Świętokrzyską i w górę do pętli Chełm albo ulicą Nową Warszawską (do Ujeściska) do pętli Nowa Jabłoniowa nie byłoby Gdańska na razie stać (mimo dotacji z Unii) – wszystkie duże inwestycje trzeba podzielić na jakieś logiczne etapy. Budowa proponowanego odcinka nie oznacza wcale, że na pętli Chełm będziemy się teraz przesiadać na tramwaj jadący do pętli Łódzka. Też tracę cierpliwość czekając aż tramwaj z Chełmu zacznie jeździć dalej: do dworca a potem aż do Oliwy. Przypuszczam że taki stan rzeczy spowodowany jest kłopotami z ilością taboru tramwajowego. Docelowo tramwaj będzie jeździł z tej nowej pętli aż do Oliwy (bez przesiadek). Wariant II jest niedopuszczalny: z tego co się orientuję to nowa Łódzka jest wysokiej klasy technicznej czyli nie może na niej odbywać się co chwila zjazd z przyległych osiedli. Tę rolę spełni jezdnia obecnej ulicy Łódzkiej (taka lokalna, serwisowa ulica). Osobiście jestem za wariantem I – tramwaj tak jak należy zaprojektowano pomiędzy jezdniami więc mieszkańcy z jednej i z drugiej strony Nowej Łódzkiej mają tak samo blisko do przystanku i taki sam poziom hałasu. Co do lokalizacji nowej pętli (bo to też wzbudza agresję) to ciekawa jestem czy chcielibyście mieć ją pod swoimi oknami? Przecież byłoby tak blisko? Tak na poważnie - to teren pod tą lokalizację od zawsze był rezerwowany w tym właśnie miejscu – bo na Orunię Górną po prostu nie da się tramwaju zaprojektować ze względu na spadki chociaż dalsze etapy rozbudowy linii tramwajowej (Nowa Świętokrzyska) znacznie poprawią sytuację tej dzielnicy. Dokładnie przebieg planowanych tras tramwajowych można obejrzeć na stronach miasta. A na miejscu mieszkańców Moreny bym się nie martwiła: podobno powstaje koncepcja budowy tramwaju na Morenę aby miasto mogło wystąpić o dofinansowanie unijne. To na razie tyle .

    • 0 0

  • Kiepski pomysł z lokalizacją pętli

    Chociaż warianty aż trzy, to wszystkie z lokalizacją pętli w tym samym miejscu - w szczerym polu... Marna to pociecha, gdyż dalej nie ułatwi to życia mieszkańcom okolicznych osiedli. Ile razy można się przesiadać???
    Poza tym, aż się prosi uruchomić tramwaj "0" do Wrzeszcza, w końcu moja ( i innych) droga do pracy nie trwałaby prawie 1,5 godziny!!! Takich utrudnień jak w Gdańsku nie ma w żadnym polskim mieście... Wstyd!!!

    • 2 0

  • Trzeba wyciąć od 40 do 60 drzew - no nie

    Jak zawsze w Polsce drzewa ważniejsze od ludzi. Przecież wycięcie nawet 100 drzew nie stanowi tragedii.

    Ktoś zmieni w końcu ten chory "szacunek" dla drzew w Polsce. Jak miasto (czyli Państwo jakby nie patrzeć) ma płacić za wycięcie drzew kolejnej państwowej organizacji - aż się scyzoryk w kieszeni otwiera.

    • 1 0

  • TYLKO 3 KM zabrakło by połączyć Małomiejską z CHEŁMEM Cieszyńskiego (k/ Tesco)

    i znacznie ograniczyć korki na Małomiejskiej/ Łódzkiej/ Swietokrzyskiej!!! Dlaczego tego nie warto szyko zrobić, toć to grosze w porownaniu z innymi inwestycjami drogowymi!!

    • 5 0

  • koszmar

    wladze gdanska nizbyt interesuja sie sytuacja mieszkancow; mieszkam 8 lat na ujescisku (piotrkowska) i od tylu lat sie nic nie zmienilo na lepsze - tyle samo autobusow co 10 lat temu a osiedle o wiele wieksze; zlikwidowano na dodatek planetobusy; koszmar z dojazdem; panie adamowiczu pomysli pan o ludziach a nie o swojej karierze!!

    • 1 0

  • ...

    Po pierwsze jaki sens ma budowanie pętli w dole pomiędzy dwoma dużymi osiedlami? Myślicie że jeżeli ktoś mieszka na Orunii Górnej przy szkole to będzie mu sie chciało iść taki kawał do tramwaju? No to sie grubo mylicie. Gdybyście pomyśleli odpowiednio wcześnie to pewno pętla znajdowałaby sie koło komisariatu a tak budują sie tam teraz nowe bloki. Po drugie przydała by sie nowa Małomiejska w dół do Traktu św. Wojciecha, dziś żeby wydostać się z Orunii Górnej i okolic trzeba stać w korkach około godziny tak samo jest w godzinach powrotnych z pracy. No tak ale zanim panowie Urzędnicy pomyślicie o tym to zapewne minie 4 lata.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane