• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • Każdy układ jest do bani bo osiedla rozrosły się już do samej obwodnicy. I jak tam dojechać? iść pieszo z tej nowej pętli?? Bez sensu!

    • 0 0

  • 2 lub 3

    Bardzo dobrze, że budowa linii w końcu ruszy. Wariant 2 i 3 sa najlepsze (ze wskazaniem na 2).

    • 0 0

  • wariant I

    wariant I jest najbardziej sensowny, torowisko powinno byc pomiedzy obiema jezdniami ze wzgledu na przyszle skrzyzowania w ktorych nie bedzie trzeba wyznaczac osobnej fazy dla tramwajow. zreszta kazdy kto ma pojecie o tym wybierze I albo II. wariant III jest bez sensu, czegos takiego sie nie robi. przyy III linia musialby byc oddalona od jezdni tak by wyznaczyc 'azyl' dla samochodow na skrzyzowaniach, co najmniej 6m. po co?

    • 0 0

  • tramwaj w pole

    przecież tam nikt nie mieszka, a nie lepiej jakby pojechal na ulicę piotrkowską, potem dalej w kierunku kowal.

    • 0 0

  • do Krzysztofa Rudzińskiego

    rozumiem argumentację nt. budowy nowej łódzkiej bez wykorzystania istniejącej drogi, jednak miałbym pytanie, czy w tym porównaniu kosztorysów poszczególnych wariantów, został również uwzględniony koszt utrzymania przez kolejne kilkadziesiąt lat jednej drogi więcej? Lokalnej, ale jednak. To trzeba będzie łatać, odśnieżać, zrobić chodniki, ścieżki rowerowe, każde przejście przez łódzką oznaczać będzie budowę... dwóch skrzyżowań... jakoś trudno mi sobie wyobrazić żeby tak lekką ręką wybetonować kolejne kilka ha.
    Nie chce mi się wierzyć, że droższym wariantem jest skorzystanie z istniejącej już drogi... Drzewa?, może wystarczy pozostawić pomiędzy obiema "ścieżkami" szerszy pas zieleni? to również dodało by "uroku" tej trasie. A może puszczenie "starą" łódzką tramwaju? hałas byłby w jakimś tam stopniu ekranowany przez drzewa...
    Więc jeśli wybierać spośród tych trzech, to zdecydowanie wariant II

    • 1 0

  • gdzie mapa docelowj rozbudowy linii tramwajowej? (1)

    Szkoda, że usunięto ze strony "Inżynieria drogowa" mapę docelowego przebiegu linii tramwajowych, na której zaznaczono przebieg (słuszny zresztą) wszystkich nitek tramwajowych w całym mieście. Była tam Nowa Świętokrzyska z Nową Jabłoniową a po środku pasów ruchu tory tramwajowe. To naprawdę wspaniałe rozwiązanie. Wejście na tzw górny taras rozwiązuje problem komunikacji miejskiej w Gdańsku. Połączenie tego z Szybką koleją miejską prowadzi do skomunikowania z Sopotem i Gdynią. Już władcy miasta zaczynają kwękać o trudnościach dalszej rozbudowy tej formy komunikacji. Tak niedawno prezydent wypowiadał się o "Wyższości Tramwaju nad autobusami" i słusznie, dlaczego więc już na starcie rezygnuje skoro Unia Europejska preferuje taki kierunek rozwoju ?

    • 2 0

    • bardzo mądre spostrzeżenia

      wyślił swoje uwagi na podanego maila

      • 0 0

  • Nie tędy droga

    Ja też uważam że nie ma sensu aby tam przedłużać tą linię, nie lepiej by było na Dworzec Główny albo jeszcze dalej, no kierunek wrzeszcz?

    • 1 0

  • altrernatywna trasa

    1 nitka torowiska od skrzyżowania pod wiaduktem na chełm w kierunku warszawskiej za netto przez łódzką przez starą bazę na piotrkowską dalej w kierunku zakoniczyna łukiem na dół przez lasek obok zapro potem wzdłuż świętokrzyskiej w stronę oruni grn.za blokami za bomi w kierunku pętli na chełmie tylko jedna nitka okalająca tak jak w brzeznie

    • 2 0

  • Ja jestem optymistą i wierzę że za kilkanaście lat będziemy mieli świetną komunikację tramwajową która uratuje nasze miasto od wiecznych korków. Jeszcze będą programy o Gdańsku na Discovery puszczać.

    • 0 0

  • A ja mam to gdzies..... (1)

    tylko gdzie mieliście ludzie mózgi kupując mieszkanie na kowalach, zakoniczynach i innych szczęśliwych osiedlach. Jak tam jadę to mi się płakać chce, że ludzie wydali masę szmalu żeby teraz w korkach stać na trakcie i łostowickiej. Mieszkam teraz na mierzei wislanej i tez jadę godzinę do pracy. JADĘ. I tyle w temacie. Pozdrawiam

    • 1 2

    • Jak jadę przez...

      ...twoją Mierzeję Wiślaną, usłaną śmieciem i nieużytkiem, oblaną cuchnącymi, zmętniałymi wodami Sadzawki Bałtyckiej i upstrzoną z rzadka walącą się ruderą czy chlewem (spod jednej z których to "budowli" zapewne codziennie, zgodnie z reklamą, wyjeżdżasz w godzinną pielgrzymkę do pracy w Biedronce na Oruni Dolnej swoim 30-letnim "golfiaczem"), to płakać mi się chce, że takich mędrków ta biedna ziemia nosic musi....

      Nota bene, czy ten przegniły most pontonowy w Sobieszewie faktycznie jest AŻ TAK przepustowy? Czy tylko zazdrość zdusiła autora, pogonionego gromkim śmiechem i zdrowym kopniakiem z banku w którym "starał się" o kredyt na piwnicę w Kowalach? :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane