• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • Tramwaje do Oliwy !!!!!!!! (1)

    Uruchomcie wreszcie przejazd tramwaji z Chełma bezpośrednio do Oliwy. To piorytetowa sprawa do załatwienia.

    • 2 0

    • Może wreszcie sprawa ruszy !!!!

      • 0 0

  • ... A LISIARNIE PRZEROBIĆ NA ZAJEZDNIE

    A co!!!

    • 0 0

  • ORUNIA GÓRNA NIE GŁOSUJE NA ADAMOWICZA! (1)

    Po przdstawieniu takiego projektu nikt z Oruni Górnej nie powinien głosować na Adamowicza! On ma nas w d.. i my jego też!

    • 0 0

    • Myślisz, że on ma tylko Orunię w dupie? Komunikacja miejska na wyspę też szwankuje a most...? wstyd...

      • 0 0

  • Linie tramwajowe (3)

    A może czas najwyższy odnowić linie tramwajowe na dzielnicy Gdańska w Brzeźnie???? w ciągu 30 lat nie były odnawiane!! a przy Hallera ostatnio kilka razy!

    • 0 0

    • ogłoszony jest przetarg

      jest przetarg na remont torowisk w NP i Brzeźnie, zapraszam na stronę dyrekcji rozwoju miasta Gdańska, jest tam kilka też innych przetargów (m.in. Kartuska/Nowe Ogrody/ Grunwaldzka we Wrzeszczu, ETC - Zaspa itp.

      • 0 0

    • BĘDĄ ODNOWIONE - RUSZYŁ NARESZCIE PRZETARG

      I będziemy mieli burdel komunikacyjny jaki mieliśmy juz nieraz okazję poznać :-) Słodko to nie brzmi ale no jakoś trzeba działać skoro chcemy zmian komunikacyjnych :-)

      • 0 0

    • jakiś czas temu byl artykuł na ten temat na trojmiasto.pl Poszukaj.

      • 0 0

  • wycinka "drzew" na łódzkiej

    Panie Rudziński, nie rozumiemy dlaczego te stare próchna wrastające w jezdnię nazywa Pan "cennymi" (opłaty)drzewami, to przecież albo zniszczone przez szkodniki kasztany do wycięcia z powodu przemieszczania się zagrożenia, spróchniałe chyba jesiony i inne gatunki wyssane przez jemioły lub w 3/4 uschnięte ze starości i od soli. stanowią duże utrudnienie i zagrożenie dla korzystających z łódzkiej, co szczególnie odczuwamy gdy trzeba mijać się z autobusem lub ciężarówką - nie ma gdzie "uciekać", no chba na drzewo.

    • 1 0

  • TRASA NOWA A TRAMWAJE STARE (1)

    Gdańscy urzędasy planują nowe trasy ale niestety nie myślą o zakupieniu nowych tramwajów. Co z tego że trasa już zostanie ustalona, roboty ruszą jak znów dojdzie do tego ze miasto nie zakupi tramwajów lub nie wyrobi się z zakupem odpowiedniej liczby tramwajów ku temu odpowiednich i będzie dochodziło do tego że będzie się czekało nie wiadomo ile czasu bo znów zobaczy się napis AWARIA albo w ogóle się nie pojawi bo coś tam coś tam. Porażka!!!

    • 0 0

    • Gdybyś czytał wiadomości,

      to byś wiedział, że miasto planuje zakup kilkudziesięciu nowych tramwajów.

      Ale pewnie i tak wtedy będziesz narzekał, że za drogo, że nie takie jak trzeba, że za późno, że porażka itd.

      • 0 0

  • Może to co było kiedyś?? (2)

    a może by tak tramwaj na Orunię dolną?? :)

    • 1 1

    • dokładnie, Niemcy zbudowali tramwaj który dojeżdzał do Gościnnej, tylko przyszli polacy idioci i zlikwidowali

      • 0 0

    • NA ORUNIĘ DOLNĄ KIEDYŚ JEŹDZIŁA 6.

      Miała końcową pętlę na Gościnnej. W tamtych czasach były plany na wybudowanie linii do Świętego Wojciecha ale nie udało się. Teraz sądzę że nawet urzędasy nie myślą o odbudowaniu i tym samym odnowieniu linii na Orunię Dolną - Trakt Świętego Wojciecha jest za wąski i zbyt mocno zabudowany a poza tym ruch tam jest taki że..........co będę pisał - widać to po korkach :-)

      • 0 0

  • CYRK NA KÓŁKACH!!!

    Brak słów!!! Urzędasy planują linie ale chyba uwielbiają tym samym wkur***ć ludzi. Czemu? Puścili 1 z Chełmu do Centrum (nie uwzględniając dworca głównego) - druga linia, obecnie planowana będzie kursować z Chełmu do Nowej Łódzkiej. Pewnie kolejna która będzie planowana będzie kursowała od Nowej Łódzkiej gdzieś tam. I tak przesiadka za przesiadką - z pętli do pętli. Dla mnie to bzdura. Zanim dojadą do miejsca przeznaczenia to padną z wycieńczenia. A ile będzie nerwów jak któryś z tramwajów przesiadkowych nawali uuuu...... Znowu będzie co tutaj pisać :-)

    P.S. Nie mieszkam na Oruni Górnej tylko w Oliwie ale nie ukrywam że żal mi kolegów z tej części miasta iż urzędasy potraktowali Ich obojętnie gdyż daleko nie mieli aby przedłużyć trochę dalej ową linię i zamiast zakończyć ją na Nowej Łódzkiej mogliby gdzieś na Oruni Górnej ale cóż, potem się dziwić że nie idziemy z pomysłem tylko się cofamy.

    • 0 0

  • POSŁUCHAJCIE GŁĄBY Z ORUNI GÓRNEJ, JAK SAMA NAZWA WSKAZUJE JEST TO ORUNIA GÓRNA A WIĘC JEST NA GÓRCE A POD TAK WYSOKĄ GÓRKĘ

    TRAMWAJ NI HUHU NIE PODJEDZIE WIĘC ZAMKNIJCIE SIĘ ŁASKAWIE I TEN KAWAŁEK DO ŁODZKIEJ Z BUTA FRAJERSKIE PAŁY BEDZIECIE DYGAĆ

    • 0 2

  • Jaki tramwaj na Orunie?

    Ja nie będę Wam bram na fermę lisów otwierać i zamykać i tramwaj przepuszczać.
    W dupie mam taki interes.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane