• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • KOLEJNY GOLF, czy to nie ten z artykułu:

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=31465

    ? Kretynom w GOLFach powinno się pozabierać opony, wtedy nie będą mieli w ogóle, bo w mózgu, o przepraszam - mózgu już nie mają...

    • 0 0

  • Ale tandetna ankieta, brakuje opcji: (1)

    • 0 0

    • "MI TAM RYBKA"

      • 0 0

  • Tramwaj powinien dojść aż na Kowale!!!! (1)

    Jaki to ma sens? Robić pętlę w polu?? Jeśli jeszcze.. linia ma nie dojść do Kowali, to przecież przed Kowalami jest Osiedle 5 wzgórz i tam jest pętla autobusowa, którą mozna rozbudować i zrobić tez pętlę tramwajową!! Nie rozumiem tego, po co ta petla w polu... linia powinna iść wyżej w osiedla, przecież tam jest pobudowane tyle mieszkań a ludzie co rano stoją w kolosalnych korkach. Tramwaje odciążyłyby truch uliczny, nie wspomnając o połączeniu.

    • 1 0

    • TRAMWAJ NA KOWALE

      Zgadzam sie w 100%.
      Po pierwsz tramwaj na kowale bedzie tańszy (nie potrzeba żadnych bezsensownych petli.
      Po drugie - trzeba myslec przyszloszciowo, w tym kierunku sie rozbudowuje gdańsk, co raz więcej osob tam mieszka!!!
      MYSLMY choc raz Z WYPRZEDZENIEM!!!

      • 0 0

  • dobry pomysl !

    to dobry pomysl ale ....
    po pierwsze Ujeścisko ,Stare Ujescisko pozbawione autobusow ?!
    dwa : NIKT NIE PYTAL SIE O ZDANIE MIESZKAŃCOW DZIELNIC MIESZCZASAYCH SIE ZARAZ KOLO SIEBIE PRZY NOWEJ PETLI GDZIE MA POSTAĆ. NIBY...

    a tak na dobra sprawe opisaliscie ze 40-60 drzew wyciać z lasu ?
    ooOO bez przesady....

    Jak władze miasta DBAJĄ O EKOLOGIE to niech wstydza sie wogle ze pozwalają na niszczenie LASU NA UJESCISKU poprzez napedem przyszlej budowy blokow !!!

    a jak tu powstana bloki ? to co bedzie w lesie na zlotej karczmi i potokowej i na niedzwietniku ?! Dbaja o zieleń? chyba predzej o kase !

    • 0 0

  • WARIANT II

    Wariant II jest najmniej uciążliwy dla mieszkańców osiedla Wilanowskiego i Pogodnego, bo droga będzie chociaż trochę dalej od ich okien; w pozostałych wariantach jedna z nitek Nowej Łódzkiej przechodzić będzie w realu prawie pod samymi ich oknami... nie popełniajmy takich błędów jak zostały popełnione przy budowaniu starych tras... Zachęcam do głosowania na ten wariant :-) Poza tym nie wykorzystanie istniejącej już jezdni ul. Łódzkiej jest bez sensu - jako droga wewnętrzna jest do niczego nie potrzebna... WARIANT II - proszę :-)

    • 0 0

  • No to będą pewnie rzadziej kursować....:( (1)

    no chyba, że dodadzą jakieś składy

    • 0 0

    • No to co, że są nowe składy jak je przerzucają na inne linie - więc będziemy czekać nado św. Dygdy na przedłużenie linii nr 1 do Dworca Głównego :))

      • 0 0

  • zacofany prezydent

    Na świecie nie buduje się już tras tramwajowych gdyż są kosztowne w budowie oraz utrzymaniu buduje się oddzielny pas tylko autobusów są one tańsze w budowie i utrzymaniu.
    Proponuje przemyśleć jeszcze raz budowę szkoda 60 mln biorąc pod uwagą ze dużo jeszcze jest do zrobienia w Gdańsku wiec każdy grosz się przyda !!!!!!!

    • 0 1

  • DO KOWAL PRZEZ 4 PORY ROKU

    Od razu skończą się korki

    • 1 0

  • 3 !!!

    trzeci zdecydowanie najlepszy. tramwaj już od pętli chełm cały czas będzie po lewej stronie jezdni. 1 światła mniej.

    • 0 0

  • Przez Zakopane ,Berlin i do Gdańska!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane