• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wskaż dalszą trasę tramwaju z Chełmu

Krzysztof Koprowski, Michał Stąporek
2 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców. Teren na skrzyżowaniu ul. Łódzkiej z ul. Świętokrzyską. Kształt pętli, która tu powstanie będzie zależał także od opinii mieszkańców.

Przygotowania do budowy nowej trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka nabierają tempa. Urzędnicy do 8 lutego czekają na opinie i sugestie mieszkańców dotyczące dokładnego przebiegu trasy.


Wariant I Wariant I
Wariant II Wariant II
Wariant III Wariant III
Nowa trasa będzie miała swój początek na pętli Chełm zobacz na mapie Gdańska.

W okolicach kościoła przy ul. Witosa teren pod torowisko zostanie wyrównany, tak by zmniejszyć spadek terenu. Pod torami utworzone zostanie przejście dla pieszych. Pierwszym przystankiem na nowej trasie będzie rejon skrzyżowania z ulicą Cieszyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kilkaset metrów dalej powstanie kolejny przystanek zobacz na mapie Gdańska, noszący nazwę Dragana.

Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych.

Wariant I zakłada wprowadzenie torowiska pomiędzy jezdnie ulicy Nowej Łódzkiej. Obecna ulica Łódzka pozostanie nienaruszona i będzie pełnić rolę ulicy lokalnej. Nowe jezdnie oraz tramwaj powstaną po jej wschodniej części.

Wariant II zbliżony jest do pierwszego, przy czym zostanie wykorzystana istniejąca już jezdnia ulicy Łódzkiej oraz powstanie kolejna po stronie wschodniej, która przejmie ruch w stronę ul. Łostowickiej. Istniejąca zaś ul. Łódzka posłuży do obsługi ruchu w stronę ul. Świętokrzyskiej. Tory tramwajowe powstaną pomiędzy jezdniami.

Wariant III zakłada realizację nowych jezdni po wschodniej stronie istniejącej ulicy Łódzkiej (podobnie jak w wariancie I). Zgodnie z tą koncepcją tory tramwajowe zostaną jednak ułożone po jednej stronie ulicy, tak jak ma to miejsce np wzdłuż ulicy Kartuskiej czy Pomorskiej.

Wszystkie koncepcje przewidują budowę na końcu ulicy zobacz na mapie Gdańska (Nowej) Łódzkiej węzła integracyjnego tramwaj - autobus wraz z parkingiem. W każdym wariancie występują natomiast różnicę w kształcie oraz układzie torowisk na pętli.

Identyczne dla każdego z wariantów, są przystanki wzdłuż ulicy Łódzkiej. Przystanek Wilanowska zobacz na mapie Gdańska będzie się znajdować przy skrzyżowaniu Warszawskiej i Witosa.

Który wariant popierasz?

Następny - Przemyska zobacz na mapie Gdańska - w rejonie połączenia nowej drogi z istniejącą ul. Łódzką oraz u zbiegu planowanego skrzyżowania drogi i rozgałęzienia trasy tramwajowej w Nową Warszawską. Ostatni przystanek przed pętlą nosić będzie nazwę Płocka zobacz na mapie Gdańska i powstanie przy skrzyżowaniu z właśnie tą ulicą. Wariant I zakłada dodatkowo powstanie jednego przystanku przy samej pętli, jeżeli trasa zostanie przedłużona dalej w stronę dzielnic południowych Gdańska.

Opinie oraz uwagi na temat proponowanych przebiegów linii tramwajowej wraz z ulicą Nową Łódzką można przesyłać na adres droga@gdansk.gda.pl do 8 lutego 2009 r.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych

Proponowane rozwiązania różnią się między sobą kształtem pętli przy ul. Świętokrzyskiej, ale także wykorzystaniem istniejącej ul. Łódzkiej. W jednym wariancie wykorzystujemy istniejącą już ulicę Łódzką, którą przebudowujemy w jedną z jezdni ul. Nowej Łódzkiej. W pozostałych dwóch wariantach dzisiejsza ul. Łódzka staje się ulicą lokalną, natomiast dwie jezdnie Nowej Łódzkiej powstają od "zera".

Wbrew pozorom wariant z przebudową ul. Łódzkiej w jezdnię Nowej Łódzkiej nie jest ani najtańszy, ani najbardziej prawdopodobny. Żeby zrealizować tę inwestycję należałoby wyciąć od 40 do 60 drzew. Uzyskanie zezwolenia na to byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne.


Tramwaj z pętli Chełm do skrzyżowania Łódzkiej i Świętokrzyskiej

luty - konsultacje społeczne oraz ranking koncepcji, ocena środowiskowa
marzec - wybór koncepcji
czerwiec-lipiec - projekt budowlany
IV kw. 2009 - pozwolenie na budowę
I kw. 2010 - przetarg na budowę
2010-2011 - budowa

Koszt - ok. 150 mln zł, w tym:
tramwaj 60 mln zł (finansowanie: lista indykatywna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)
Nowa Łódzka 90 mln zł (planowane finansowanie: Regionalny Program Operacyjny województwa pomorskiego)

Opinie (337) 9 zablokowanych

  • ja wam mówie kopcie tunele, nie dajcie sie wyprzedzić rybackiej wiosce sopot!! (3)

    • 3 0

    • galóks nie pij więcej

      • 0 0

    • (1)

      wy macie tunele i co?
      dalej wiochą jesteście
      to nie tunele czy ich brak, to LUDZIE tworzą miasto lub wieś
      są wieśniaki - jest wieś

      • 0 0

      • Są wieśmaki - jest McDonald`s !

        Mniam

        • 0 1

  • Wariant II najlepszy (6)

    Dlatego, że:
    1. Nie wiem, po co komu stara nitka Łódzkiej (jak w I), skoro ma byc lokalna i dziurawa, to niech lepiej już będzie nowa i piękna.
    2. Tramwaj powinien iść między jezdniami. Takie rozwiązanie zmniejsza ilość wypadków (naturalne rozdzielenie pasów ruchu), ułatwia też włączanie się do ruchu (musimy przepuścić tylko samochody skręcając w prawo).

    • 0 0

    • A ja Ci powiem, że wariant II jest do dupy (1)

      Powodów jest kilka:

      - starą Łódzką kiedyś wyremontują,
      - jadąc z Ujeściska na Obwodową, łatwiej jest wyskoczyć na Warszawską niż przepychać się przez to magiczne skrzyżowanie Witosa / Wilanowska / Nowa Łódzka
      - dróg w mieście nigdy za dużo - niech coś się rozwali na Nowej Łódzkiej i pomykając po starej będziesz dziękował ludziom, że jej nie skasowali.

      Idąc Twoim tokiem myślenia, powinni skasować Trakt Konny, bo po co, jak obok jest trzypasmowa, dwujezdniowa.

      • 0 0

      • "stara" Łódzka nie musi być stara. W projekcie budowy nowej Łódzkiej jednym z etapów (np. na koniec) może być remont nawierzchni starej Łódzkiej.

        • 0 0

    • Poza tym, PO CZYM będziesz jeździł (1)

      jak ją zaczną budować? Znając tempo budowy w UM Gdańsk to lepiej niech sobie dłubią OBOK aktualnie istniejących ulic a nie rozgrzebują te po których coś jeździ.

      • 0 0

      • Przecież nie zamkną Łódzkiej na amen

        na czas budowy. Zbudują jedną nitkę - puszczą na niej ruch i zabiorą się za drugą. Niby jak inaczej?

        Co do "kiedyś wyremontują", to to "kiedyś" widzę raczej w dwucyfrowych datach.

        Zaś co do "wyskoku" na Warszawską to nie łudź się, baco. Stara Łódzka zostanie zaślepiona tuż przed Warszawską (tak się teraz robi), i jeśli gdzies będzie można z niej wyskoczyć, to na ryby do bajorka tuz obok.

        • 0 0

    • w tym ukladzie tramwaj miedzy jezdniami zmniejsza ilosc kolizji? (1)

      szczegolnie w rejonach skrzyzowania Nowej Lodzkiej/Witosa/Warszawskiej, gdzie bedzie skrecal w prawo na Chelm i wszystkie samochody jadace Nowa Lodzka w Lostowicka i AK beda musialy przecinac torowisko...dosc dyskusyjna ta bezkolizyjnosc...

      poza tym uklad jezdnia/tramwaj/jezdnia to automatycznie koniecznosc zagospodarowania wiekszej przestrzeni, gdyz slupy trakcyjne musza isc miedzy torami - rowniez przystanki powoduja, ze pas rozdzielajacy jezdnie musi byc odpowiednio szeroki. w rozwiazaniu jezdnia/jezdnia/tramwaj szerokosc calego ukladu jest o pare metrow mniejsza
      mysle,ze to tez istotne, aby Nowa Lodzka byla oddzielona od domow zielenia

      • 0 0

      • A skąd jesteś taki pewien, że to będzie skrzyzowanie kolizyjne samochód tramwaj?
        Na takim węźle to się kwalifikuje by tram pojechał górą lub dołem.

        • 0 0

  • fajnie

    nowa Warszawska i tramwaj na niej to byłoby coś...

    • 0 0

  • do kolego na dole!! (3)

    chłpie przestań płakac ze nie ma tramwai na cheł bo co tam jade to jezdza.dosyc ze połączyli wieś z miastem to dalej cos wam nie pasuje. trzeba se buło kupic gdzie indziej mieszkanie.dramat.....

    • 0 0

    • taa

      a ty co, masz mieszkanie "w mieście" w spadku po dziadku folksdojczu???

      • 0 0

    • trochę kultury Jacku (1)

      • 0 0

      • nie bądz taki hop do przodu Jacek, bo sam w zbyt pięknej okolicy nie mieszkałes przez większość życia wiec innych dzielnic wsią nie nazywaj. Poza tym jeśli Ciebie problem nie dotyczy to po kiego... sie wypowiadasz????

        Stawiam na wariant 3 :)
        Pozdrowienia

        • 0 0

  • Dla dalszego przebiegu trasy zostały przygotowane trzy warianty, do których mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugerować

    wybór ich zdaniem najlepszego z przedstawionych. To jakiś żart? tego wyboru powinien dokonać ktoś kto zajmuje się siecią dróg w mieście aby poprawić ich przepustowość.

    • 0 0

  • Tramwaj na KOWALE? (1)

    A może by dociągnąć linię tramwajową do Kowal,
    przy obwodnicy zrobić pętle???

    • 3 0

    • TRAMWAJ NA KOWALE

      Tez jestem za tym aby tramwaj jechal az na Kowale. trasa mogłaby iść chełm, osiedle pogodne, kowale, fashion haus Armi krajowa wracac na chelm, nie trzeba by budowac specjalnie drogij petli!!!
      Kto jest za niech sie wpisuje.

      • 0 0

  • najgorsze są linie tramwajowe pomiedzy jezdniami!!

    przykład - marynarki polskiej, regularnie dochodzi do wypadków między tramwajami i samochodami. jest to nowa ulica ale posiada nie przemyślane skrzyżowania tramwajo-uliczne!! w dodatku tiry z balitc arena odpowiednio niszcza krawezniki i nawierzchnie oraz zostawiaja ziemie i inny syf na niej. moim zdaniem w krotce m.polskiej bedzie musiala zostac wyremontowana!!

    • 2 0

  • Tja

    Tramwaj "1" dłużej stoi na światłach i przystankach niż jedzie :/

    • 1 0

  • pomysl najprostszy jest najlepszy

    wedlug mnie wariant II.
    Myslec trzeba dlugo by potem nie musiec myslec wcale ....

    • 0 0

  • A gdzie Orunia Górna (4)

    Ja sie pytam gdzie Orunia Górna i tramwaj na nią. To co dzieje sie juz teraz woła o pomste do nieba, a jeszcze okolo pol roku i beda oddawac kolejne pare blokow przy Platynowej.
    Proponuje Panu Adamowiczowi wyruszyc okolo godz 7 z górnej oruni w strone dworca głównego i zobaczyc co sie dzieje.
    Tylko 2 autobusy (a nawet póltora) do centrum, 1 do wrzeszcza.
    Zastanówcie sie!!!!! CO POMOŻE TRAMWAJ WZDŁUŻ ŁÓDZKIEJ?????
    ŻADAM TRAMWAJU NA ORUNIE GÓRNA.

    • 1 1

    • (1)

      tylko ze te wasze 2 autobusy jezdza co 10 minut.

      • 0 1

      • co z tego, skoro jeden i drugi stoi w korku.

        • 1 0

    • A ja żądam dostępu do morza!

      Jako mieszkaniec Moreny stanowczo żądam dostępu do morza!

      • 1 1

    • BRAVO!!!!!!!!!!!! Ja też :-)))

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane