• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykorzystajmy stację PKP Gdańsk Lipce. Mieszkanka ma kilka pomysłów

Agnieszka
17 września 2023, godz. 09:00 
Opinie (136)
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Marzenia szybują wysoko, a niektóre latają kolejką linową. O takiej kolejce pomyślała nasza czytelniczka, która zaproponowała swoje rozwiązanie na odkorkowanie południa Gdańska i wykorzystanie tego, co już mamy - czyli stacji PKP Gdańsk LipceMapka.
- Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań - zastrzega pani Agnieszka. Oto jej spostrzeżenia.



Czy niektóre z tych pomysłów warto przetestować?

Niezaprzeczalnym faktem jest, że Gdańsk Południe bardzo się rozbudowuje. Wciąż przybywa nowych osiedli, zarówno w samym Gdańsku, jak również tuż za jego granicami. Efekt to narastające trudności w dojazdach. Nawet po zakończeniu trwających obecnie remontów i przebudowy dróg, problem korków samochodowych nie zniknie. Pojawił się pomysł poprowadzenia nowych linii PKM, no i świetnie. Szkoda tylko, że jest to rozwiązanie bardzo odległe w czasie.

Jest przecież przystanek PKP Gdańsk Lipce



Obecnie barierę w dotarciu do niego stanowi strefa krawędziowa Pojezierza Kaszubskiego, Kanał Raduni, Trakt Św. WojciechaMapka (brak dogodnego skrzyżowania poza wylotem zakorkowanej ul. StarogardzkiejMapka) oraz brak parkingu, czy nawet miejsca kiss&fly przy przystanku PKP Gdańsk Lipce. I co najważniejsze, brak krótkich połączeń autobusowych Gdańsk Południe - PKP Gdańsk Lipce.

Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy
Proponuję skupić się na tym ostatnim zagadnieniu. Może jakiś zespół specjalistów wymyśli, jak stworzyć transport zbiorowy z rejonu rond: BorkowskaMapka/Starogardzka i NiepołomickaMapka/Starogardzka do przystanku PKP Gdańsk Lipce (z pominięciem zakorkowanej ul. Starogardzkiej), lub chociaż do Kanału Raduni w tym rejonie, z umożliwieniem dalszej wędrówki pieszej pasażerów.

Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r. Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r.
Wg mapy dojście piesze z rejonu Przedszkola nr 24, nad Kanałem Raduni, do PKP Gdańsk Lipce zajmuje 5 minut.

  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Trzy rozwiązania



Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań.

Rozwiązanie pierwsze

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. Mankament - zbyt wąska droga (i brak rezerwy na jej poszerzenie) nad Kanałem Raduni i brak miejsca na pętlę autobusową (chyba że w rejonie ul. Bartniczej).

Rozwiązanie drugie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą BartnicząMapka do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. To rozwiązanie wymagałoby utwardzenia drogi leśnej (ul. Bartniczej) i prawdopodobnie umożliwienia tu ruchu wyłącznie pojazdów ZTM Gdańsk i wyłącznie elektrycznych (w trosce o środowisko leśne Parku Ferberów).

Rozwiązanie trzecie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przebiegu obwodnicy południowej Gdańska nad Kanałem Raduni. Tu (pod wiaduktem obwodnicy południowej) być możne uda się zrobić pętlę autobusową, a dla pieszych wiadukt przez Kanał Raduni i Trakt Św. Wojciecha, najlepiej tak aby obwodnica południowa stanowiła zadaszenie tegoż wiaduktu dla pieszych. Zejście z wiaduktu powinno wypadać aż na peron PKP lub na ul. Niegowską.

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania? Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?

Nawet gdyby nie było wiaduktu dla pieszych, biegnącego nad Kanałem Raduni i Traktem Św. Wojciecha, to dojście piechotą z końca ul. Borkowskiej do PKP Lipce zajmuje ok. 11 min.

Autobusy powinny być małe i kursować często.

A może kolejka linowa?



To rozwiązanie-żart, ale... według mnie kolejka linowa, byłaby najlepsza, bo dzielnica Gdańsk Południe znajduje się dużo wyżej w stosunku do PKP Gdańsk Lipce. Miasto Gdańsk już miało takie rozwiązanie w swej historii (w 1644 r. z Biskupiej Górki), tylko że był to transport ziemi do rozbudowy wałów (o czym pisało swego czasu trojmiasto.pl). Natomiast Gdynia ma obecnie kolejkę linowo-terenową, która służy za atrakcję turystyczną).

Rozkład komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pragnę podkreślić, że zdaje sobie sprawę, że te moje wizje są tylko marzeniem laika, który nie zna się na przepisach, wymogach technicznych, realiach finansowania itp. Ale może warto nawoływać do rozpętania burzy mózgów naszej wspaniałej Społeczności. Wierzę że jest jakieś rozwiązanie, które pomoże usprawnić nasz transport z wykorzystaniem tego, co już mamy - pobliskiej linii kolejowej i jednocześnie z ominięciem zakorkowanych już tras.

Współpraca gmin, więcej połączeń



Trzeba również pomyśleć nad intensyfikacją połączeń na linii kolejowej. W dniu 13 sierpnia o godzinie 9.42 nie udało mi się na przykład wejść do pociągu Polregio, z powodu tłoku na przystanku Gdańsk-Orunia. A pociągi Polregio to chyba jedyne koleje, które zatrzymują się na przystankach Orunia i Lipce.
Agnieszka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (5)

    Świetne pomysły,mam nadzieję że będzie Pani kandydować w wyborach.Mój głos murowany.

    • 20 21

    • Przecież już wziąłeś pieniądze za głos na parkingowego. (3)

      • 14 4

      • (2)

        Jeszcze Donald dzwonił ale go wyśmiałem)Na te bajki już się nie dam nabrać)

        • 2 10

        • Dzwonił to ci ten drucik w głowie, co trzyma uszy żeby nie odpadły.

          • 8 2

        • To dzwoniłem ja, że przepustka się kończy

          Ale ty jak zwykle lekarstw nie wziąłeś i nie kojarzysz

          Zatroskany pan doktor

          • 5 1

    • świetne pomysły? a w czym świetne?

      Z przystanku Lipce do Starogardzkiej przez park Ferberów jest 20 minut spacerem a rowerem mniej niż 10. Gdyby było zapotrzebowanie to by ludzie masowo szli pieszo albo jechali rowerami tymczasem trasą tą chodzą głównie ludzie z psami na spacer. Liczenie na to że autobus jadący dłuższą trasą będzie szybszy jest naiwne bo nawet jak w korku nigdzie nie utknie to czas na przesiadkę trzeba wliczyć duży - pociąg nie poczeka.

      • 0 1

  • (13)

    Pani Agnieszko, niestety pieniądze mamy tylko na festyny.

    Pozdrawiam i życzę miłego stania w korkach

    • 54 16

    • Festyny "rodzina 800+"? (8)

      Miliony złotych polskiego podatnika na kiełbasę wyborczą Prawych i ZPRawiedliwych w całym kraju.

      • 21 13

      • (7)

        A jakoś benefity w UK i DE dla których wyjechało 4 mln Polakó nie przeszkadzają?

        • 7 8

        • A porównasz ich PKB i nasze, czy ministerstwo propagandy z Nowogrodzkiej nie pozwoli? (4)

          • 7 7

          • (2)

            A co mnie PKB obchodzi...

            • 3 7

            • A co mnie obchodzi rozdawnictwo Prawa i ZPRawiedliwości? Ze swoich niech płacą patologii za głosy wyborcze. (1)

              • 4 5

              • ale przecież wyborcy wypłacają ze swoich

                bo kto ten budżet wypracował?

                • 1 0

          • PKB to trochę ogólne pojęcie...

            Znacznie ciekawszym wskaźnikiem jest udział płac w PKB.
            Za czasów "słusznie minionych" w PL z trudem przekraczał 40%. Obecnie coś koło 50%.
            Kraje "starej unii" śmiało śmigają powyżej 60%.

            Więc nie jest tak, że im "że im stołu spada", a że redystrybucja ma rzeczywisty kształt udziału w wypracowanym majątku a nie miedziaka rzuconego przez "łaskawcę"...

            To pokazuje priorytety...

            • 1 0

        • Ale jak to? To jeszcze nie wrócili do dobrobytu PiSowskiego? (1)

          • 4 5

          • chcieli...

            ale usłyszeli, że Donek walczy i ma szansę...

            • 1 0

    • Gdyby sprzedawali wizy islamistom jak Wawrzyk, to pieniądze by się znalazły. (2)

      • 14 7

      • (1)

        I PO co kłamiesz? Stop hejt i mowie nienawiści!

        • 3 4

        • A gdzie tu kłamstwo?

          • 0 2

    • Jestes złośliwa pisowska (.....)

      • 1 3

  • Od 15 lat skm powinna w Pruszczu zawracać (15)

    A władze zrobiły jeden pas dla samochodów. Ostatni korek był od Pruszcza do Opery we Wrzeszczu. Brawa za planowanie rozwoju miasta.

    • 63 13

    • (10)

      Masz tam regio od marszałka .to się ciesz . jakbyś nie zauważył, wszystko zabrał skm. od Tczewa do slupska i linie pkm

      • 17 8

      • Nawet nie próbuj sugerować żeby SKM do Tczewa jeździło. (2)

        Nikt tego nie potrzebuje i nie chce. Jest szybkie i częste regio i nie potrzeba nic więcej. Po co komu wkekący się, brudny, niepubktualny pociąg? W zimie zimno w lato gorąco a brak kultury personelu cały rok. To jest kwintesencja SKM. Może ewentualnie do Pruszcza niech jeżdżą ale tylko gdy SKM sobie swoje tory przedłuży, od dalekobieżnych precz.

        • 5 17

        • Wycieczki SKM po torach dalekobieżnych kończą się jedynie taborem niedostosowanym do specyfiki tej linii i notorycznymi opóźnieniami. Kursy do Lęborka to już w ogóle cyrk.

          • 2 6

        • brak kultury to chyba pod każdym postem wypisujesz ? Kto Cię tak i czym skrzywdził xd

          • 9 1

      • władze są od tego by pracować dla ludzi. (4)

        nie interesują mnie wojenki partyjniaków i prymitywne gierki władz i udowadnianie że to nie my to oni. Są niedojdami i prymitywami do wymiany. Ich głównym zadaniem ma być praca dla ludzi. Komunikacja w mieście to podstawa życia i rozwoju aglomeracji a nie marsze rydwany i pajacowanie w mediach krajowych.

        • 8 1

        • No i komunikacja powstaje. (2)

          Jedyny problem naszych władz to zbytnia uległość przed kierowcami, na których nie dość że marnują większość budżetu, to jeszcze pozwalają im blokować inwestycje poprawiające komunikację, jak Nowa Politechniczna, czy buspasy.

          • 5 4

          • Nowa Politechniczna w obecnym wydaniu niczego nie poprawia

            I drastycznie ingeruje w życie wielu ludzi.

            Jedyny jej cel, to usprawiedliwianie wcześniejszych błędów i przykrywanie ich skutków.
            Czyli spie*rzyć, a potem "radośnie" naprawiać.

            I na dodatek niejasności wokół rezerw terenowych w okolicach Sobieskiego.
            To wystarczy, aby nie mieć zaufania do piewców tego rozwiązania.

            • 3 2

          • Jedyny problem naszych władz to zbytnia uległość przed kierowcami?

            problemem są oni a nie kierowcy. To miasto rozwija się jedynie mieszkaniowo. Osiedla bez komunikacji. Nie jestem za tym by na siłę drogi budować ale tu nie ma ani dróg ani torów ani kolejek linowych czy nawet rydwanów zapewniających w miarę sprawny dojazd do pracy.

            • 0 0

        • Dopóki w Gdańsku I okolicach rządzi PO, to NieDaSię.

          • 4 3

      • (1)

        Regio kursuje 2x na godzinę. Coś nie za często.

        • 1 2

        • Po pierwsze to w szczycie 3-4 razy na godzinę. A po drugie to komu częściej potrzeba?

          Regio nie jest od wożenia ludzi z Oruni do centrum tylko z Tczewa do Gdańska i do takich celów częstotliwość jest niezła. Gdańsk jak ma problem z komunikacją miejską to niech sobie dodatkowe kursy zamówi za własne pieniądze a nie liczy na województwo że z pieniędzy przeznaczonych na cały region będzie problemy wewnątrz miasta ogarniać. Tak samo te kursy do lotniska - są super ale czemu za nie samorząd wojewódzki płaci? Kolej wewnątrz miasta powinna być finansowana przez miasto.

          • 1 2

    • Kiedy był taki korek? (2)

      Proszę o datę i godzinę.

      • 9 4

      • mniejszy jest codziennie (1)

        a raz w miesiącu taki o którym napisałem. Polecam zaglądać w mapy z natężeniem ruchu. .

        • 3 5

        • czyli nie, cos w stylu kolezanka ciotki powiedziała

          • 2 0

    • Pruszcz to oddzielna miejscowosc

      Czemu władze pruszcza nie starają się o tworzenie miejsc pracy dla mieszkańców?

      • 0 3

  • Bardzo rozsądne pomysły dające realne korzyści.

    Ze swojej strony dodałbym teleporter materii zasilany biogazem z wysypiska. Można dobrze wykorzystać zarówno zalegające hałdy kompostu (odnawialna energia) jak również stworzyć dwukierunkowe portale w punktach użyteczności publicznej. Następnie pod istniejącą sieć podłączymy również prywatne placówki.

    • 12 24

  • W stolicy Boliwii, La Paz kolejka linowa kursuje tak jak u nas tramwaj i korków nie ma

    • 13 8

  • Taa kolekna linia aitobusowa wozaca powietrze

    • 15 14

  • Świetne pomysły dla tych pięciu osób dziennie które skorzystają, pani Agnieszka może śmiało biznes otworzyć. (5)

    • 30 23

    • (2)

      PKM też miało wozić powietrze i zostało spisane na straty zanim jeszcze zaczęły jeździć pociągi. Nowe przejścia, przejazdy, połączenia tworzą możliwości, z których ludzie uczą się i zaczynają korzystać.

      • 13 14

      • To, że PKM miało wozić powietrze wymyślił kacperek. (1)

        • 17 7

        • Dokładnie. Kacper Płażyński krzyczał, że to bezsensownie wydane pieniądze, bo PKM będzie powietrze wozić.

          Życie zweryfikowało jego plucie na samorząd za wszelką cenę.

          • 17 6

    • jakoś "winogrona" wiszące na pociągach na Hel

      również nie mają siły perswazji, aby cokolwiek zrobić...

      • 1 0

    • Dlaczego krytykować?

      Zdecydowanie nie warto krytykować. Wystarczy zobaczyć ile tam się buduje a następnie zrobić poważne badania gdzie ludIe pracują i odwożą dzieci do szkół. To może pokazać, ze to jest właśnie TEN kierunek

      • 0 0

  • (9)

    Jak bym miał jeździć autem w takich korkach na trasie Pruszcz-Gdańsk i by była skmka to bym się nie zastanawiał. Tramwaj Chełm - Stogi też by się przydał.

    • 27 4

    • (3)

      Nie ma i nie będzie takiego tramwaju, bo miasto "nie ma pieniędzy" - konkretniej nie ma pieniędzy na sensowny rozwój komunikacji miejskiej, bo na festyny,10 autobusów za 170 milionów czy bezużyteczny system Fala pieniądze znajdą się zawsze.

      • 14 5

      • Przestań kacperzyć i napisz uczciwe, że tyle kosztuje 10 autobusów, paliwo, obsługa i remonty. (2)

        • 5 10

        • (1)

          I nie zmienia to w żaden sposób faktu, że autobusy te będą wynajęte i są jedynie fanaberią magistratu. Gdy nie ma się pieniędzy, inwestuje się w tańsze i sprawdzone rozwiązania, jak autobusy elektryczne czy tramwaje, których za 170 milionów dałoby się zakupić tyle, że siatka połączeń w Gdańsku mogłaby zostać zupełnie odmieniona na lepsze. Tymczasem będziemy mieli 10 przepłaconych autobusów na 10 lat, w dodatku krótkich.

          • 5 3

          • Ile jest wart autobus po 10 latach?

            Oczywiście o ile jakimś cudem go sprzedasz, a nie pójdzie na złom...

            Poza tym, wynajmowanie z serwisem w cenie przy niesprawdzonej i awaryjnej technologii jaką jest wodór jest bardzo dobrym pomysłem.

            • 1 2

    • Jak był (1)

      To nikt nie jeździł

      • 4 2

      • Bo jeździł tylko w weekendy i święta, czyli na tyle rzadko i w takie dni, gdy ludzie nie mieli okazji się nawet do niego przyzwyczaić.

        • 4 2

    • Jest regio z pruszcza do gdanska (1)

      Którym jeżdżę codziennie do pracy do Gdyni Orlowo. Czas przejazdu z Orłowa do Pruszcza to 15 min bo regio zatrzymuje sie rzadziej niż skm. Jadąc do Redłowa przesiadam się na skm w orlowie. Jeden wspólny bilet. Koszt miesięczny jeżdżenia z Pruszcza do Gdyni to lekko ponad 200zl gdzie koszt paliwa miesięcznie przekraczał 1000zl a czas spędzony w korkach mierzony był w dniach na miesiąc

      • 10 2

      • Z tym Polregio pelna zgoda

        też tak jeszcze do Gdyni Głównej, ale z tym czasem przejazdu to przesadziłeś. Do Głównej jedzie - w zależności od kursu - 32-36 minut, a z Orłowa jeden przystanek nie zajmuje 20 minut. Mimo to: mieszkam w Pruszczu, a pracuję w Gdyni Głównej. Od klamki do klamki mam równo godzinę :)

        • 9 0

    • akurat dojazd pociągiem Pruszcz-Gdańsk to nie problem bo jest REGIO, z Lipcami gorzej bo tylko nieliczne REGIO się tam zatrzymują

      • 0 0

  • Zjąć tory

    przerobić na ścieżkę rowerową!

    • 4 17

  • Puszczać pociagi

    Tylko w lipcu

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane