• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykorzystajmy stację PKP Gdańsk Lipce. Mieszkanka ma kilka pomysłów

Agnieszka
17 września 2023, godz. 09:00 
Opinie (136)
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Marzenia szybują wysoko, a niektóre latają kolejką linową. O takiej kolejce pomyślała nasza czytelniczka, która zaproponowała swoje rozwiązanie na odkorkowanie południa Gdańska i wykorzystanie tego, co już mamy - czyli stacji PKP Gdańsk LipceMapka.
- Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań - zastrzega pani Agnieszka. Oto jej spostrzeżenia.



Czy niektóre z tych pomysłów warto przetestować?

Niezaprzeczalnym faktem jest, że Gdańsk Południe bardzo się rozbudowuje. Wciąż przybywa nowych osiedli, zarówno w samym Gdańsku, jak również tuż za jego granicami. Efekt to narastające trudności w dojazdach. Nawet po zakończeniu trwających obecnie remontów i przebudowy dróg, problem korków samochodowych nie zniknie. Pojawił się pomysł poprowadzenia nowych linii PKM, no i świetnie. Szkoda tylko, że jest to rozwiązanie bardzo odległe w czasie.

Jest przecież przystanek PKP Gdańsk Lipce



Obecnie barierę w dotarciu do niego stanowi strefa krawędziowa Pojezierza Kaszubskiego, Kanał Raduni, Trakt Św. WojciechaMapka (brak dogodnego skrzyżowania poza wylotem zakorkowanej ul. StarogardzkiejMapka) oraz brak parkingu, czy nawet miejsca kiss&fly przy przystanku PKP Gdańsk Lipce. I co najważniejsze, brak krótkich połączeń autobusowych Gdańsk Południe - PKP Gdańsk Lipce.

Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy
Proponuję skupić się na tym ostatnim zagadnieniu. Może jakiś zespół specjalistów wymyśli, jak stworzyć transport zbiorowy z rejonu rond: BorkowskaMapka/Starogardzka i NiepołomickaMapka/Starogardzka do przystanku PKP Gdańsk Lipce (z pominięciem zakorkowanej ul. Starogardzkiej), lub chociaż do Kanału Raduni w tym rejonie, z umożliwieniem dalszej wędrówki pieszej pasażerów.

Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r. Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r.
Wg mapy dojście piesze z rejonu Przedszkola nr 24, nad Kanałem Raduni, do PKP Gdańsk Lipce zajmuje 5 minut.

  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Trzy rozwiązania



Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań.

Rozwiązanie pierwsze

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. Mankament - zbyt wąska droga (i brak rezerwy na jej poszerzenie) nad Kanałem Raduni i brak miejsca na pętlę autobusową (chyba że w rejonie ul. Bartniczej).

Rozwiązanie drugie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą BartnicząMapka do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. To rozwiązanie wymagałoby utwardzenia drogi leśnej (ul. Bartniczej) i prawdopodobnie umożliwienia tu ruchu wyłącznie pojazdów ZTM Gdańsk i wyłącznie elektrycznych (w trosce o środowisko leśne Parku Ferberów).

Rozwiązanie trzecie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przebiegu obwodnicy południowej Gdańska nad Kanałem Raduni. Tu (pod wiaduktem obwodnicy południowej) być możne uda się zrobić pętlę autobusową, a dla pieszych wiadukt przez Kanał Raduni i Trakt Św. Wojciecha, najlepiej tak aby obwodnica południowa stanowiła zadaszenie tegoż wiaduktu dla pieszych. Zejście z wiaduktu powinno wypadać aż na peron PKP lub na ul. Niegowską.

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania? Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?

Nawet gdyby nie było wiaduktu dla pieszych, biegnącego nad Kanałem Raduni i Traktem Św. Wojciecha, to dojście piechotą z końca ul. Borkowskiej do PKP Lipce zajmuje ok. 11 min.

Autobusy powinny być małe i kursować często.

A może kolejka linowa?



To rozwiązanie-żart, ale... według mnie kolejka linowa, byłaby najlepsza, bo dzielnica Gdańsk Południe znajduje się dużo wyżej w stosunku do PKP Gdańsk Lipce. Miasto Gdańsk już miało takie rozwiązanie w swej historii (w 1644 r. z Biskupiej Górki), tylko że był to transport ziemi do rozbudowy wałów (o czym pisało swego czasu trojmiasto.pl). Natomiast Gdynia ma obecnie kolejkę linowo-terenową, która służy za atrakcję turystyczną).

Rozkład komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pragnę podkreślić, że zdaje sobie sprawę, że te moje wizje są tylko marzeniem laika, który nie zna się na przepisach, wymogach technicznych, realiach finansowania itp. Ale może warto nawoływać do rozpętania burzy mózgów naszej wspaniałej Społeczności. Wierzę że jest jakieś rozwiązanie, które pomoże usprawnić nasz transport z wykorzystaniem tego, co już mamy - pobliskiej linii kolejowej i jednocześnie z ominięciem zakorkowanych już tras.

Współpraca gmin, więcej połączeń



Trzeba również pomyśleć nad intensyfikacją połączeń na linii kolejowej. W dniu 13 sierpnia o godzinie 9.42 nie udało mi się na przykład wejść do pociągu Polregio, z powodu tłoku na przystanku Gdańsk-Orunia. A pociągi Polregio to chyba jedyne koleje, które zatrzymują się na przystankach Orunia i Lipce.
Agnieszka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • Utwardzenie bartniczej (1)

    Z leśnej drogi pani proponuje zrobić drogę dla autobusów, ale żeby nie oddziaływała ona na ten ostatek lasu jaki nam został. Wcale nie będą tamtędy cwaniaki jeździć by skrócić. Nie za dobry pomysł pani Agnieszko, przykro mi

    • 30 9

    • nie ma takiej potrzeby

      Jest ulica Borkowska, komunikująca Południe z Lipcami.

      Kawałek trzeba by zmodernizować, przy obwodnicy poprawić i zrobić bezkolizyjne połączenie z parkingiem pod węzłem przy Wojciecha...
      Gotowe...

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    należy odbudować przystanek Gdańsk Święty Wojciech (4)

    i tam zrobić miejsce przesiadkowe. Ewentualnie pomyśleć o tramwaju na Orunię gdzie można zrobić węzeł(miejsce już jest)

    • 86 9

    • Oczywiście

      A do pociągu wpuszczać jedynie Wojciechów i to świętych, grzesznicy do piekła won :)

      • 8 13

    • Zgadzam sie. Powinna byc stacja przesiadkowa na Wojciechu (1)

      • 9 4

      • Tam nikt nie wsiada

        • 4 4

    • Nowa stacja

      Wybudować nowy przystanek na wysokości starogardzkiej . Ogolnie nowy tor skm ze stacji Gdansk Śródmieście do Pruszcza.

      • 4 1

  • Dobry zart jak kijki bez nart.

    • 2 4

  • Tak jak przez lata miasto nie potrafi zorganizować autobusu z Kampinoskiej na Orunię PKP, tak nie zorganizuje na Lipce

    • 6 2

  • Proponuje zajrzec jak wyglada dojazd do osiedla gdzie chcialo sie zaoszczedzic 2 tys/m2

    Zastanawia mnie i nie hejtuje ale jak się kupuje chate gdzie nie ma dogodnego dozjazdu i brak możliwość go zrobienia a pozniej stoi się w korkach i marudzi to tylko i na własne życzenie. Powinna być rejonizacja dzieci do szkoły, przedszkoli, żłobków a nie wożenie na 2gi koniec Gdańska. Gminy osciennie jak np Kowale powinny dokładać się do tego że potęgują te korki na starogardzkiej, Borkowskiej czy Świętokrzyskiej.

    • 11 10

  • Opinia wyróżniona

    Rewitalizacja (4)

    Nie lepiej zrewitaliziwac linie kolejowa Pruszcz Gd-Łeba na odc. Straszyn - Pruszcz Gd?
    Autobus woziłby pasażerów do stacji Straszyn, w przeciwna stronę niż dziesiątki samochodow w szczytach komunikacyjnych. Dzięki temu autobus nie stałby w korku

    • 80 10

    • (1)

      To jedna z opcji budowy PKM na Południe

      • 16 1

      • Tak

        Zgadza się, ale termin realizacji to 2030ktorys... tory są, warto wykorzystać je już teraz

        • 22 1

    • (1)

      Obecne tory z Pruszcza do Kolbud nie nadają się do regularnego ruchu, być może wcale się ne nadają, bo nie są kompletne. Tak czy inaczej byłaby to duża inwestycja na przynajmniej 2 lata samych robót, a jeszcze trzeba wykonać projekt.

      Jest jeszcze inny problem, czyli przepustowość na odcinku Pruszcz - Gdańsk. Tam powinny powstać dodatkowe tory na kolej aglomeracyjną do Tczewa, ewentualnie nowe dla szybkich dalekobieżnych, a obecne zostawić na osobowe, lokalne.
      Pociągi zbierające ludzi z Żukowa, Kolbud, południa Gdańska powinny mieć w szczycie takt 15 minut lub częściej, żeby ludzie chcieli się przesiąść. Tego się nie wciśnie w obecny rozkład.

      • 17 1

      • Ale ludzie z Żukowa mają PKM do Gdańska

        • 10 0

  • (5)

    Przepraszam ale jakie wykształcenie ma Pani Agnieszka? Jest logistykiem, planistą, urbanistą, związana z transportem czy po prostu nudzi jej się w sobotnie popołudnie? Pomysły z czapy. Skąd finansowanie, czy linie gwarantują odpowiednie obłożenie, skąd tabor , przystosowanie infrastruktury (przystanki, rozwiązania drogowe itp). Proszę najpierw skorzystać z pomocy i wiedzy specjalistów w tym zakresie.

    • 5 32

    • Władze korzystają, a efektów brak

      Poza wydanymi miliardami zł

      • 5 1

    • Pomysł każdy może rzucić.

      Ktoś odpowiednio wykwalifikowany powinien teraz na niego spojrzeć i zadecydować czy w ogóle ma sens i należy robić jakieś dokładniejsze analizy, czy od razu do kosza.

      • 9 0

    • zdrowy rozsądek i zdefinowanie skutków doświadczenia problemu niekoniecznie wymaga kierunkowego wykształcenia

      Jak to się mówi "kogo nie boli, temu powoli"...
      Więc co się będą urzędowi mędrcy wysilać, skoro tylko dla nich problemy...
      Za kasa pochodzić, szefom spokój zakłócić, potem wykonać i rozliczyć...
      Po co to komu, taki kłopot??!

      • 3 3

    • Ciekawe jakie wykształcenie mają decydenci miejscy?

      Wojtek znajomy ciotka.... ?

      • 6 1

    • Czyli nawet leadu do artykułu nie przeczytałeś?

      • 1 0

  • Jak połączyć Gdańsk Lipce z południem (1)

    Należy a) wybudować kolejne dwa tory na trasie do Pruszcza po to aby SKM znowu zaczęła kursować regio jeżdżą za rzadko. B) Wybudować ciąg pieszo -rowerowy pomiędzy frontem peronów ( wejście z drugiej strony niż obecnie+ wybudować parking park and ride pod estakadą). Pieszo -rowerowe połączenie na południe musi przebiegać od frontu peronów w kierunku traktu św Wojciecha następnie kładka nad traktem św Wojciecha i kanałem Raduni obok numeru 334- gdyż tam właśnie między domami zostawione jest przejście które biegnie aż do ulicy Jagatowskiej obok numeru 19 (obecnie jest to ścieżka) o bardzo niedużym nachyleniu ( górka rozkłada się prawie jednolicie na całej długości) dalej ulica straszynska bądź cieplewska w kierunku bloków na południu Gdańska. Trasa w miarę po prostej i z niedużym nachyleniem- jest możliwość korzystania z rowerów lub hulajnóg. Póki co żaden deweloper jeszcze tego nie ogrodził- co za pewne się stanie jeśli ktoś nie zacznie myśleć o tym już dziś.

    • 17 1

    • Kurde, i takie koncepcje

      Lokalnych mieszkańców powinny być brane pod uwagę. Propozycja praktycznie beż wad, z perspektywami, wpisującą się w rozwój tej części miasta, znakomicie odciążająca główne potoku ruchu.

      • 6 1

  • Kolejkę linową poproszę z Potokowej na Niedzwiednik!

    • 0 2

  • dokładnie wczoraj tam byłem

    Po raz pierwszy w życiu...
    Fajne miejsce, jeszcze nie zabudowane, z podmiejskim właśnie klimatem...
    Węzeł przesiadkowy dla głębokiego południa jest niezłym rozwiązaniem, tylko że do jego realizacji brakuje praktycznie wszystkiego. Nie ma czym/którędy dojechać, nie ma gdzie zostawić, no i nie ma czym zabrać pasażerów, bo pociągi Regio na tym odcinku są mocno "wypakowane".

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane