• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykorzystajmy stację PKP Gdańsk Lipce. Mieszkanka ma kilka pomysłów

Agnieszka
17 września 2023, godz. 09:00 
Opinie (136)
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Marzenia szybują wysoko, a niektóre latają kolejką linową. O takiej kolejce pomyślała nasza czytelniczka, która zaproponowała swoje rozwiązanie na odkorkowanie południa Gdańska i wykorzystanie tego, co już mamy - czyli stacji PKP Gdańsk LipceMapka.
- Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań - zastrzega pani Agnieszka. Oto jej spostrzeżenia.



Czy niektóre z tych pomysłów warto przetestować?

Niezaprzeczalnym faktem jest, że Gdańsk Południe bardzo się rozbudowuje. Wciąż przybywa nowych osiedli, zarówno w samym Gdańsku, jak również tuż za jego granicami. Efekt to narastające trudności w dojazdach. Nawet po zakończeniu trwających obecnie remontów i przebudowy dróg, problem korków samochodowych nie zniknie. Pojawił się pomysł poprowadzenia nowych linii PKM, no i świetnie. Szkoda tylko, że jest to rozwiązanie bardzo odległe w czasie.

Jest przecież przystanek PKP Gdańsk Lipce



Obecnie barierę w dotarciu do niego stanowi strefa krawędziowa Pojezierza Kaszubskiego, Kanał Raduni, Trakt Św. WojciechaMapka (brak dogodnego skrzyżowania poza wylotem zakorkowanej ul. StarogardzkiejMapka) oraz brak parkingu, czy nawet miejsca kiss&fly przy przystanku PKP Gdańsk Lipce. I co najważniejsze, brak krótkich połączeń autobusowych Gdańsk Południe - PKP Gdańsk Lipce.

Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy
Proponuję skupić się na tym ostatnim zagadnieniu. Może jakiś zespół specjalistów wymyśli, jak stworzyć transport zbiorowy z rejonu rond: BorkowskaMapka/Starogardzka i NiepołomickaMapka/Starogardzka do przystanku PKP Gdańsk Lipce (z pominięciem zakorkowanej ul. Starogardzkiej), lub chociaż do Kanału Raduni w tym rejonie, z umożliwieniem dalszej wędrówki pieszej pasażerów.

Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r. Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r.
Wg mapy dojście piesze z rejonu Przedszkola nr 24, nad Kanałem Raduni, do PKP Gdańsk Lipce zajmuje 5 minut.

  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Trzy rozwiązania



Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań.

Rozwiązanie pierwsze

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. Mankament - zbyt wąska droga (i brak rezerwy na jej poszerzenie) nad Kanałem Raduni i brak miejsca na pętlę autobusową (chyba że w rejonie ul. Bartniczej).

Rozwiązanie drugie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą BartnicząMapka do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. To rozwiązanie wymagałoby utwardzenia drogi leśnej (ul. Bartniczej) i prawdopodobnie umożliwienia tu ruchu wyłącznie pojazdów ZTM Gdańsk i wyłącznie elektrycznych (w trosce o środowisko leśne Parku Ferberów).

Rozwiązanie trzecie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przebiegu obwodnicy południowej Gdańska nad Kanałem Raduni. Tu (pod wiaduktem obwodnicy południowej) być możne uda się zrobić pętlę autobusową, a dla pieszych wiadukt przez Kanał Raduni i Trakt Św. Wojciecha, najlepiej tak aby obwodnica południowa stanowiła zadaszenie tegoż wiaduktu dla pieszych. Zejście z wiaduktu powinno wypadać aż na peron PKP lub na ul. Niegowską.

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania? Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?

Nawet gdyby nie było wiaduktu dla pieszych, biegnącego nad Kanałem Raduni i Traktem Św. Wojciecha, to dojście piechotą z końca ul. Borkowskiej do PKP Lipce zajmuje ok. 11 min.

Autobusy powinny być małe i kursować często.

A może kolejka linowa?



To rozwiązanie-żart, ale... według mnie kolejka linowa, byłaby najlepsza, bo dzielnica Gdańsk Południe znajduje się dużo wyżej w stosunku do PKP Gdańsk Lipce. Miasto Gdańsk już miało takie rozwiązanie w swej historii (w 1644 r. z Biskupiej Górki), tylko że był to transport ziemi do rozbudowy wałów (o czym pisało swego czasu trojmiasto.pl). Natomiast Gdynia ma obecnie kolejkę linowo-terenową, która służy za atrakcję turystyczną).

Rozkład komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pragnę podkreślić, że zdaje sobie sprawę, że te moje wizje są tylko marzeniem laika, który nie zna się na przepisach, wymogach technicznych, realiach finansowania itp. Ale może warto nawoływać do rozpętania burzy mózgów naszej wspaniałej Społeczności. Wierzę że jest jakieś rozwiązanie, które pomoże usprawnić nasz transport z wykorzystaniem tego, co już mamy - pobliskiej linii kolejowej i jednocześnie z ominięciem zakorkowanych już tras.

Współpraca gmin, więcej połączeń



Trzeba również pomyśleć nad intensyfikacją połączeń na linii kolejowej. W dniu 13 sierpnia o godzinie 9.42 nie udało mi się na przykład wejść do pociągu Polregio, z powodu tłoku na przystanku Gdańsk-Orunia. A pociągi Polregio to chyba jedyne koleje, które zatrzymują się na przystankach Orunia i Lipce.
Agnieszka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • Fajnie że ktoś myśli.

    Każda idea usprawnienia komunikacji miejskiej przez lepsze wykorzystanie istniejącej, a niewykorzystywanej infrastruktury jest warta docenienia i przeanalizowania. Stacja Lipce jest odalnona o 1500m od osiedli. Zrobienie drogi i parkingu odciążyłoby trochę sytuację, która cały czas będzie się pogarszać, bo tam cały czas przybywa mieszkanców. Są i będą budowane co roku nowe osiedla a PKM pojedzie po 2030 roku.

    • 18 0

  • Pomysł ciekawy, ale wydaje się być nierealny do wykonania. (1)

    Po za tym, niech najpierw dojdzie do skutku budowa PKM II z uwzględnieniem wszystkich IV etapów.
    Jednak jak na razie robią te całe śmieszne STEŚ-e, wyrzucają na to grubą forsę, kiedy nie od dzisiaj wiadomo, że PKM II jest potrzebna mieszkańcom i jest sposobem na rozładowanie korków.
    W kwestii rozwiązań wskazanych w artykule, znów zamiast cokolwiek robić, znów mydlili by ludziom oczy ciągnącymi się latami konsultacji, STEŚ-ów i wojną polsko-polską pomiędzy rządem a samorządem o miejsce przy korycie, symulując działanie i poszukiwanie środków na zrealizowanie zadania.
    W tym tempie, to pewnie Św. Piotr prędzej mnie zawoła do siebie, niż to zostanie wybudowane, a kto wie czy moje dzieci tego doczekają.
    Nawiasem mówiąc, samorządy tworząc plany zagospodarowania przestrzennego, wydając pozwolenia na budowę nowych osiedli, wiedzieli już lata temu, że taki problem na ów czas istniał i przybierał na sile.
    Przez 8 lat rządów PO-PSL kiedy PO-wskie samorządy miały siłę przebicia w rządzie, nie zrobiły zupełnie nic żeby w tym czasie utworzyć metropolię, nie zrobiły nic by rozwiązać problem komunikacyjny południa Gdańska oraz sąsiadujących gmin, z którymi mogli także z łatwością podjąć dialog, ponieważ tak samo jak w Gdańsku, to podobnie też w sąsiednich gminach, przez niemal ćwierć wieku rządziły i rządzą wciąż te same osoby które na domiar wszystkiego także sympatyzują bądź należą do PO-KO.
    Według mnie, ci sami ludzie, którzy pokazali już swoje zdolności, a raczej indolencję i brak kompetencji, powinni się wstydzić dzisiaj pokazywać się jako kandydaci do pełnienie jakichkolwiek funkcji publicznych.
    Jedyne do czego się nadają to do wojenki prowadzonej przez totalną opozycję przeciwko partii rządzącej.
    Na domiar złego poziom prowadzonej przez totalnych wojenki sprowadzony jest tak nisko jak to tylko możliwe, czyli do poziomu przedszkolaków w piaskownicy.
    Rozumiem, że Tusk, Karnowski, czy im podobni do młodych nie należą i że powiadają że na starość się dziecinnieje.

    • 3 0

    • PKM II w wariancie planowanym jeszcze w ubiegłym wieku

      Jest praktycznie nierealizowalna z powodu oddania przez miasto przewidzianej na SKM Południe rezerwy terenowej.
      Obecnie stoją tam osiedla mieszkaniowe.
      Wszystkie zabawy ze STEŚ to ściema mająca pozwolić na wykazanie się samorządu przed wyborami. Nigdy w Gdańsku nie będzie kasy na te fantasmagorie.
      Mszczą się w ten sposób bieda oszczędności i "ułatwienia", które popełniono w czasie funkcjonowania w Gdańsku "spółdzielni władzy" (wszystkie szczeble władzy, łączcie się!!! ), która pieniędzmi w piecu paliła a problemy omijała zamiast je rozwiązywać.

      Co ma szansę na realizację, to rewitalizacja linii przez Pruszcz i kolej na górnym tarasie. Oby aż do Wejherowa... ;) Albo i Lęborka, dlaczego nie...

      • 1 0

  • ciekawy pomysł

    • 1 0

  • Świetny pomysł

    Udrożnienie tego kierunku spowodowałoby że setki ludzi zamiast kierować się do dzielnic południowych ( pętla świętokrzyska) kierowałaby się bezpośrednio w kierunku komunikacji kolejowej istniejącej - Lipce stałyby się naturalnym przedłużeniem z Gda Śródmieście. Mieszkańców dawnych terenów po mleczarni Maćkowy przybywa, a mamy do dyspozycji jedynie Jednopasmową Starogardzka i wkrótce zatłoczony Niepołomicką. A po co, skoro logicznie jest skierować ruch w dół do istniejących szlaków. To bardzo cenna inicjatywa, p. Agnieszko!

    • 1 0

  • skm do pruszcza (1)

    Częściowo uratowałoby nas przywrócenie połączeń SKM do Pruszcza. Dla mieszkańca Maciek jazda polregio nie jest ekonomiczna, to dodatkowy wydatek oprócz karty miejskiej Gdańska. Z kartą mieszkańca mamy za to darmowe przejazdy SKM w ramach biletu miesięcznego. Plus parking dla rowerów przy stacji Lipce. Dla wielu osób dojazd rowerem do Lipiec byłby dobrą alternatywą, która częściowo odciąży ruch.

    • 0 0

    • Ok, jednak się wycofuję, polregio też się łapie na przejazdy z kartą mieszkańca. Nadal jednak - o 7.00 jest tylko jedno połączenie, rano słaba alternatywa.

      • 0 0

  • SKM do Pruszcza

    Kiedyś SKM jeździła do Pruszcza. Gdyby to przywrócić, można jakoś dojechać do Stacji Lipce chocby rowerem. Lepiej jechać rowerem 2,5 km niż 8 do stancji Śródmieście. Mi najbardziej przeszkadza w Trojmiescie brak biletu metropolitalnego. Kiedy komunikacja miejska jest tak droga i trzeba kupowac kilka osobnych biletów, nic dziwnego, ze wszyscy wsiadają w auto i maky korki

    • 0 0

  • Co z SKM do Pruszcza?

    Wszyscy mówią o tym, że sytuacja zmieniłaby się diametralnie gdyby przywrócono trasę SKM z Pruszcza do Gdańska. Sam mam mnóstwo znajomych, którzy właśnie z tych regionów dojeżdżają i zastanawiają się skąd taka decyzja, żeby zamiast wykorzystać tę trasę, która jest dostępna obecnie i która natychmiastowo spowodowałby odciążenie Południa miasto decyduje się wydać niemałe pieniądze na projekt PKM oraz 10 lat czekania dla wszystkich mieszkańców tych rejonów zanim sytuacja się tam poprawi. Oby 10 lat Ludzie! Sam zastanawiałem się nad kupnem mieszkania w tej okolicy, teraz patrzę na to z tej perspektywy, w której poprawa w tym obszarze szybko nie nastąpi pod względem jakiejkolwiek usprawnionej komunikacji miejskiej. Na pewno nie szybko.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane