• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykorzystajmy stację PKP Gdańsk Lipce. Mieszkanka ma kilka pomysłów

Agnieszka
17 września 2023, godz. 09:00 
Opinie (136)
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Marzenia szybują wysoko, a niektóre latają kolejką linową. O takiej kolejce pomyślała nasza czytelniczka, która zaproponowała swoje rozwiązanie na odkorkowanie południa Gdańska i wykorzystanie tego, co już mamy - czyli stacji PKP Gdańsk LipceMapka.
- Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań - zastrzega pani Agnieszka. Oto jej spostrzeżenia.



Czy niektóre z tych pomysłów warto przetestować?

Niezaprzeczalnym faktem jest, że Gdańsk Południe bardzo się rozbudowuje. Wciąż przybywa nowych osiedli, zarówno w samym Gdańsku, jak również tuż za jego granicami. Efekt to narastające trudności w dojazdach. Nawet po zakończeniu trwających obecnie remontów i przebudowy dróg, problem korków samochodowych nie zniknie. Pojawił się pomysł poprowadzenia nowych linii PKM, no i świetnie. Szkoda tylko, że jest to rozwiązanie bardzo odległe w czasie.

Jest przecież przystanek PKP Gdańsk Lipce



Obecnie barierę w dotarciu do niego stanowi strefa krawędziowa Pojezierza Kaszubskiego, Kanał Raduni, Trakt Św. WojciechaMapka (brak dogodnego skrzyżowania poza wylotem zakorkowanej ul. StarogardzkiejMapka) oraz brak parkingu, czy nawet miejsca kiss&fly przy przystanku PKP Gdańsk Lipce. I co najważniejsze, brak krótkich połączeń autobusowych Gdańsk Południe - PKP Gdańsk Lipce.

Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy
Proponuję skupić się na tym ostatnim zagadnieniu. Może jakiś zespół specjalistów wymyśli, jak stworzyć transport zbiorowy z rejonu rond: BorkowskaMapka/Starogardzka i NiepołomickaMapka/Starogardzka do przystanku PKP Gdańsk Lipce (z pominięciem zakorkowanej ul. Starogardzkiej), lub chociaż do Kanału Raduni w tym rejonie, z umożliwieniem dalszej wędrówki pieszej pasażerów.

Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r. Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r.
Wg mapy dojście piesze z rejonu Przedszkola nr 24, nad Kanałem Raduni, do PKP Gdańsk Lipce zajmuje 5 minut.

  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.
  • Stacja PKP Gdańsk Lipce jest zadbanym, ale rzadko uczęszczanym miejscem, które warto wykorzystać bardziej twierdzi nasza czytelniczka.

Trzy rozwiązania



Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań.

Rozwiązanie pierwsze

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. Mankament - zbyt wąska droga (i brak rezerwy na jej poszerzenie) nad Kanałem Raduni i brak miejsca na pętlę autobusową (chyba że w rejonie ul. Bartniczej).

Rozwiązanie drugie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą BartnicząMapka do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. To rozwiązanie wymagałoby utwardzenia drogi leśnej (ul. Bartniczej) i prawdopodobnie umożliwienia tu ruchu wyłącznie pojazdów ZTM Gdańsk i wyłącznie elektrycznych (w trosce o środowisko leśne Parku Ferberów).

Rozwiązanie trzecie

Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przebiegu obwodnicy południowej Gdańska nad Kanałem Raduni. Tu (pod wiaduktem obwodnicy południowej) być możne uda się zrobić pętlę autobusową, a dla pieszych wiadukt przez Kanał Raduni i Trakt Św. Wojciecha, najlepiej tak aby obwodnica południowa stanowiła zadaszenie tegoż wiaduktu dla pieszych. Zejście z wiaduktu powinno wypadać aż na peron PKP lub na ul. Niegowską.

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania? Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?

Nawet gdyby nie było wiaduktu dla pieszych, biegnącego nad Kanałem Raduni i Traktem Św. Wojciecha, to dojście piechotą z końca ul. Borkowskiej do PKP Lipce zajmuje ok. 11 min.

Autobusy powinny być małe i kursować często.

A może kolejka linowa?



To rozwiązanie-żart, ale... według mnie kolejka linowa, byłaby najlepsza, bo dzielnica Gdańsk Południe znajduje się dużo wyżej w stosunku do PKP Gdańsk Lipce. Miasto Gdańsk już miało takie rozwiązanie w swej historii (w 1644 r. z Biskupiej Górki), tylko że był to transport ziemi do rozbudowy wałów (o czym pisało swego czasu trojmiasto.pl). Natomiast Gdynia ma obecnie kolejkę linowo-terenową, która służy za atrakcję turystyczną).

Rozkład komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pragnę podkreślić, że zdaje sobie sprawę, że te moje wizje są tylko marzeniem laika, który nie zna się na przepisach, wymogach technicznych, realiach finansowania itp. Ale może warto nawoływać do rozpętania burzy mózgów naszej wspaniałej Społeczności. Wierzę że jest jakieś rozwiązanie, które pomoże usprawnić nasz transport z wykorzystaniem tego, co już mamy - pobliskiej linii kolejowej i jednocześnie z ominięciem zakorkowanych już tras.

Współpraca gmin, więcej połączeń



Trzeba również pomyśleć nad intensyfikacją połączeń na linii kolejowej. W dniu 13 sierpnia o godzinie 9.42 nie udało mi się na przykład wejść do pociągu Polregio, z powodu tłoku na przystanku Gdańsk-Orunia. A pociągi Polregio to chyba jedyne koleje, które zatrzymują się na przystankach Orunia i Lipce.
Agnieszka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • Dopóki nie zmienimy ludzi zarządzających miastem

    I województwem to nic się nie zmieni. Przybędzie kilkanaście nowych taryf, ubędzie kursów, pojawią się nowe skecze kabaretowe.
    Nie widzę niestety światełka w tunelu, gdyż nie ma na horyzoncie kompetentnego samorządowca, nieuwikłanego w gry partyjne, a skupiającego uwagę na zarządzaniu miastem.

    • 4 1

  • (1)

    Gdańsk Lipce to nie jest żadna stacja. To zwykły przystanek. Nawet nie czytam, bo nie ma sensu jeśli ktoś nie ogarnia podstawowych pojęć.

    • 4 12

    • trudno o lepsze miejsce...

      dla takiej przesiadki...

      wystarczy spojrzeć na mapę i wiedzieć trochę o tym, co w mieście się dzieje...

      • 2 0

  • A nie lepiej poprostu (3)

    Przestac budować kolejne osiedla? Drogi i żadne pocisgi tego nie wytrzymają. Są też inne miasta. Po co wszyscy pchajs się tutaj ? W gdansku robi sie Bangladesz. Wszędzie ścisk i tłok. Po co nam tyle sloikow ?

    • 11 8

    • dokładnie powinny być wizy do Gdańska

      • 2 0

    • Przecież wy tam wszyscy jesteście słojami :D sprawdź korzenie heheh

      • 2 0

    • Chcesz wydać zakaz zabudowy? Na jakiej podstawie. Można zmienić MPZP i go wprowadzić, ale będzie konieczność wypłaty odszkodowań właścicielom gruntów przez i tak zadłużony Gdańsk. Chcesz wprowadzić zakaz osiedlania się w Gdańsku? Na jakiej podstawie? Konstytucje trzeba by zmenić. Fajnie jest pobajać, ale szkoda tym forum zaśmiecać,

      • 0 1

  • Obawiam się, że kolejka linowa nie powstanie nigdy, bo jej sukces (gwarantowany) mógłby zniszczyć plany rozbhudowy PKM. (2)

    Węzeł przesiadkowy w Lipcach (Oruni lub Św.Wojciechu) z Kolei szynowej na linową mógby być powodem, dla którego budowa kolei przez Świętokrzyską byłaby nieuzasadniona. W każdym razie nie teraz. Ale biorąc pod uwagę możliwe tempo budowy kolei linowej (~90 lat temu na Kasprowy Wierch kolej budowano 227 dni, kompletny projekt zajął około12 miesięcy, łącznie z sądowymi odrzuceniam protestów). Uwzględniając uwagę obecne prawo budowlane i stan techniki, od podjęcia decyzji do rozpoczęcia przewozów można liczyć się z terminem dłuższym, trzyletnim (36 miesięcy). Ale to i tak w porownaniu do inwestycji PKP (np. elektryfikacja lini 201- dlaczego jeszcze winni nie stoją przed sądem ? ) jest wielokrotnie krócej.

    • 4 3

    • "węglówka" - obecna 201 - powstała w 10 lat od uchwały sejmowej do uruchomienia połączeń

      Z powodów geopolitycznych powstała na terenie, w którym taka linia ma poważne problemy.
      Od 80 lat te powody są nieaktualne, ale nie jest to brane pod uwagę przy aktualnie prowadzonej modernizacji portów jak również planowanej (od jakichś 10 lat) przebudowy 201.

      A tymczasem nie ma jak wozić zboża z Ukrainy i jednocześnie ogłasza się przebudowę linii kolejowych na Podhalu. Za drobne 12 miliardów złotych. Podobnie wytrwale buduje się "zakopiankę". Jakie są kryteria realizacji takich przedsięwzięć i jaka jest skuteczność naszych "wybrańców" w zdobywaniu dofinansowania czy przyciągnięciu centralnych inwestycji.
      Tylko proszę nie podnosić tu domniemanej niechęci centrali do Pomorza. Bo to raczej nieudolność w tych chęci przyciągnięciu...

      • 2 1

    • Wzór w Barcelonie

      Działa od dawna, super sprawa.

      • 0 0

  • Niech pani Agnieszka napisze do pana Horały (1)

    aby Lipce umieścił w projekcie swoich szprych do CPK. Jest szansa na szybki dojazd do Nju Jorka w przyszłości. A może Lipce obsługiwać też dronami?

    • 4 6

    • a nie lepiej zeby Ola kupiłą wiecej riksz?

      • 1 2

  • Pomysły warte rozważenia (1)

    Proszę się liczyć tylko z tym, że lobby samochodziarzy i mieszkańców miasta, którzy chcą mieć ciszę może się również przy tych propozycjach obudzić. Tak jak było w sytuacji 289 i przy fantastycznych mieszkańcach Nowiny

    • 1 0

    • od czasu uruchomienia Południowej

      Ciszy tam nie ma...

      • 1 0

  • Zamiast nierealnych propozycji może lepiej naciskać PKP na dodanie połączeń w ogóle w Lipcach się zatrzymujących? (1)

    • 2 7

    • raczej na marszałka...

      On organizuje i finansuje komunikację zbiorową, w tym kolejową.
      Będzie kasa, będą przewoźnicy.

      • 3 0

  • Brak SKM Gdańsk-Tczew, Pruszcz Gd - Gdańsk

    Niech lepiej SKM zacznie jeździć do Pruszcza czy Tczewa wtedy będzie przystanek wykorzystany po co te bzdurne artykuły??

    • 9 0

  • W pobliżu Stacji PKP powinny powstać parkingi, żeby ludzie mogli się swobodnie przesiadać na komunikację publiczną. (1)

    • 7 1

    • dokłądnie masz bilet miesieczny parkujesz za darmo

      • 2 1

  • Przejście bezkolizyjne Niegowska (1)

    Potrzebne niezwlocznie

    • 3 1

    • Tylko dla osobówek, bo tam drogi mają do 3.5T

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane