• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrosła liczba pasażerów na linii PKM

Maciej Naskręt
5 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Strzyża jest jednym z głównych docelowych przystanków pasażerów PKM. Strzyża jest jednym z głównych docelowych przystanków pasażerów PKM.

W marcu, w stosunku do grudnia zeszłego roku, liczba pasażerów na linii PKM między Wrzeszczem a Gdynią wzrosła ze 152 tys. do 190 tys. Przyczynić się do tego miały zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Problem w tym, że oba miesiące, w których wprowadzane są korekty rozkładu, trudno ze sobą porównywać.



Jak oceniasz wprowadzony w marcu rozkład jazdy PKM?

Marcowa zmiana rozkładu miała przyczynić się do znacznego wzrostu liczby pasażerów na linii PKM - informują władze województwa. W marcu trójmiejska SKM przewiozła 324,4 tys. osób na liniach kolejowych obsługiwanych w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To o ponad 50 tysięcy więcej niż w grudniu 2017 roku, kiedy było ich 271,1 tys.

Tym razem największe wzrosty zostały odnotowane na aglomeracyjnym odcinku PKM, a nie regionalnych trasach, jak to miało miejsce w poprzednich podsumowaniach prowadzonych co kwartał.

Wzrost liczby pasażerów na linii PKM. Wzrost liczby pasażerów na linii PKM.
Dla porównania - w grudniu 2017 r., kiedy weszła w życie poprzednia wersja rozkładu jazdy, pociągi SKM na trasie PKM z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przewiozły 152,4 tys. osób, a po marcowej korekcie rozkładu jazdy liczba ta wzrosła aż o 25 proc. osiągając poziom 190 tys. pasażerów.

- Duża w tym zasługa zmian w rozkładzie jazdy wprowadzonych przez nas właśnie w marcu, dzięki którym na terenie Trójmiasta pociągi na linii PKM zaczęły jeździć w równym takcie, a ich godziny odjazdów i przyjazdów zostały lepiej dopasowane do godzin pracy i nauki w Gdańsku i Gdyni - komentuje najnowsze statystyki Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Trzeba jednak pamiętać, że porównywanie marca do grudnia jest pewnym nadużyciem. Dlaczego? W okresie świąteczno-noworocznym z komunikacji miejskiej nie korzysta młodzież i dzieci, bowiem nie działają szkoły i uczelnie. Stąd łatwiej osiągnąć dobry wynik w marcu.

  • Wzrost liczby pasażerów na linii PKM.
  • Wzrost liczby pasażerów na linii PKM.
  • Wzrost liczby pasażerów na linii PKM.
  • Wzrost liczby pasażerów na linii PKM.

Wrzeszcz i lotnisko na czele



Na aglomeracyjnym odcinku PKM najwięcej pasażerów korzysta ze stacji Gdańsk Wrzeszcz, która już dawno stała się głównym węzłem przesiadkowym całego Trójmiasta. Aż 23 proc. pasażerów wsiada i wysiada tam do i z pociągów SKM. Na drugim miejscu jest Gdańsk Port Lotniczy (13 proc.), a na trzecim Gdynia Główna (11 proc.).

Zestawienie dotyczy również pasażerów wsiadających i wysiadających na poszczególnych przystankach pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdynią Główną. Zostało ono wykonane na przykładzie dwóch marcowych pociągów SKM jadących w godzinach porannego szczytu. Wynika z niego, że najwięcej osób wsiada do tych pociągów na przystankach zlokalizowanych przy dużych gdańskich osiedlach: Jasień, Kiełpinek oraz Osowa i dla większości z nich celem podróży są dwa końcowe przystanki w każdej z relacji: Gdańsk Strzyża i Gdańsk Wrzeszcz oraz Gdynia Stadion i Gdynia Główna.

Kursy z Kościerzyny zachęcają pasażerów



Na regionalnych odcinkach PKM wzrost liczby pasażerów w tym samym okresie kształtował się następująco:

  • Kościerzyna - Gdańsk/Gdynia - 52,7 tys. w grudniu 2017 i 60,4 tys. w marcu 2018 (wzrost o 15 proc.)
  • Kartuzy - Gdańsk - 66 tys. w grudniu 2017 i 74 tys. w marcu 2018 (wzrost o 12 proc.)


Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM w stosunku do poprzedniego kwartału urzędnicy marszałka obserwują regularnie od grudnia 2016 r., kiedy wprowadzili dla pasażerów zmianę polegającą na skierowaniu większości pociągów z Kościerzyny do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz.

- Od tamtej pory też większość pociągów kartuskich jest dobrze skomunikowana z pociągami aglomeracyjnymi w Gdańsku Rębiechowie i z przesiadek pomiędzy nimi również korzysta coraz więcej osób. W połączeniu z nowymi, oddanymi do użytku w grudniu 2017 r. przystankami w Gdyni oraz wprowadzonym od marca 2018 r. równym taktem pociągów na odcinku aglomeracyjnym zaowocowało to obecnie tak dużym wzrostem liczby pasażerów PKM w samym Trójmieście - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.

Miejsca

Opinie (127)

  • a założenia były, że PKM będzie jeździć co 10-15 minut...

    • 24 2

  • To na pewno sukces z perspektywy mieszkańców Kartuz i Kościerzyny. Alternatywy do PKM mają niefajne. (3)

    Pierwszorzędna kolej regionalna i marna kolej miejska. Najsmutniejszym dowodem jest Gdańsk Brętowo. Projektant myślał, że tabuny będą korzystać z peronu wspólnego dla tramwajów i kolei. Budujące, że robiąc linię tramwajową nie zmarnowano okazji by sklecić ten wiadukt.

    Tylko co z tego? Skoro ponad dwie stówy muszę wydać, by swobodnie z niego korzystać. Bez integracji biletowej to będzie porażka dalej.

    • 17 1

    • (1)

      Sukces to może i jest dla kogoś z np. Wrzeszcza. Jeśli ktos przez 30 lat korzystał z linii kolejowej Gdynia Wielki Kack - Kościerzyna, to teraz kolej zafundowała nam podróz dłuższą o 1 godzinę. Jest tylko jedno połaczenie przez Osowe i Karwiny. Tragedia!!! Połaczenia powinny być tradycyjnie krótsze do Gdyni, a w np. Żukowie pociąg czeka i zabiera chętnych do Gdańska

      • 3 2

      • Jeździłem. Wsiadały tam 3-4 osoby. Aż się dziwiłem dlaczego tego jeszcze nie likwidują.

        • 0 3

    • Jeśli projektant myślał, to nad kosztorysem za wylany beton

      Nad niczym wiecej...

      • 1 1

  • PKM do i z .. (1)

    Chyloni !

    • 11 1

    • Zdecydowanie!

      Przecież teraz przelatuja przez Chylonie bez zatrzymania, bezsens totalny.

      • 2 0

  • Dopasowany rozkład...

    Dopasowanie rozkładu do kogo? Chyba dla osób, które nie korzystają z PKM. Kto wymyślił godziny odjazdu z Gdyni po godzinie 16? Jakiś geniusz, inaczej nie da się tego ująć. O sposobie podróży do Rębiechowa i przesiadce nie wspomnę... Częstotliwość kursów to jakaś totalna porażka. Marszałek nie ma się czym chwalić... żenada po całości

    • 11 3

  • Poki PKM nie bedzie jezdzic max co 15-20min to te zmiany sa idiotyczne.
    Ja np. musialam zrezygnowac z PKM po ostatnich zmianach..

    • 16 3

  • rozklad jazdy pkm. (1)

    A ja jako osoba korzystajaca z lotow samoletem dodam,ze kolekla jest do niczego pod wzgledem odjazdow z lotniska. Po godz. 22ej nie wydostane sie z lotniska kolejka.Wiec po co ona kursuje tylko w dzien. Na ta inwestycje wydano tyle kasy,a nie spelnia oczekiwan mieszkancow. Samoloty laduja po godz 23ej wiec moze nalezy uruchomic cho ze dwa kursy kolejki przynajmniej do wrzeszcz.

    • 16 0

    • No tak bo z Wrzeszcza

      To juz gdzies mozna sie dostac dobreby bylo chociaz to

      • 3 0

  • punktualnośc pkm

    i te ciągłe opóźnienia 2-5 minut

    • 9 2

  • A kiedy PKM na trasie Pruszcz-Żukowo(Gdynia?) przez Kolbudy ?

    • 5 3

  • Kiedy jeden wspólny bilet? Chociaż w ramach jednego miasta żeby był. (1)

    • 6 2

    • Nigdy.

      • 4 1

  • Pkm Kielnieńska

    Ciekawe co z pkm kielnienska/Drawska. Czy ten przystanek powstanie?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane