• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdrożały działki pod Koleją Metropolitalną. Brakuje pieniędzy na ich wykup

Maciej Naskręt
2 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2015 r. Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2015 r.

Potrzeba więcej pieniędzy na budowę Kolei Metropolitalnej. Powód? Ceny działek, które należy wykupić, by zbudować kolej, mocno poszły w górę.



Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.
Samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna otrzymała od niezależnych rzeczoznawców ekspertyzę o wartości rynkowej gruntów, które zamierza wykupić, by zbudować na nich dwutorową linię kolejową między Wrzeszczem a Osową. Jaki jest wynik szacowania? - Ceny nieruchomości są sporo wyższe niż się spodziewaliśmy - przyznaje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Na razie władze spółki nie chcą ujawniać, ile pieniędzy brakuje do wykupu działek na terenie całej inwestycji. Dokładniejsze informacje zostaną podane w poniedziałek, przed rozpoczynającą się w Gdyni dwudniową konferencją poświęconą Kolei Metropolitalnej.

Nie wiadomo na razie, z jakich źródeł będą pochodzić środki na dużo wyższe odszkodowania za wykup gruntów. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że przedsięwzięcie ma dofinansować samorząd województwa oraz Ministerstwo Infrastruktury.

Czy kupiłbyś mieszkanie w pobliżu budowanej kolei?

Spółka PKM musi wykupić w sumie ok. 118 hektarów, z czego 95 ha znajduje się na terenie Gdańska, a 23 ha na terenie gminy Żukowo. Część z nich, szczególnie na obszarze Wrzeszcza i Brętowa, należy do Skarbu Państwa.

Czy faktycznie ceny wzrosły? - Działki na górnym tarasie Gdańska, w pobliżu planowanej budowy Kolei Metropolitalnej, wyraźnie podrożały - przyznaje pośrednik z Gdyni, który chciał pozostać anonimowy. - Mam w ofercie działkę o powierzchni 1 hektara. W 2009 r., gdy budowa kolei jeszcze nie była pewna, cena ofertowa wynosiła 250 zł za m kw. W tej chwili chcemy za nią ok. 420 zł za m kw. A w tym czasie na rynku nieruchomości była przecież stagnacja.

Ceny działek zlokalizowanych wzdłuż KM będą prawdopodobnie wciąż rosnąć. - Dotyczy to szczególnie terenów tuż obok planowanych stacji Kolei Metropolitalnej. Jeżeli działka jest przy linii, ale daleko od stacji, to wzrost ceny nie powinien mieć miejsca - mówi Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy z Sopotu.

Dlatego wzrostu wartości mieszkań i domów mogą się spodziewać mieszkańcy Matarni, Kiełpinka i osiedli w pobliżu ul. Myśliwskiej.

Nie wiadomo, jaki wpływ KM będzie miała na ceny nieruchomości położonych przy swoim miejskim odcinku. Z jednej strony zapewni bowiem lepszą komunikację, z drugiej jednak będzie źródłem hałasu.

Budowa Kolei Metropolitalnej miała do tej pory kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Opinie (109) 8 zablokowanych

  • kolejny przekręt

    • 7 0

  • haha dobrze ze kupilem ten hektar pod Barniwicką

    • 5 1

  • będzie mecz nie będzie meczu

    będzie kolej nie będzie kolei i tak po kolei eh

    • 5 0

  • A dlaczego pośrednik chce pozostać anonimowy?

    Dziwi trochę że deweloperzy, kantorowcy, pośrednicy i inni wykonujący uświęcone przez kapitalizm zawody z reguly wypowiadają się tylko anonimowo. Może zostały jeszcze resztki sumienia?

    • 8 0

  • No to po PKM (2)

    No i możemy pożegnać Pomorską Kolej Metropolitalną.Teraz nie pozostanie chyba nic innego jak ewentualne budowanie linii konwencjonalnego tramwaju od pętli Siedlce przez Brętowo do Lotniska,albo poprawiane komunikacji autobusowej Lotniska z Centrum,co jest bardziej prawdopodobne,bo koszt ogranicza się do zakupu kilkunastu nowych autobusów,a to że będą utykać w korkach to już inna sprawa.

    • 4 2

    • Myślę..

      ...że to by było najlepsze i najtańsze rozwiązanie.Szybki tramwaj to tańsza inwestycja,tańszy tabor i tańsza eksploatacja.Poza tym same procedury ruchowe są przy komunikacji tramwajowej dużo prostsze.Ktoś jednak bardzo upiera się by maksymalnie kosztem gdańszczan ułatwić życie mieszkańcom szczurkolandii i Kaszub/ zwłaszcza tym którzy wyprowadzili sie nie tak dawno na łono natury z Gdańska a teraz sterczą w swoich wspaniałych samochodach w korkach/.

      • 1 2

    • czlowieku zastanow sie co piszesz

      ponad 85% kasy gwarantuje unia a resztę dokłada całe pomorze, także Gdańsk praktycznie zerowymi kosztami będzie mieć wielką inwestycję na której przy okazji skorzysta Gdynia. Więc się lepiej zastanów nad tymi twoimi "kosztami". Ponadto prędzej człowiek przesiądzie się z samochodu na kolejkę, niż na tramwaj, więc przy takiej inwestycji prędzej zarobi na siebie szybka kolej niż tramwaj.

      • 0 0

  • koment

    Rozwiązanie jest proste Specustawa i wszytkim po 100 zł za m2i do roboty budować tory:-P

    • 6 0

  • wszystko to bez sensu bo rozbudowa nowej słowackiego udrozni dojazd do lotniska napewno bedzie szybciej ulicą niż naokoło pociagiem poza tym ten pociąg miałby sens gdyby połączył wszyskie dzielnice południowe z gdańskiem , wreszczem , sopotem , gdynią , bo ta kolej powinna słuzyć mieszkańcom nowych dzielnic w dojeździe do pracy , szkoły a nie tak jak w zamierzenu w dojeździe tylko do lotniska pozatym , proszę filtrować informacje , bo jakim argumentem budyń zaskrobi sobie głosy wyborców ?

    • 1 6

  • a to ciekawe (1)

    jakim cudem i trybem tereny po poniemieckiej kolei do Żukowa, które po wojnie należał do skarbu państwa, czy zgoła do PKP, znalazły się w prywatnych rękach. Panie Redaktorku jest dla Pana zadanko, aby to wyśledzić, odważy się Pan ?A w ogóle to czy ta kolej metropolitalna nie miała być gotowa na Euro2012 ?

    • 5 1

    • PKM tylko częściowo miała iść śladem dawnej linii kolejowej Wrzeszcz-Kokoszki,o ile fragment od Wrzeszcza do dawnego poligonu w Jasieniu w zasadzie nie wpadł w prywatne ręce,to dalej teren jest rozparcelowany na prywatne działki.

      • 4 0

  • Widać że ludzie są pazerni na kasę i zwietrzyli interes aby móc jeszcze wiecej zarobić.

    • 7 0

  • a co z placem w centrum wrzeszcza

    na kosciuszki?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane