• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zróbmy z WZ-etki drogę miejską

Maciej Naskręt
9 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni. Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni.

Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.



Gdańsk ma drogę, o której marzyłoby niejedno miasto w Polsce. Trasą W-Z z łatwością można przejechać z Rudników na wschodzie do Karczemek na zachodzie, a stamtąd dalej do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta. Ta droga ma swoją historię, bo pomysł jej budowy narodził się w latach 60., a była budowana do końca grudnia 2011 r. Ale ważne jest to, że od początku lat 90. ta trasa była bardzo obciążona ruchem tranzytowym, który po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.

Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.

Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.

Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.

To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.

Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska, który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.

Co należy zmienić przy Trasie W-Z?

Co zrobić, by Trasa W-Z była bliższa mieszkańcom i kierowcom i przy okazji scalała miasto? Jest na to kilka pomysłów.

Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.

Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.

Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.

Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.

Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.

Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.

W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • Buhaha

    "Zlikwidować tunel i zrobić przejście dla pieszych". Chyba Pan Maciek wczoraj dobrze zamelanżował :)

    • 55 13

  • (1)

    przebudowa Podwala Przedmiejskiego w normalną ulicę jest testem dla władz miasta, które wciąż opowiadają o mieście przyjaznym dla mieszkańców ale ogromna większość inwestycji w mieście wciąż ukierunkowana jest na przekształcenie Gdańska w amerykańskie miasto dla samochodów, pełne ekspresówek, estakad, parkingów, ekranów kosztem przestrzeni publicznej i tkanki miejskiej.
    poza tym jest to jedyna szansa pełnej rewitalizacji Dolnego Miasta i Starego Przedmieścia i ponownego przyłączenia tych dzielnic do Śródmieśćia

    • 29 12

    • Nie jedyna, lecz bardzo ważna. Pierwsza to wyjazd patologii do kontenerów, gdziekolwiek.

      • 2 6

  • trazyt (2)

    Ciężkie ciężarówki dalej jeżdżą tą trasą i ją korkują należałoby wprowadzić zakaz wjazdu dla Tirów do centrum miasta i na W-Z etke - wszystkie uszkodzenia drogi są przez te auta spowodowane

    • 34 4

    • Panie mądraliński... (1)

      a jak taki tir ma wjechać do portu? przefrunąć ? wiesz wogóle gdzie jest port? wobraź sobie ze tiry nie pchaja si na miasto tak sobie żeby pozwiedzac tylko żeby dojechać do konkretnego celu typu firma itp

      • 6 6

      • ...

        Te pretensje to do budynia . Miasto to nie miejsce dla tir-ów . od tego są mniejsze samochody dostawcze ..A jak potrafisz to naucz tira latać ,kupę kasy zarobisz

        • 2 9

  • miejsca postojowe !!!

    można jeszcze zrobić z jednego pasa miejsca postojowe, wtedy ludzie będą wchodzi i schodzić ze skarpy do swoich samochodzików ;) i skończą się korki na dojazdówkach ;)

    • 9 0

  • Inne ulice!!!

    jest duzo innych ulic w Gdansku w ktore trzeba zainwestowac a nie wkladac pieniadze w trase W-Z ktora w porownaniu do innych drog jest bardzo dobra... Remontu wymaga Malomiejska, Swietokrzyska, Starogardzka... nie wspominajac juz o Trakcie Swietego Wojciecha i wielu innych...

    • 24 6

  • Mają poczucie humoru, uśmiałem się do łez.

    • 20 5

  • Przejścia dla pieszych (2)

    Zamiast czerpać korzyści z odciążenia jednej z głównych arterii gdańska, co umożliwiło szybkie i PŁYNNE poruszanie się (nawet wg. ograniczeń prędkości), to teraz dorzućmy tam przejście dla pieszych co 100 metrów !!
    W ten sposób spotęgujemy tylko to, co było wcześniej, korki. A co za różnica czy stojąc w korku mamy obok auto sąsiada czy tira z wawy...
    Żeby nie było, sam mieszkam na dolnym mieście, i to że tunele są dosyć obskurne, niebezpieczne oraz trochę odcinają śródmieście jest niezaprzeczalne. Jednak to nie infrastruktura a ludzie są główną przyczyną. Uważam że największą głupotą jest celowe spowalnianie ruchu - to trochę jak cofanie się w rozwoju. A jeśli poprzez brak tirów ludzie nagle zaczynają tam rozwijać kosmiczne prędkości, już dużo lepszym wyjściem jest fotoradar co 100 metrów.
    W wielu miastach planuje się budowę tuneli, a my je zasypujmy...
    Nie neguje całego artykułu, budowa ścieżek rowerowych, czy wiadukt przy ulicy łostowickiej to świetne pomysły, jedyne o co proszę to trochę rozsądku...

    • 26 14

    • Pewnie, że planuje się tunele, ale dla aut, nie dla ludzi!

      • 10 1

    • korki powodował tranzyt

      przecież 3/4 samochodów jechało Podwalem do obwodnicy. Przejścia w poziomie jezdni mają sens, podobnie likwidacja tej debilnej estakady - pamiętajmy o fakcie, że ruch z Podwala ma przejąć "Nowa Wałowa". Przed jej powstaniem nikt się do Podwala nie dotknie.

      • 2 3

  • Nie wiem co oni tam palili, lub brali

    ale niech przestaną, lub biorą tego połowę.

    • 35 5

  • to nie pierwszy kwietnia (3)

    Bez jaj z tymi przejsciami , moze jeszcze na obwodnicy co pol kilometra zeberke walnac ? Ruch w miescie trzeba jak najbardziej uplynnic ,a nie korkowac Gdansk do granic absurdu . Wyspij sie Pan ,Panie Naskret ! Wystarczy mi doswiadczen jak sobie Olechnowicz przed rafineria swiatla na guziczek zamowil ...i kazda sierota z rafinerii blokuje wylot z Gdanska .

    • 30 14

    • (1)

      A próbowałeś tam przejść przez jezdnę. Bez tego guziczka czekałbyś godzinami. Pomyśl, że wokół Ciebie są inni, słabsi bez Twojej samochodowej zbroi i też należy im się prawo do poruszania się po ich mieście.

      • 5 3

      • To jest najbogatsza firma w regionie .Budujac swoj "szklany dom" Olechnowicz mogl troche wydac na reorganizacje tego miejsca ,tym bardziej ,ze droga byla "naprawiana" ale nie ,taniej bylo swiatla od budynia zalatwic . Co do mojej zbroi to pudlo ,nie mam samochodu .

        • 5 1

    • nie bądź idiotą

      Nie porównuj ekspresówki do drogi na której JUŻ SĄ skrzyżowania ze światłami.

      • 1 0

  • Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla

    dalej jest jeszcze bardziej zabawniej z tym pasem dla rowerów buhahaha

    • 19 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane