• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zróbmy z WZ-etki drogę miejską

Maciej Naskręt
9 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni. Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni.

Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.



Gdańsk ma drogę, o której marzyłoby niejedno miasto w Polsce. Trasą W-Z z łatwością można przejechać z Rudników na wschodzie do Karczemek na zachodzie, a stamtąd dalej do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta. Ta droga ma swoją historię, bo pomysł jej budowy narodził się w latach 60., a była budowana do końca grudnia 2011 r. Ale ważne jest to, że od początku lat 90. ta trasa była bardzo obciążona ruchem tranzytowym, który po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.

Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.

Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.

Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.

To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.

Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska, który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.

Co należy zmienić przy Trasie W-Z?

Co zrobić, by Trasa W-Z była bliższa mieszkańcom i kierowcom i przy okazji scalała miasto? Jest na to kilka pomysłów.

Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.

Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.

Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.

Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.

Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.

Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.

W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • co za durny pomysł (2)

    robienie przejść dla pieszych na Podwalu, jak już są tunele. Tam zawsze będzie duży ruch. Po pierwsze niektórzy mają coś do załatwienia w Gdańsku, a nie tylko jeżdżą tam tranzytem. Po drugie chciałem przypomnieć, że w dalszym ciągu będzie przybywać samochodów. Przejścia dla pieszych są niefajne. Niepotrzebne spalanie paliwa, ekologia. Tworzą też dodatkowe korki.

    • 20 11

    • to niech ubywa tych samochodów! (1)

      Ludzie, czy nie możecie rezygnować z tych samochodów? Zamiast łożyć pieniądze na ciągłą rozbudowę ulic, lepiej rozwijać za nie komunikację miejską, budować wiele małych szkół, żeby do każdej dziecko mogło bez problemu dotrzeć piechotą.

      • 4 7

      • Nie, nie możemy. Tak jak nie możemy zrezygnować z wodociągów, kanalizacji, elektryczności,

        domów z cegieł i świeżej żywności. Po tylu pokoleniach, jest to dla nas tak normalne, że rezygnacja z nich byłaby zbyt silnym szokiem i poniżeniem.

        Komunikacja miejska ma dyskwalifikującą wadę: Nie kontroluję w niej niczego nad czym lubię mieć kontrolę.

        Chcesz budować dużo małych szkół? Trochę poza tematem, ale wiedz że nie nastąpi to wcześniej niż po VI wojnie światowej.

        • 6 2

  • No trzeba przyznac ze Havla bez estakady to niemal kasa w bloto

    A Oni uwazaja ze jest niepotrzebna ... tak, lepiej budowac kolejne centrum Żydowskie, Solidarności, XX wojny itd.

    • 15 6

  • wz-czy północ-południe?

    ale droga rowerowa tylko w dół WZ,bo pod górę to raczej nie będzie chętnych aby pedałować,no i masę fotoradarów należy by ustawić bo rowerzyści napewno będą przekraczać dozwoloną prędkość!haha!pozdro dla kontenerków z mławy!50 ton całkowitej dmc to norma!

    • 4 4

  • Głupota czy chęć wykazania się? (2)

    Najpierw wydajemy setki mln złotych na budowę dwujezdniowej drogi, a obecnie mamy te pieniądze zmarnować? To skrajna nieodpowiedzialność wypowiadać takie słowa. Droga idealna nie jest: ciężarówki nią jeżdżą dalej, korki tworzą się również. Zamiast ją zmodernizować dobudowując bezkolizyjne zjazdy na osiedla, budując drogę rowerową (jak najbardziej), rozbudowując i przebudowując zakorkowane skrzyżowania P. Natręt próbuje nam wmówić, że najlepiej obecnie zasypać przejścia podziemne, zastąpić je naziemnymi... ??? Pokazałam artykuł znajomym z Warszawy, ale mieli ubaw..... i to wszystko gdy Gdańsk rozbudowuje się na południe, gdy ludzie wyprowadzają się w okolice Kolbud i Żukowa..... Pogratulować porannego kaca.

    • 18 10

    • Ścieżki rowerowe niech będę, ale nie kosztem pasa ruchu, te pomysły są chore.

      • 4 7

    • to nie jest nieodpowiedzialność

      nieodpowiedzialnością było przeoranie centrum miasta w imię transportu. Ścisłe centrum tranzyt powinien omijać - za kilka lat tak właśnie będzie. Dwujezdniowa jezdnia od Elbląskiej do Centrum nie będzie już potrzebna.

      • 0 0

  • buhahahahahahahahahahaha

    dobre

    • 10 2

  • Wiadukt na Łostowicką i przedszkolne argumenty władz

    "władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka". To że są korki na dole Armii Krajowej, to można się przyzwyczaić i przewidzieć to , ale żeby jako antidotum tworzyć sztuczne korki na skrzyżowaniu Havla, Łostowickiej i Armii Krajowej, to jakieś dziwne podejście.

    • 14 4

  • Geniusz! Skoro ciężarówki przestały powodować korki, to koniecznie trzeba znaleźć (1)

    ich nowe źródło, no bo jak to tak - poruszać się płynnie w mieście? Wstyd!

    Twórzmy sztuczne przeszkody w ruchu, a potem je bohatersko zwalczajmy tristarem! Niech żyje! (3x)

    • 22 4

    • Naskręt nie miałby o czym pisać gdyby nie korki :D

      Dba o swoje poletko :P

      • 7 2

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Wyślijmy gościa na badania .....

    • 14 4

  • Brawo Panie Macieju (1)

    No, no, no. Pan redaktor Naskręt sławny propagator samochodu takie odważne pomysły. Gratuluję. Mam nadzieję, że przynajmniej część z nich doczeka się realizacji. Choćby zmiana charakteru Podwala Przedmiejskiego na ulicę miejską ze skrzyżowaniami z Chmielną, Łąkową może Żabim Krukiem we wszystkich relacjach. A jak jeszcze zobaczę Pana Macieja na rowerze na tych ścieżkach o które słusznie wnioskuje to uznam to za rowerową rewolucję w Gdańsku. Pozdrawiam.

    • 8 4

    • ja też

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane