- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (61 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (210 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (77 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (81 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (74 opinie)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (19 opinii)
Zróbmy z WZ-etki drogę miejską
Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.
- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.
Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.
Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.
Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.
Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.
Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.
Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.
Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.
Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.
W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Opinie (277) ponad 10 zablokowanych
-
2012-09-09 12:22
"trzeba zlikwidować tunel dla pieszych"
- ręce opadają nad takimi wnioskami "racjonalizatorskimi"!
A może i wszędzie zbudować gary hamujące i zarządzić tempo 30kmh ?- 16 4
-
2012-09-09 12:22
Palnij się Pan w czoło...
...tylko mocno...
- 14 5
-
2012-09-09 12:22
Jak na razie to całe to "Havla" wyrasta na czołowego "bubla" ostatnich lat
po prawie dwóch latach męczarni w czasie trwania budowy korki na dole i na górze Havla dają się we znaki tak jakby nic się nie zmieniło. Dodać do tego wypaczające się tory tramwajowe (a dopiero pierwsza zima przed nimi więc zobaczymy jeszcze pewnie niejedną historię z torami)
- 6 3
-
2012-09-09 12:27
ktoś tu na głowę upadł?
"zlikwidować tunel dla pieszych i w jego miejsce wybudować przejście dla pieszych"????????????????????????????
czyli jak tylko udało się odkorkować i mamy stuprocentowo bezpieczne przejścia dla pieszych (bo niekolidujące z ruchem pojazdów), to mamy teraz cofnąć się spowrotem do przejść kolizyjnych i do korków?? LUDZIE, gdzie wy rozum macie?
chyba że się komuś daty pochrzaniły i myśli że dzisiaj jest prima aprilis- 19 4
-
2012-09-09 12:28
jedyne z czym moge sie zgodzic w tym art.
to KONIECZNOSC budowy estakad na wys. Łostowickiej, a reszta, typu zwezenie podwala przedmiejskiego do 1 pasa, GRATULACJE glupoty
- 13 3
-
2012-09-09 12:29
likwidacja tuneli dla pieszych??????
siostro tlen bo jest jeden potzrbujacy pomocy! ps. szanowna redakcjo wezcie sie zastanówcie co pisz3ecie
- 12 2
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2012-09-09 12:31
oczom nie wierzę, dziś na trojmiasto.pl pierwszy dzień terapii dla uzależnionych (1)
od samochodów? ;)
BTW- czy te wszystkie emocjonujące się ludzie w ogóle kumają, że trasa WZ stała się trasą wewnątrzmiejską a zatem, aby upłynnić ruch, który obsługuje, MUSI zacząć lepiej obsługiwać relacje poprzeczne (stąd konieczność budowy skrzyżowań poprzecznych z uliczkami, a przy okazji można i należy wytyczyć pasy na jezdniach - one niczego nie "korkują" - bo korzystają z relacji sygnalizacji dla ruchu poprzecznego). No ale to jest za trudne do ogarnięcia dla moto-uzależnionych jeżdżących po Gdańsku w 1 kierunku i nazad...- 9 5
-
2012-09-10 09:59
Podwale mogłoby być ULICĄ z usługami i handlem
A nie wiejską DROGĄ z rowami przy poboczu.
- 1 0
-
2012-09-09 12:32
Pan Maciek, bo nie Maciej, za poważnie by było Maciej,
więc Pan Maciek ma coś niedobrego w głowie, bo czołówce z tirem, wystarczy już!
- 8 2
-
2012-09-09 12:36
Nowe przejścia przy istniejących tunelach to POMYŁKA!
Autor woli by babcie robiły maraton na czerwonym zamiast spokojnie przejść tunelem. Gratuluje pomysłu.
- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.