• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zróbmy z WZ-etki drogę miejską

Maciej Naskręt
9 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni. Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni.

Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.



Gdańsk ma drogę, o której marzyłoby niejedno miasto w Polsce. Trasą W-Z z łatwością można przejechać z Rudników na wschodzie do Karczemek na zachodzie, a stamtąd dalej do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta. Ta droga ma swoją historię, bo pomysł jej budowy narodził się w latach 60., a była budowana do końca grudnia 2011 r. Ale ważne jest to, że od początku lat 90. ta trasa była bardzo obciążona ruchem tranzytowym, który po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.

Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.

Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.

Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.

To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.

Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska, który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.

Co należy zmienić przy Trasie W-Z?

Co zrobić, by Trasa W-Z była bliższa mieszkańcom i kierowcom i przy okazji scalała miasto? Jest na to kilka pomysłów.

Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.

Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.

Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.

Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.

Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.

Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.

W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • Mieszkanka Gdańska

    Widzę i słyszę tę ulicę z okna swego domu i co za brednie piszą że tiry znikły jak jeżdżą tak jeżdżą w dzień i w nocy tak samo z korkami jak były tak są.To wszystko to brednie i kłamstwa. Hałas i korki przez tiry i osobowe nie znikły!!!!!

    • 3 0

  • Nie wiem, co powiedzieć na takie stwierdzenie:

    "Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem."

    Ktoś się z czymś na głowy pozamieniał.

    • 3 0

  • Chyba wam się w d*pach popierdo.... taka trasa, która jest znaczącym elementem komunikacyjno tranzytowym w Gdański a tu nagle oddać miastu, a za kilka lat bedzie temat czemu kiedyś tak postąpiono, ludzie myślcie długoterminowo a nie tak jak teraz!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 1

  • Tańsze rozwiązanie

    Poruszę tylko dwie sprawy. Pierwsza to lewoskręt z Havla na W-Z w kierunku obwodnicy. Wydaje mi się , iż obecny krótki lewoskręt powoduje przytkanie jezdni do jazdy na wprost w ul. Łostowicką. Należałoby go wydłużyć i dodać drugi kosztem wysepki wtedy zmieści się dwa razy więcej samochodów chcących jechać w lewo. Drugą sprawą jest skręt w prawo na W-Z z Havla w kierunku Gdańska. Wystarczy pozwolić jechać z tzw.środkowego pasa nie tylko prosto ale i w prawo, tak jak było podczas przebudowy przed oddaniem do użytku Havla.
    Proszę zauważyć, że samochody skręcające w W-Z w prawo lub w lewo potrafią tak skutecznie przytkać jazdę na wprost, że Łostowicka robi się pusta, a samochody chcące jechać prosto tkwią w korku przyblokowane przez kierowców chcących jechać w lewo lub w prawo poniewąż pasy do skęcania są za krótkie

    • 0 0

  • MYSLENIE MA PRZYSZŁOSC

    przecież a sie prosi podziemny tunel łączący trakt sw Wojciecha z placem zebrań ludowych (z perspektywiczną możliwością przedłużenia do Wrzeszcza , Oliwy lotniska. (mimo kosztów, trudności-Motława,kolei) Ale taka musi być perspektywa -wiekszosc miast Zachodu ma takie podziemne obwodnice vide Paryż, Bruksela, Rzym.

    • 0 0

  • węzeł trasa W-Z ul. Łostowicka

    Chciałbym trochę dorzucić do projektów usprawniających ruch na nowej trasie W-Z.
    1. koniecznie przerzucić kładkę ( wystarczy jeden pas dla samochodów ) nad ul.Łostowicką w kierunku do obwodnicy.
    2. umożliwić wjazd na oś. Wzgórze Mickiewicza od trasy W-Z ( wystarczy zbudować 10 m ( słownie dziesięć metrów!) drogi.
    3. Zanim nie zostanie udrożnione skrzyżowanie ul. Armii Krajowej z Podwalem Przedmiejskim nie należy budować estakady nad ul. Łostowicką w kierunku Gdańska, ponieważ dojazd mieszkańców osiedli Chełm, Ujeścisko, Łostowice, Wzgórze Mickiewicza do Gdańska trasą W-Z byłby znacznie utrudniony.
    4.W tej chwili bez wielkiego nakładu środków można wydłużyć lewoskręt z trasy W-Z na ul. Hawla, poprzez ścięcie kilkunastu metrów ziemi z nasypu, który był prawdopodobnie przygotowany pod budowę estakady nad ul. Łostowicką.
    Szkoda że włodarze miasta nie myślą perspektywicznie i zamiast budować przez 3 lata ul. Łostowicką nie pomyśleli o moście łączącym tak duże osiedla jak Chełm, Ujescisko, Górna Orunia z Moreną i Wrzeszczem ponad ul. Kartuską. Takie rozwiązanie znacznie poprawiłoby ruch i przepustowość na dużych skrzyżowaniach w ciągu ul. Hawla i Łosowickiej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane