• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zróbmy z WZ-etki drogę miejską

Maciej Naskręt
9 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni. Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni.

Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.



Gdańsk ma drogę, o której marzyłoby niejedno miasto w Polsce. Trasą W-Z z łatwością można przejechać z Rudników na wschodzie do Karczemek na zachodzie, a stamtąd dalej do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta. Ta droga ma swoją historię, bo pomysł jej budowy narodził się w latach 60., a była budowana do końca grudnia 2011 r. Ale ważne jest to, że od początku lat 90. ta trasa była bardzo obciążona ruchem tranzytowym, który po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.

Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.

Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.

Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.

To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.

Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska, który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.

Co należy zmienić przy Trasie W-Z?

Co zrobić, by Trasa W-Z była bliższa mieszkańcom i kierowcom i przy okazji scalała miasto? Jest na to kilka pomysłów.

Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.

Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.

Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.

Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.

Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.

Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.

W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • Ciężkie samochdy nadal widuję jadące przez Centrum. Trzeba wyprowadzić ze Sródmieścia. (1)

    • 1 0

    • odpowiedź

      bo nadal nier jest skończona trasa sucharskiego oraz nie ma tunelu pod martwą Wisłą . Dopiero po zakończeniu tych inwestycji tiry do końca znikną z Podwala Przedmiejskiego

      • 0 0

  • sygnalizacja

    nie wiem dlaczego ale najtańsze rozwiązania przychodzą najtrudniej. Ile to razy był wysyłany mail z prośbą i nawet z pomysłami zmiany częstotliwości świateł sygnalizacji na skrzyżowaniach i każdy kto powinien się tym zająć ma to głęboko w du..e.

    Przykład sygnalizacji na ul. Havla przy Armii Krajowej, dlaczego nie ma tam podwójnego skrętu w lewo?? Jak była budowa drogi to drugi skręt się pojawił i problemu nie było, korków też nie, a teraz jakaś masakra.

    Druga sprawa skrzyżowanie Witosa-Cebertowicza po co sygnalizator z kierunkowym skrętem w prawo w Cebertowicza, kierowcy nie są ułomni ( w większości) więc dobrze sobie dadzą radę bez niego z przejazdem przez tory tramwajowe.

    • 5 1

  • Chyba nie mieszkamy w tym samym mieście..?

    Codziennie jeżdżę POdwalem Przedmiejskim i jak do tej pory nie zauważyłem rsdykalnej zmiany w natężeniu ruchu po otwarciu Obwodnicy Południowej.
    Wciąż jedzie tędy pełno TIR-ów i korki sięgają do Akademii Muzycznej. Pomysły przedstawione w artykule pochodzą chyba z Ksieżyca?

    • 10 2

  • TIRY :)

    Gdyby nie te TIRY to nie było by nic w tej smiesznej polsce a i nawet europie!!!!!! A w trojmieście taki i tak nie bedzie zakazów bo są PORTY buraki :) hahaha i odwalcie sie od cieżarówek w 3-MIASTO

    • 2 6

  • A gdzie w tej "tkance miejskiej" jest bezpieczeństwo?

    Zlikwidować istniejące tunele na rzecz skrzyżowań z sygnalizacją.???? Zacznijcie od likwidacji wiaduktu Błędnik, potem proponuję estakadę na wężle Unii Europejskiej.A co na to lekarze?

    • 5 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Te

    tunele są mało uczęszczane. Nogi bolą, jak się do nich zejdzie i wyjdzie,człowiek jest już zmęczony. To super rozwiązanie ,częściej będzie się chodziło na Dolne Miasto.Tunel jest niebezpieczny .Tunele odcięły tych ludzi jak w getcie.

    • 1 11

  • eeee zróbmy z Grunwaldzkiej autostradę!

    wskaźnik się poprawi w tuskolandii

    • 2 0

  • Naskręt ekspert od inżynierii drogowej

    oby nikt z "miejskich specjalistów" go nie posłuchał bo dopero bedzie. Co za idiotyczny argument: bedzie otwarta trasa alternatywna, wiec ruch na WZ sie zmniejszyl,wiec tzeba zakorkowac na maksa WZ.A co jak ruch na południowej wzrosnie? Chyba budujac poludniowa chodzilo o to by byla alteernatywa a nie o to by zakorkowac WZ. Z WZ-ki nie korzysta tylko tranzyt ale ruch osobowy gdańka i także od strony kartuz, a raczej bedzie on rósł i to nieliniowo. Ja cie krece. Takie glupoty to chyba tylko tutaj mozna przeczytac. I likwidowac tunele dla pieszych i wprowadzac sygnalzacje? Pieknie, chcialbym zapytać czy aby nie jest to artykuł sponsorowany przez firme eldro. Osobiscie, jako pieszy wole korzystac z tunelu, bo jest szybciej i bezpieczniej, głównie dla dzieci. Tuneli dla pieszych powinno byc wiecej a sygnalizacji mniej!!!

    • 9 0

  • Dziennikarze nie są od uważania, a od relacjonowania i pytania.

    Niniejszy artykuł jest kolejnym na to dowodem.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane