• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zróbmy z WZ-etki drogę miejską

Maciej Naskręt
9 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni. Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni.

Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.



Gdańsk ma drogę, o której marzyłoby niejedno miasto w Polsce. Trasą W-Z z łatwością można przejechać z Rudników na wschodzie do Karczemek na zachodzie, a stamtąd dalej do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta. Ta droga ma swoją historię, bo pomysł jej budowy narodził się w latach 60., a była budowana do końca grudnia 2011 r. Ale ważne jest to, że od początku lat 90. ta trasa była bardzo obciążona ruchem tranzytowym, który po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.

Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.

Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.

Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.

To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.

Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska, który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.

Co należy zmienić przy Trasie W-Z?

Co zrobić, by Trasa W-Z była bliższa mieszkańcom i kierowcom i przy okazji scalała miasto? Jest na to kilka pomysłów.

Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.

Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.

Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.

Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.

Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.

Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.

W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • usunąć samochody ciężarowe (2)

    Przede wszystkim trzeba maksymalnie ograniczyć ruch samochodów ciężarowych, czyli:
    - wprowadzić na WZ-etce via toll
    - wprowadzić tak jak jest na wjeździe do Warszawy zakaz poruszania się samochodów ciężarowych (za wyjątkiem tych które muszą) w godzinach od 7.00 do 9.00 i od 15.00 do 17.00.
    To można zrobić do zaraz,

    • 6 6

    • musiałbyś wprowadzić opłaty na wszystkich wjazdach do Gdańska włączając leśne dukty - nierealne

      • 1 0

    • Zakazy i nakazy, policjanci, kontrole - jakie to lewackie.

      • 1 1

  • a może jeszcze kilka przejsc na obwidnicy ? (2)

    to pomoze pieszym

    • 22 3

    • to akurat jest ciekawy pomysł

      • 2 1

    • obecna obwodnica w ciągu kilku najbliższych lat zupełnie przestanie być obwodnicą

      kolejne osiedla potrzebują zarówno przejść (mogą to być kładki) jak i zjazdów.

      • 1 1

  • Jeszcze jeden żołnierz krucjaty przeciwko tunelom dla pieszych.

    Najpraktyczniejszym rozwiązaniu tam, gdzie tabuny samochodów. Klaustrofobię tak jak wszystkie inne lęki się leczy poprzez kontakt z tym, co przeraża. Omawiane tunele się nie nadają. Są tak zbudowane, że dopada mnie w nich lęk przestrzeni.

    • 2 4

  • Coś nie tak z tym artykułem... (1)

    Po 1. Jest wrzesień, a prawdziwe korki zaczynają się w październiku, kiedy studenci zaczynają dojeżdżać na uczelnię.
    Po 2. Po południu w stronę Gdańska na Podwalu Przedmiejskim nawet teraz jest korek i nie jest to korek tylko na prawoskręcie do Centrum.
    Po 3. Skoro tranzyt odbywa się przez Południową Obwodnicę Gdańska, dlaczego po południu korkuje się droga nr 7 w stronę Warszawy, przynajmniej od Giełdy Kwiatowej, a większość samochodów to tiry i ciężarówki??

    • 4 3

    • ad 1. studenci jadą jak pracownicy (punkt-punkt) a nie jak mamusie z dzieciarnią (dom - przedszkole-szkoła-praca-zakupy-przedszkole-szkoła-dom).
      ad 2. Centrum jest zakorkowane. Nowa Wałowa i tunel pod Martwą Wisłą wyeliminują ruch w tym miejscu
      ad 3. Brak ciągłości Trasy Sucharskiego - ciężarówki z portu jadą na Warszawę siódemką.

      • 1 0

  • Must be...

    Must be on-joint..ale tak w niedzielę z rana?

    • 7 3

  • glupota

    Chyba autor nie wytrzeźwiał po imprezie

    • 13 4

  • Wjazd do Gdanska platny (3)

    Za duzo samochodow wjezdza do miasta, wprowadzajac oplaty nalezy zmusic ludzi do korzystania z komunikacji publicznej w ktorej dzisiaj widze zaledwie kilka osob. Pieniadze zebrane z oplat przeznaczac na rozwoj komunikacji publicznej typu autobus z napedem elektrycznym, tramwaje obnizajac cene za przejazdy do zera jesli ktos korzysta z parkinu na zewnatrz miasta. Cale srodmiescie tylko dla rowerow i pieszych.

    • 11 6

    • Nikogo nie wolno zmuszać do robienia czegoś czego nie lubi. (2)

      Promuj sobie, rozdawaj ulotki, wykupuj czas antenowy na swoje tezy. Ale zmuszać nigdy. Najważniejsza jest wolność.

      Komunikacja publiczna jest dla nieszczęśników, których nie stać na utrzymanie wozu (bo kupić łatwo). Tak jak dopłaty do barów mlecznych są dla nieszczęśników, których nie stać na restaurację. Jak przytułki są dla nieszczęśników bez domu...

      Miasta są dla ludzi, nie dla rowerów.
      Chyba inną chciałeś wpisać ksywkę???

      • 4 4

      • Ciekawe czy Londyn czy Oslo jest dla ludzi, skoro obowiązuje tam płacenie za jazdę w centrum

        • 1 1

      • "Miasta są dla ludzi, nie dla rowerów."

        Pogadaj sobie z autorem notki. Obaj macie świetne pomysły z d...

        • 1 1

  • Cięcie tkanki (4)

    Chyba żeby przeciąć jakąs tkanke to trzeb ja najpierw mieć .
    czemu w Sopocie centralnie przechodzaca droga i tory z przejsciami podziemnymi nie tnie tkanki?
    Ciekawe jak Pan prowadził te obserwacje tranzytu bo mi stojac w korku z masą cieżarówek jakoś ten tranzyt nie zniknął.
    Ktoś tu pisze chyba na zlecenie naginając strasznie rzeczywistość.

    • 7 3

    • Na zlecenie popaprańcow którzy nie chcą mieć kłopotów z tunelami i wiaduktami tylko zysk z sygnalizacji świetlnej - nie bezpodstawnie piszę "zysk"!

      • 3 1

    • w Sopocie tory nie tną tkanki? (2)

      dolny Monciak - żyje i dobrze się ma. Górny - zdycha.

      • 2 2

      • w górnym mieszkają seniorzy (1)

        a na dole jest molo - myślisz, że byłoby inaczej bez torów?

        naiwnyś.

        • 2 3

        • To wprowadź tory na wysokości BEMA to zobaczysz jak rozdzielona ulica umiera.

          • 0 0

  • w tym syfiacym i rudnym miescie budyniowym nie ma naprawde wazniejszych rzeczy!!!

    gdzie aguapark?...baseny?...piekne dziury na starowce...mnostwo bubli etc...

    • 4 4

  • Gratulacje.

    Ledwie zmniejszyły się korki a już jakiś nawiedzony autor artykułu wymyśla jak spowolnić ruch na trasie W-Z.Proponuje jeszcze na pasie środkowym postawić ogródek piwny a na pasie wewnętrznym zrobić pas stałych pielgrzymek do częstochowy.Bezsens totalny.

    • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane