- 1 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (145 opinii)
- 2 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (76 opinii)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (35 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (227 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (84 opinie)
- 6 Gdynia szuka kandydata na skarbnika (63 opinie)
Zróbmy z WZ-etki drogę miejską
Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.
- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.
Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.
Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.
Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.
To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.
Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla . Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej , który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień .
Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.
Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.
Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.
Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.
Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.
Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.
Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.
W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą , natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.
Opinie (277) ponad 10 zablokowanych
-
2012-09-09 14:09
Włodarze - jeszcze jeżdżą ciężkie tiry przez podwale przedmiejskie ustawcie zakaz wjazdu do centrum gdańska!
- 10 0
-
2012-09-09 14:24
Panie Naskręt - Panu JUŻ DZIĘKUJEMY!!! (2)
Pierwsze zdanie artykułu wskazuje, że autor przeprowadził wywiad sam z sobą:-) Porażka!!!
- 16 6
-
2012-09-09 14:34
(1)
bo to się kupuje gotowe wypowiedzi, potem ktoś to zredaguje a jeszcze ktoś opublikuje, czy coś koło tego, tak kiedyś w TV mówili
- 2 1
-
2012-09-09 17:48
W TV? Telewizja kłamie jak najęta bo jest najęta!
- 0 1
-
2012-09-09 14:32
(1)
CHyba kogoś powaliło. Zamiast usprawnić ruch to przejścia dla pieszych i sygnalizacja świetlna co 100m. Trzeba wymienić nawierzchnię na Armii Krajowej = na Leningradzkiej i będzie w miarę ok.
- 8 5
-
2012-09-09 19:13
trzeba usprawniać nie tylko ruch samochodów
ale myśleć całościowo o mieście, a nie tylko o samochodach
- 2 2
-
2012-09-09 14:33
cholera jasna,
ledwo co udało się odciążyć Podwale Przedmiejskie do stopnia używalności to już ktoś kombinuje ze skrzyżowaniami i przejściami? za mało korków?
Czy szanowni Państwo zdają sobie sprawę jak to jest pokonywać 3km z przeróbki w 30-40min? tak wiem tramwaj, ale tramwaj nie zawiezie potem do oddalonego o 50km miejsca przeznaczenia.
Lepiej wykorzystać to co jest - tunele - i przystosować je dla osób niepełnosprawnych albo zrobić kładki jak na Armii Krajowej i windę dla niepełnosprawnych. Pozwalam na powielanie opinii i wykorzystywanie jej w celach rozwoju infrastruktury miejskiej.
Pozdrawiam- 13 9
-
2012-09-09 14:38
Haha pomysły z cyklu zginęły korki to znajdźmy jakiś sposób aby wróciły.
- 12 6
-
2012-09-09 14:39
korki się zmniejszyły, więc zróbmy tak, aby znowu było jak dawniej :) gratuje pomysłu :)
- 12 8
-
2012-09-09 15:04
To jest trasa średnicowa!
Może pan redaktor raczy sie dowiedziec co to takiego i do czego służy, zanim zaproponuje zakopywać przejścia podziemne!
- 10 5
-
2012-09-09 15:06
Ilość bredni tylko prowokuje do...? (1)
Większej bzdury nie mozna wymyślić.Zjazd z AK na Wzgórze Mickiewicza.Kto pozwoli na to?Mieszkaja tu tacy durnie?Po co budowali tu domy? Polskie kołtu ństwo,które nie powinno sie wyprowadzać z bloków.
"Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka"
Czy ktoś rozsądny może napisac takie zdanie?Nie zbudować skrzyżowania bezkolizyjnego,które kompletnie blokuje komunikację południowych dzielnic,bo spowoduje to korki niżej w centrum.Kto konkretnie z władz Gdanska głosi takie absurdy?Albo pisz pan bajeczki,albo zabierz się pan za naukę podstaw o ruchu miejskim.- 8 6
-
2012-09-09 15:43
ale akurat napisał prawdę
Gdańsk właśnie taki podaje powód nie budowania wiaduktu nad Łostowicką.
- 4 0
-
2012-09-09 15:27
co za bzdety to dlaczego w Warszawie , Wrocławiu (1)
W Warszawie AL. jerozolimskie poza centrum są z wiaduktami i to wybudowane wciągu 5 lat i jest inna mentalność żeby jak najszybciej wyprowadzić ruch z centrum a u nas myślenie z lat 70 kto tam siedzi na tych stołkach!!!!!!!!!!!1
- 6 1
-
2012-09-09 19:16
chyba za dużo wątków próbowałeś zmieścić
W Warszawie jest dużo wiaduktów i tuneli, ale korków jeszcze więcej. Mentalność tak jak wszędzie różna: co do sensowności wyprowadzania ruchu tranzytowego z centrum to masz rację: to ma sens, sposobem na to jest między innymi poprawa warunków poruszania się pieszych, cyklistów i środków komunikacji publicznej - o tym był organizowany w Gdańsku Kongres Mobilności Aktywnej z udziałem ekspertów z Niemiec i innych krajów UE.
- 2 1
-
2012-09-09 15:32
wiadukty
wiadukty są uzupełnieniem trasy i powinny myć wykonane to skrzyżowanie wygląda jak nie wykończone,a kto myśli że są zbędne niech uda się do odpowiedniej szkoły !
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.