• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zróbmy z WZ-etki drogę miejską

Maciej Naskręt
9 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni. Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni.

Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.



Gdańsk ma drogę, o której marzyłoby niejedno miasto w Polsce. Trasą W-Z z łatwością można przejechać z Rudników na wschodzie do Karczemek na zachodzie, a stamtąd dalej do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta. Ta droga ma swoją historię, bo pomysł jej budowy narodził się w latach 60., a była budowana do końca grudnia 2011 r. Ale ważne jest to, że od początku lat 90. ta trasa była bardzo obciążona ruchem tranzytowym, który po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.

Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.

Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.

Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.

To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.

Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska, który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.

Co należy zmienić przy Trasie W-Z?

Co zrobić, by Trasa W-Z była bliższa mieszkańcom i kierowcom i przy okazji scalała miasto? Jest na to kilka pomysłów.

Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.

Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.

Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.

Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.

Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.

Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.

W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • To teraz pan Marcin niech jeszcze raz przeczyta na SSC o co nam chodziło

    i wtedy zabiera się za pisanie artykułów.

    • 6 2

  • Likwidacja tubneli jest pomysłem tak BEZGRANICZNIE głupim, że ma wielką szansę na realizację. NIESTETY!!!

    Chyba, że ktoś wymyśli coś jeszcze głupszego !! OBY !!!

    • 11 4

  • NIE MOGE UWIERZYĆ !!!

    W to co czytam. Jestem przekonany że Pan Redaktor wcale tak nie uważa. A ten artykuł to jedynie test redakcji, na ile są czujni mieszkańcy. Raz że pomysł śmieszny, a dwa, to od kiedy dziennikarz tak oficjalnie, publicznie przedstawia swoje pomysły??

    • 12 1

  • Czy my zasluzymy na dobrego gospodarza? (1)

    Czy nikt sie nie zastanowil jak to sie rozwiazuje w Monachium, Filadelfii itp? Fragmenty drogi ida pod ziemie jako krotkie drozne tunele a u gory sa skrzyzowania przyjazne pieszym. Wiemy ze mieszka tam Budyn bo ekhm.. kupil .. apartament ale rozpieprzanie droznej ostatnio drogi skrzyzowaniami to dramat. To samo z Jaskowa, slyszalem ze sa zapedy na jej uniedroznienie, czyzby ktos z wlodarzy planowal ekhm kupno apartamentu?

    • 7 1

    • Teraz jest nowa wizja miasta, tunele trzeba zasypywać

      i w ich miejsce wybudować przejazdy i przejścia dla pieszych z sygnalizacją, a tam gdzie są trzy pasy zwężać do dwóch i w miejsce trzeciego pasa zrobić ścieżkę rowerową.

      • 4 0

  • prawoskret na wzgórze mickiewicza

    tu sprawa jest znana bo zjazd z WZ na osiedle istnieje w planach ale od dawna kto i dlaczego blokuje realizacje tez jest znane. co do hałasu to po zbudowaniu wysokich ekranów jedynym hałasem na osiedlu jest ten który wywołują mieszkancy.

    • 2 0

  • jestem za!:)

    trzeba coś zrobić zwłaszcza z podwalem przedmiejskim tak żeby spacery po centrum nie kończyły się na ogarnej.

    • 1 3

  • Postawcie tam 30 radarów i jakieś skrzyżowanka. (2)

    Nie ma skrzyżowań ? to zbudujcie. Nie zapomnijcie o wysepkach na środku drogi, tak żeby karetki mogły bez problemu przejeżdżać. Resztę przygłupich pomysłów drogowych zostawie wam, jesteście w tym mistrzami. Bym zapomniał radary poukrywajcie w śmietnikach, i powiedzcie wszystkim, że chodzi o bezpieczeństwo.

    • 6 1

    • i świała, dużo czerwonych świateł, koniecznie światła tak wyregulowane jak na Chełmie (1)

      najpierw wszyscy się zbierają przez 2-3min na czerwonym z prawie wszystkich kierunków a potem dla wszystkich zielone, jak przy Tesco

      • 3 0

      • Te światła na Chełmie przy Tesco to koszmar ....

        • 3 0

  • Jakbym czytał współczesną Trybunę Ludu

    Nie jest prawdą, że po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska ruch tranzytowy "znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki". Takich typowych dla lewaków manipulacji mamy w artykule więcej.

    Autor artykułu chce jedną z najważniejszych dróg, na której wreszcie znikają kilometrowe korki "oddać mieszkańcom". Bez względu na to, co ma to oznaczać już dzisiaj wiadomo, że lewacy chcą przywrócić na tej trasie korki na nowo.

    • 7 2

  • Dla kogo te przejścia dla tych paru osób, które chodzi wzdłuż W-Z

    Jeżeli to ma być aleja miejska to trzeba po każdej z jej stron budować budynki miezkalne i wrzucić tam usługi aby ludność chodziła wzdłuż trasy chodnikami. Ale nie widzę problemu aby zostawić tam przejścia podziemne, bo wprowadzenie pasów spowoduje, że wrócą korki jakie zostały rozładowane przez POG.

    • 5 0

  • Południowa obwodnica świeci pustkami..

    Tam prawie nikt nie jeździ a korki na Podwalu jak były tak są..

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane