• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie (250) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Przez kraj zaczeła przetaczać się fala zwolnień. Wystarczyło zmienić premiera żeby gospodarka runęła (3)

    Jak mówił klasyk: ja wam premiera nie wybierałem

    • 83 30

    • Jak nie wybierałeś, to teraz nie pyskuj.

      • 2 13

    • Jeden i drugi to nieniecka agentura

      • 4 1

    • tak zaczęła się '' fala zwolnień grupowych ''

      spowodowana ...obsadzaniem przez ostatnie 8 lat...stanowisk kierowniczych przez ....pisowskie miernoty..

      • 0 4

  • Dla zwolniony może jakieś kursy doszkalające? Może ze zbierania szparagów? (10)

    • 54 6

    • Dlatego trzeba natychmiast zdelgalizowac Peło jak PZPR groźną organizację antypolska (3)

      • 21 5

      • Akurat obecna władza która niszczy LK jest z nadania PiSu... (2)

        • 9 14

        • jest nowy prezes z po ko (1)

          • 10 6

          • nowy prezes LK ? pierwsze słyszę , komentujesz nie wiesz co.

            • 6 5

    • raczej psie fryzjerstwo (4)

      za poprzedniego tuska było hitem,tak przekwalifikowali stoczniowców z Gdańska gdy tusk zamykał stocznię

      • 12 5

      • (3)

        Tak skutecznie ich przekwalifikowali, że stoczniowcy wyjechali do Skandynawii, bynajmniej nie do zakładów fryzjerskich:)

        • 9 0

        • (2)

          W niektórych norweskich stoczniach 90% stoczniowców z Polski. Czasem jakiś Rumun lub Bułgar się trafi. Norwedzy jedynie na kierowniczych stanowiskach, ewentualnie jako operatorzy żurawi, suwnic.

          Spawacze, monterzy, malarze od nas.
          Z Kosakowa, Rumi, Kielna, Szemuda, Mechelinek, Pucka, Luzina, Ręboszewa.

          Niektórzy już tak 15 lat jeżdżą do roboty do Norwegii.
          Domy u siebie na wioskach pobudowali.

          Tylko sąsiedzi na wiosce plotkują, że zwykły spawacz po zawodówce, a w Polsce BMW X5 jeździ.

          • 9 0

          • Pacz pan, w Norwegii opłaca się budować statki a u nas trzeba było stocznie zamknąć (1)

            • 7 0

            • Patrzaj Pan , u nas tez sie buduje tylko po cichu i bez rozgłosu

              aby teoria nie padła ...

              • 1 3

    • lepiej psich fryzjerów

      • 1 0

  • Kwiat lotosu po zwolnieniu zostanie wyslany na kursy yogi.

    • 27 5

  • Skąd my to znamy, nie opłaca się, firma nie przynosi zysków, trzeba zwolnic, sprzedać za grosze, kapitał nie ma narodowości (8)

    Wybraliście wrogich sobie, zimnych liberałów, to teraz nie płakać.

    • 78 19

    • Nie masz racji (3)

      W lotos kolej w gdansku w orlen i rafinerii sa ci sami prezesi co za pis Nic sie jeszcze nie zmienilo

      • 6 12

      • Nieprawda. Wszystkich zwolnił i wstawił nieudaczników z po ko (2)

        • 8 5

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Nie pisz bzdur bo nadal w lotos kolej prezesem jest pisowski koleżka

          • 1 3

    • (1)

      Za wspaniałego geniusza biznesu Obajtka wypłynęło 1,6 mld zł przedpłat za ropę - ropy nie ma, kasy nie ma. Tak się robi interesy.

      • 6 6

      • Znowu jesteś pod wpływem? Nie za często?

        • 4 4

    • skąd? (1)

      A czyj jest prezes LK? na pewno Tusk go tu wsadził:-)
      Kładą firmę po całości, Tu się teraz nic nie zgadza, przewozów zewnętrznych brak, tylko kontrakty dla Orlenu, gdzie wszystkie bazy robią sobie magazyny na kołach. Firma transportowa - jaką jest LK zarabia na przewozach, rotacji wagonów. A teraz nagle to nie ma znaczenia. Większość tu wypisuje bzdury i wpatrzona jest w partie polityczne i ich fałszywych proroków. Oczywiście że w tej firmie jest przerost zatrudnienia, jak w każdej państwowej- bo znajomi gonią znajomych. Teraźniejszy prezes LK ze swoimi (benzynami) nie jest zainteresowany aby było dobrze. Jakoś się kręcić będzie.

      • 4 2

      • W LK nadal prezesem jest człowiek kaczorka

        • 2 3

  • To są skutki....

    ....waszych wyborów.

    • 68 19

  • Opinia wyróżniona

    Jest to celowe działanie na szkodę spółki. (6)

    Najpierw rezygnuje się że zleceń na rzecz konkurencji. Następnie mamy przepływ fachowców, których można pozyskać niewielkim kosztem, bo każdy musi żyć. A na koniec za ułamek wartości do konkurencji trafi majątek spółki. Tak oto jakiś kumaty były wiceprezes staje się współwłaścicielem dobrze prosperującej firmy, uwłaszczając się na państwowym. A te nowe wagony to rzeczywiście stoją na bocznicach. Między innymi w Starogardzie

    • 213 3

    • Zwalniają

      A później będą potrzebować.

      • 13 3

    • Uwłaszczenie?

      Raczej kradzież.

      • 15 1

    • Polski premier to najlepsza inwestycja Niemców q (3)

      Nie jestem zdziwiona masowymi zwolnieniami i kłopotami polskich firm

      • 33 21

      • a ja jestem (2)

        PIS i kaczyński ładnie urządzili Lotos. 8 lat zaniedbań i wyprowadzania kasy do własnych kieszeni.

        • 37 21

        • Twoja rodzina (1)

          To pachołki urzędnicze lub działacze platformy, PiS po jedno zło

          • 5 12

          • Taaaaaa....

            Najłatwiej zwalić winę na innych.

            • 1 1

  • Zamknąć tę firmę i wpuścić tu kolej niemiecką (11)

    Po co polska kolej, poczta polska, cpk, atom, porty skoro wszystko jest w Niemczech.

    • 71 24

    • Już mamy port w Elblągu, który przejął cały ruch z Hamburga. (9)

      Budujemy CPK, z czego cieszy się w gazetach niemiecki minister transportu.

      Tak trzymać! Na pewno Niemcy nas nie wykończą gospodarczo w ten sposób.

      • 8 17

      • Die Welt napisało " budowa CPK, to zamach na niemiecką gospodarkę" (8)

        • 18 6

        • Po czym rząd federalny zdementował tą informację. (7)

          Widać, ktoś z PiSu kupuje tam artykuły.

          • 4 12

          • lol (4)

            A tacy naiwniacy, jak ty, łykają wszystko, jak pelikan ryby, co powiedzą "prawdomówni" politycy:)

            • 4 4

            • Jakoś bardziej wierzę niemieckiemu rządowi, jeżeli chodzi o ogłaszanie opinii niemieckiego rządu, niż jakiemuś brukowcowi... (1)

              • 2 5

              • A jednak was sieją...

                • 3 0

            • (1)

              Jak na razie to Ty łykasz jak pelikan wszystko, co napiszą w niemieckich mediach.

              • 2 3

              • Po czym wnioskujesz, barani?

                • 0 1

          • Jeżeli rząd Niemiec pozwolił budować, to dlaczego rudy nic nie robi?? (1)

            • 8 0

            • Świetne pytanie!

              • 5 0

    • To wynik działania dobrej zmiany a nie Niemców.

      • 8 7

  • Koalicja 13 Grudnia wstrzymuje kluczowe inwestycje Polski budowę CPK bo zagraża Niemcom (5)

    Szok co ten niemiecki namiestnik wyczynia

    • 70 28

    • (3)

      Niemiecki minister transportu chwali CPK i nie może się doczekać zwiększenia udziału niemieckich linii lotniczych w polskim rynku.

      • 1 8

      • (2)

        Naprawdę wierzysz w te fejki?

        • 3 1

        • (1)

          Fejkiem jest jakikolwiek problem Niemców z CPK. Z Polski i tak nigdzie się nie lata przez niemieckie lotniska, a przez Amsterdam i Kopenhagę.

          • 0 5

          • No coś ty? Rzeczywiście nie masz zielonego pojęcia o temacie, na który się wypowiadasz.

            • 0 0

    • Jak głosowali tak będą mieli

      • 1 0

  • Mamy najlepszego premiera w historii (2)

    On całymi dniami robi wszystko żeby nam żyło się lepiej

    • 48 19

    • Proszę sobie nie żartować! (1)

      • 10 0

      • śmiech przez łzy

        A co nam przez najbliższe 4 lata pozostało?

        • 7 0

  • To są demokratyczne i uśmiechnięte zwolnienia. Czego nie rozumiecie?

    • 71 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane