• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie (250) ponad 50 zablokowanych

  • Caly czas zastanawiam się (1)

    Było dobrze...
    ludzie wybrali " polityków szabrownikow", zaczynają się zwolnienia, zaciskanie pasa i pętli, nerwowe ruchy...same negatywne dla Polaków sytuacje....A ludzie dalej na nich głosują! Nie potrafią ocenić ogólnej sytuacji, tylko przez pryzmat swoich teraźniejszych dochodów...nie myślą o przyszłości...te serca tak przesłaniają im obraz myślenie...
    Jest to tak nie zrozumiałe i dziwne...science fiction!

    • 6 4

    • zryte berety prze tvn, wyborczą, tok fm, onet itd

      • 3 4

  • Ryży wam urządzi życie, to wam buty POspadaja (1)

    • 8 3

    • Dlatego trzeba pilnować Polski. Wiemy komu służy

      • 1 0

  • Wy nawet sobie nie zdajecie sprawy z tego ,jaką szkodę na dalsze lata zrobiliście sobie i Polsce głosujac na tych nieudolnych antypolskich towarzyszy!!

    • 5 5

  • Tusk to drożyzna ,bezrobocie i bieda!! (1)

    • 7 5

    • Mamy demontaż państwa Polskiego w wykonaniu koalicji 13 Grudnia

      • 2 0

  • wystarczy (1)

    poświęcić chwilę i obejrzeć posiedzenie jednej z tych " szacownych " komisji utworzonych przez POwcow, posłuchać co za głupoty wygadują, co za intelekt...
    każdy myślący człowiek łapie się za głowę - co to za głupki! kogo wybrali do rządzenia krajem! a już o rozwoju jakimkolwiek należy zapomnieć!

    • 4 6

    • Kolego

      To świadczy o ludziach którzy ich wybrali

      • 2 1

  • Pracuje w LK prawie 18lat (2)

    I o pracę się nie boję, w moim zawodzie ludzi brakuje. Jak nie ta to inna firma kolejowa przyjmie mnie z radością. Bać się mogą kierownicy i biurowi których w LK jest cała masa. A to wszystko od zmiany władzy kilka lat temu, tu akurat PO nie ma nic wspólnego z tym co się dzieje.

    • 8 3

    • Co ty wiesz o lotosie...

      • 0 3

    • to, że akcje Orlenu straciły

      to też nie jest wina PO?
      w ogóle obecny rząd jest tylko atrapą, tylko pilnuje, nic nie musi robić oni cały czas wspominają PIS, cały czas myślą o PISie! he he to serce też dla PISu!
      gamoni wybraliście!

      • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Przez ostatnie 8 lat .... (7)

    W 2015 roku Lotos Kolej miało udział w rynku kolejowym 10,5 % a PKP Cargo 54%. Przyszedł Pis i nastąpił spadek do 8%. Rozwiązali wszystkie umowy na przewozy dla zewnetrznych klientów. Tylko dla rafinerii wozili paliwo. Dodatkowo aby wykazać zysk Rafinerii obniżyli stawkę za przewóz o 50%. Dodatkowo wyrzucili prezesa i dyrektora a na ich miejsce wsadzili swoich. Prezes nie był pewny że będzie w Lotosie długo i jak odchodził z PKP Cargo tam wypisał wniosek o urlop bezpłatny. Czyli Pracował w 2 firmach konkurencyjnych. Jak związki to nagłośnili to odszedł z PKP Cargo. Ale LK dostało 2 wiceprezesów. I tak jak przed 2015 był 1 prezes tak po 2015 w LK dostał prezesa i 2 wiceprezesów. I nie wspomnę o kierownikach i dyrektorach z nadania Pisu. Lata leciały , przewozy wzrosły do poziomu 10 % i nadszedł czas połączenia z Orlenem. Wymienili prezesa i dali LK 2 dodatkowych wiceprezesów. I do 2024 roku w LK był prezes i 4 wiceprezesów. Nowych dyrektorów ( Przemka "Tabelka") który znany jest z niszczenia firm. Gdzie on wprowadził reformy tam oddział padał , Zduńska wola, Wrocław. Teraz szaleje bo pali im się grunt pod nogami. Jak nastąpi zmiana prezesa tak polecą wszyscy z nadania PIS i Orlenu. Na stronie UTK można sprawdzić dane o przewozach i udziale w rynku kolejowym. Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej przewiezionych towarów za okres styczeń-luty 2024 PKP Cargo34,14%
    Lotos Kolej12,27% A firma byłego prezesa Lotosu Olavion1,38%. Te 12 % to połączone udziały LK i Orlen Koltrans.

    • 27 9

    • Towarzyszu pisz tak dostaniesz podwyzke (5)

      • 1 8

      • (4)

        Negatywne opinie i oceny piszą tz. Trolle Pisowskie. Nie od dziś wiadomo że opanowali Trujmiasto.pl. To odpowiedz jak byś się czuł jak byś otrzymał pracę na czas określony 1roku. Na rozmowie kwalifikacyjnej informują ciebie że pierwsza umowa jest na 1 rok , druga na 1 rok a trzecia na czas nieokreślony. I mija rok i informują ciebie że nie przedłużą ci umowy.

        • 6 6

        • jestem ciekawa, jak będziesz się czuł gdy nie będzie dla ciebie żadnej pracy? (3)

          jesteś bez pracy, bez zasiłku....

          • 6 0

          • (2)

            Będę siedział na Trójmiasto.pl i pisał negatywne opinie za każdy 0,30 zł dostanę.

            • 1 1

            • wow, powodzenia!

              • 0 0

            • A jak wspomnę Po to 50 dubel za Tuska w wypowiedzi. czyli 1 zł.

              • 1 1

    • Przestań kłamać.

      Za Tuska zawsze było wysokie bezrobocie i wyprzedaż spółek państwowych za grosze. CPK też nie będzie i żeglugi na Odrze.
      Niemiec płaci i Niemiec wymaga.

      • 0 2

  • Uratować może MŁ (3)

    Może ktoś namówi do powrotu, tylko On ma charakter do przeprowadzenia odpowiednich zmian.

    • 5 1

    • (2)

      On już miał swój czas i oby nie wracał. Czasy prywatnego folwarku Mirka już poszły w zapomnienie.

      • 3 1

      • (1)

        Nikt go w LK nie chce widzieć ...ten to dopiero miał tupet jego Motto robic robic za miske ryzu

        • 2 1

        • Mirek

          Mirku oby Ci do głowy nie przyszło Wracać ....twój czas minął

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane