- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (59 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje
Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.
![Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3688/150x100/3688786__kr.webp)
- Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej
- Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty
- Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce
AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.
- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.
Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej
Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.
- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.
Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty
Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.
Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.
Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce
Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.
W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.
Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.
Miejsca
Opinie (250) ponad 50 zablokowanych
-
2024-04-22 11:43
Pracownicy Lotos Kolej z pewnością głosowali w ostatnich wyborach i oddali głosy rozumnie oceniając swój demokratyczny wybór
- 6 4
-
2024-04-22 11:51
Wreszcie będzie przepięknie wreszcie będzie normalnie..... (4)
Wrócił Donald z ekipą i się zaczyna . Ale to dopiero początek za chwilę zredukują zatrudnienie we wszelkich firmach żebyśmy mogli znowu na szparagi do niemieckiego gospodarza jeździć proponuję jeszcze stawkę minimalną do 7.50 obniżyć. Chcieliśta to mata standardy europejskie!
- 16 7
-
2024-04-22 14:26
Jak zredukują? Poślą pisma z nakazami do prywatnych firm że mają pozwalniać ludzi?? Puknij się w ten pusty caban albo walnij łbem w mur, to może zaczniesz myśleć.
- 2 2
-
2024-04-22 14:28
Do 7,50 euro za godz?? Jestem za. To i tak więcej niż jest teraz.
- 0 1
-
2024-04-22 14:29
(1)
Zniżę się do Twojego poziomu - jesteś głupi.
- 1 2
-
2024-04-22 16:26
Koalicja 13 Grudnia demoluje państwo Polskie
- 3 3
-
2024-04-22 12:01
pracownicy kolei - !! śniadani e 7-8 potem (2)
pracują 8-11 - przerwa 11-12 następnie do 14 jeszcze coś robią i na koniec prysznic i 14 45 do domu .
jak w państwowej spółce !!- 1 25
-
2024-04-22 14:24
Yyy, ale to jest państwowa spółka.
- 2 0
-
2024-04-22 17:46
Hahaha rozbiegnij się tylko dobrą ścianę wybierz
- 1 0
-
2024-04-22 12:02
Powinno być PkP i O spółek
- 2 2
-
2024-04-22 12:22
Czekam teraz na występy działaczy PO z koszykami ile to można teraz kupić za minimalną krajową... (1)
To kiedy obniżka płacy godzinowej ?
- 9 2
-
2024-04-22 16:27
Ich trzeba izolować od społeczeństwa
- 0 0
-
2024-04-22 12:22
Opinia wyróżniona
Poklosie rzadow Pis (2)
W kazdej spółce lotos jest tzw rozdawnictwo pieniedzy podwykonawcom,spolkom ktore swiadcza uslugi na rzecz lotosu i sa one powiazane z pracownikami od ktorych to zalezy gdzie i jaka spółka bedzie swiadcczyła uslugi.Moze nowa władza zmieni sposób zarzadzanie lotos kolej czy tez Petrobaltic gdzie akurat w tym drugim to nie nowy zarzad jest potrzebny tylko prokurator i NIK
- 68 64
-
2024-04-22 23:19
Raczej powrot do sytuacji sprzed rzadow PIS, kiedy to spolki skarbu panstwa outsorcowaly swoje dzialy do firm kolesi zaprzyjaznionych z PO przy tym placac za to wiecej niz wczesniej swoim pracownika. Kazdy rzad nas doi tylko na inne sposoby. Teraz w wolnych mediach uslyszycie ze firmy ktore zamykaly sie za czasow pisu zaczynaja ponownie dzialac. Cud gospodarczy
- 6 4
-
2024-04-23 08:05
Jak rozdawnictwo? A niby z czego oni " rozdawali"? Mieli jakieś lewe dochody by później rozdawać? Jakiś sezam?
- 0 2
-
2024-04-22 12:27
Poraża mnie nieudolność tego rzadu
- 13 6
-
2024-04-22 12:36
Tak się dzieje, jak do władzy wchodzą niekompetentni ludzie tuska. (1)
- 16 8
-
2024-04-22 16:33
Dokładnie tak. I co z takimi robić, co to za *****
- 1 0
-
2024-04-22 12:38
Wczoraj na spacerze wdepnąłem w g...
...i było ono inteligentniejsze od większości tutaj komentujących. Ale nie jakoś znacząco, bo też głosowało na PiS.
- 11 14
-
2024-04-22 12:46
(2)
Czy, wzorem Łotwy, Polska i Ukraina planują zawarcie umowy wojskowej, która obligowałaby Polskę do przekazywania określonego odsetka PKB na wsparcie wojskowe dla Ukrainy?
Jeśli tak, o jakiej kwocie mówimy? Jeśli nie, dlaczego takich planów nie ma?
Kiedy w Wilnie dziennikarze zapytali Andrzeja Dudę czy Polska przekaże jakąś część swojego PKB na pomoc wojenną dla Ukrainy, prezydent wcale nie zaprzeczył. Jak mówią nam eksperci, cały czas trwa polityczna rozgrywka w tej sprawie.- 1 9
-
2024-04-22 13:09
jakaś wrzutka, by odwrócić uwagę!
- 2 4
-
2024-04-22 21:08
juz potwierdził że bedzie oddawał część PKB Ukrainie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.