• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie (250) ponad 50 zablokowanych

  • Podzelcanie wróci (2)

    PO wróciła, więc zacznie się pozlecanie wielu usług na zewnątrz, do swoich, jak 8 lat wcześniej.

    • 14 4

    • No tak, przez ostatnie osiem lat rządów honoru i kompetencji wszystko trafiało do najlepiej wykwalifikowanych, najbardziej konkurencyjnych, najsilniej...
      ...
      ...
      ... zaraz, czekaj...

      • 3 1

    • Dlatego trzeba natychmiast powstrzymać Ryżego szaleńca

      • 1 2

  • To właśnie robi Orlen z całą gdańską rafinerią

    To całe połączenie zrobiono dokładnie po to żeby wyprowadzić z firmy co się da a potem ogłosić upadłość, złom sprzedać, potem zaorać teren i sprzedać deweloperom..... kiedy ktoś za to pójdzie siedzieć???!!!

    • 14 11

  • Zrozumcie ludzie

    Że każda firma jest dla zarządu i prezesów,wy jestescie tylko wyrobnikami majacymi dostarczac kapitał

    • 6 0

  • (1)

    Podziękujcie pisuarom. To efekt ośmiu lat sztucznego zarządzania i upolitycznienia.

    • 11 13

    • Mowisz 8 lat " sztucznego zarządzania ".... hehe

      A PO zarządza "twardo i profesjonalnie"? No brawo! Od lat 90 zarządzają... I pusty budżet, wielkie bezrobocie, drożyzna...to był profesjonalizm? A jeszcze VAT uciekający....
      Jak można pisać, powielać takie głupoty?

      • 3 0

  • zwalnianie dyspozytorów w w firmie kolejowej (2)

    to niestety zły znak, bo świadczący już spadającym wolumenie usług, bądz co jeszcze gorsze świadome i celowe degradowanie prowadzonej działalności gospodarczej.
    redukcja zatrudnienia jako restrukturyzacja powinna dotyczyć posad w obszarach pomocniczych, często mniej potrzebnych.
    Zródłem oszczedności może być rezygnacja z marketingów, ewentów, sam służbowych, funduszy reprezentacyjnych etc

    • 13 0

    • Nie wiesz - nie oszczędza się na kadrze zarządzającej tylko na szeregowych stanowiskach. Nie oglądałeś Tygodnika Moralnego Niepokoju?

      • 1 1

    • Nie przy tym dyrektorze

      Niestety koszty są cięte ma najmniejszym szczeblu, przecież sobie od buzi zabierać nie będą. Pseudozarzadzajacy boją się tylko o swoje stołki a nie tam martwią o ludzi..

      • 6 0

  • (1)

    Tak będzie się działo dopóki bezrobocie nie osiągnie minimum 14%.

    • 6 4

    • Wtedy wreszcie stąd wyjedziesz i przestaniesz "zaszczycać" nas swoją bytnością tutaj.

      • 3 5

  • Rozczarowanie.... (4)

    Czytając komentarze pod artykułem nie potrafię zrozumieć skąd w Was tyle tzw. agresji. Przecież tu nie chodzi o zmiany polityczne itp. tu chodzi o brak jakichkolwiek standardów w Państwowej Spółce. Łączy się z wielkim rozmachem dwie firmy, rekrutuje się pracowników, następnie szkoli się owych pracowników i tylko po to, aby po 10 miesiącach bez słowa nie przedłużyć im umów o pracę, a nie dotyczy to małej firmy krzak, tylko poważnego gracza na rynku przewozów kolejowych jakim jest Lotos Kolej. Jeżeli tak się postępuje, to co następny ruch będzie dotyczyć nas, pracowników, którzy budowali i nadal budują markę firmy, aczkolwiek coś mi się wydaje, że ta marka powoli gaśnie, bo czy normalne jest , aby potężna państeoea firma zatrudniała, tylko siedem podmiotów zewnętrznych do wykonywania pracy przewozowej ?

    • 12 2

    • (3)

      Jak Obajtek i spółka rozkradali majątek firmy to jakoś siedziałeś cicho. Z czegoś trzeba pokryć 1,6 mld zł straty specjalistów z Orlenu.

      • 2 6

      • Czytasz uważnie o czym napisałem? Zero polityki, a tym bardziej Obajtka.

        • 4 1

      • (1)

        Czytaj uważnie komentarze, u mnie nie ma mowy o polityce, a tym bardziej o Obajtku.

        • 2 1

        • A gdzie ja o polityce pisałem?? Szefem Waszym był Obajtek, bo był prezesem spółki dominującej. On i jego niekompetentni podwładni utopili 1,6 mld zł w ropę, której nie ma i jakoś trzeba te straty pokryć. Wszyscy się na to zrzucą i jest efekt - cięcia etatów.

          • 0 2

  • Zostaliście oszukani POniesiecie teraz srogie KOnsekwencje

    • 9 9

  • hue hue zaciskanie pasa ciąg dalszy, dziękujemy wszechmocny donaldzie za bezrobocie.

    • 4 3

  • Abc

    Niestety ale firmą rządzą ludzie którzy trafili na wysokie stanowiska w wyniku nominacji partyjnej lub w skutek fuzji. I tak oto lotos kolej cierpi. Jest jeszcze dla niej szansa na ratunek ale tu trzeba mocno pozamiatać. Nie wiem na co nowi rządzący czekają już tyle czasu minęło od wyborów. A może tak jest dobrze i dla nich. Każdy dzień to coraz bliższe widmo osiągnięcia dna tzn. Cargo=Lotos

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane