• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie (250) ponad 50 zablokowanych

  • nowe rządy

    POkemony zrobią swoje

    • 9 6

  • Pan B (6)

    A ciekawe jak tabelki teraz w górę czy w dół ostatnio powiedział że rolnicy wyjechali na drogi to paliwa nie tankują a w lato powie ze nikt na wakacje nie jeździ tez nie tankują i nie ma wywozu paliwa dla tego jest mniej pracy współczuje żonie ze ma takiego rozgarniętego męża. Ale kij ma dwa końce panie Przemku

    • 19 2

    • Panie B (4)

      Panie B pan co najwyżej możesz pucować buty Panu Przemkowi ...

      • 1 8

      • Do Was (3)

        Pan Przemek jest wybitnym specjalistą,znającym się na swojej pracy jak mało kto.Także Tobie współczujemy a żona Pana Przemka co najwyżej może być dumna z posiadania tak mądrego i pracowitego męża

        • 1 10

        • To teraz napisz jeszcze za co z hukiem Twój Pan Przemek z Wrocławia wyleciał? (2)

          • 8 0

          • Ehhh

            A Ty wiesz?z hukiem to Ty wylecisz hehe

            • 1 5

          • Wiadomo że rozwalił Cargo tam a z UTK za co poleciał tam nawet słupki mu nie szły

            • 3 0

    • PB

      Bezołowiowy :-) pełen nocnik .... jest zarąbisty, może go zabraknie jak na stacjach przed wyborami.

      • 2 0

  • To wszystko pikuś...

    Za to mamy od maja tabletkę PO

    • 8 5

  • co się dziwić (2)

    jak przez 8 lat ....kierownicze stanowiska obsadzano według pisowskiego klucza .....mierny - byle wierny prezesowi...

    • 16 4

    • Żałosny komuszku (1)

      • 2 5

      • PiS robił jak komuchy - wsadzali swoich bmw do spółek i teraz przynosi to owoce. Jak była koniunktura to jakoś szło, teraz jak przyszły gorsze czasy to wychodzi bokiem.

        • 4 1

  • Piniędzy PO prostu nima i nie bydzie... (1)

    • 10 1

    • Nie ma, bo pisowcy rozkradli.

      • 0 2

  • A co z tym prestiżowym hh

    No właśnie a co robi handel ?chyba tylko przegląda Zalando je obiadki i marzy o wakacjach.pl bo z tego co widzę a widzę duuuzo to tam dopiero jest laba

    • 6 2

  • Dawno dawno temu , kiedy na kolei nie było prezesów , był sobie naczelnik (1)

    któremu na widok pracy kolejarzy spodnie opadały. I On wytłumaczył juz dawno dobitnie to co się dziś dzieje w Lotos Kolej.
    Na pouczeniach stwierdził czy ma 100 lokomotyw czy jedną , czy ma do obsłużenia 200pociągów czy jeden to on zawsze będzie naczelnikiem ze swoją pensją a ile za to mniej kłopotu. I to samo się dzieje dziś w LK zarządzanym poprzez ludzi nadanych przez PiS . Tu jeszcze zmiany personalne po zmianie władzy nie dotarły. A więc Panowie i Panie krzykacze że to wynik ,,ryżego" i jego ludzi jesteście w dużym błędzie , to jeszcze pokłosie Waszych ulubieńców . Jak długo ? tego nikt nie wie ale oby jak najkrócej.

    • 12 5

    • Osobnikom oglądającym TV Republika i tak nie wytłumaczysz. Oni żyją w swoim świecie.

      • 4 1

  • Pod mostem będą mieszkać

    a gwoździe będą rzucać na most jak pisowiec będzie na nim jechać samochodem.Tak im berety wyprali.

    • 4 2

  • Tak jak się spodziewałem teraz przez całą kadencję przy każdym problemie,

    zwolnieniach grupowych, likwidacjach... wszystkiego i podwyżkach podatków będziemy słyszeć ,że to wina PiS.
    I Tuski mogą rządzić 50 lat a dalej będziemy to słyszeć. Ciekawe czy to piszą płatne trolle czy zwykłe wioskowe głupki ale pewnie 50/50.

    • 5 5

  • (3)

    Władze się zmieniły , więc jest szansa na zachowanie tego trendu niszczenia przez poprzedników jednej z pereł Trójmiasta. To tylko u nas takie kwiatki , gdzie parodia firmy ( koltrans) przejmuje o wiele większego z lepszym sprzętem i doświadczeniem. Jest szansa na powrót do normalności , a nie do politycznego wykańczania dobrych podmiotów.

    • 6 3

    • (1)

      Zaraz się zlecą pisowcy jak sępy i będą minusować oraz pisać brednie o ryżym Niemcu który chce zniszczyć Polskę.

      • 5 2

      • Nie nie on nie chce zniszczyć...on tylko sie bawi w Polskę!

        • 2 2

    • Misio towarzyszu pisz tak dalej dostaniesz podwyzke

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane