• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie (250) ponad 50 zablokowanych

  • Krew, pot i lzy- obiecal Ryzy.

    • 11 6

  • redakcja powiina usuwac posty nie zwiazane z tematem ,

    a tego tu ponad połowa

    • 10 8

  • Ryżego wybralista to mata......

    a on was prowadzi jak barany na rzeż,a wy ani me ani be,was nie szkoda szkoda Polski

    • 12 6

  • Tak się rozwala...

    ... "Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych". Głosowałem na PiS w 2015 i 2019 r. i to był wielki błąd.

    • 17 8

  • Achtung

    Zapomnijmy o CPK,elektrowniach atomowych,rozbudowie portu Świnoujście,kanał elbląski,pałac saski ,zamówienia zbrojeniowe dla armii i wiele innych, wysłannik niemiecki dostał POlecenie zwijanie państwa POlskiego,nie licząc się z nami czyli obywatelami Polski!!

    • 14 8

  • Bardzo dobrze,

    chcieliście PO to macie !Dajcie tu jeszcze z Niemiec ze 100 tys. migrantów !Należy się miastu Gdańsk!

    • 18 9

  • Opinia wyróżniona

    Przerażające jest to, że... (16)

    ... większość opinii jest negatywnych w stosunku do obecnego rządu, a obecna sytuacja jest tylko wynikiem działań ostatnich lat pisowskich zarządów. Kiedyś rozkradanie majątku firmy musiało się odbić czkawką na jej kondycji finansowej. A ludzie czytają, zero refleksji, pamięć złotej rybki i huzia na józia zły Tusk Niemiec winien. Wtórny analfabetyzm zbiera swoje żniwo - wtórny analfabetyzm to brak czytania ze zrozumieniem.

    • 101 107

    • Na tvn tak mówili?? (4)

      • 19 12

      • nie , w republice i trwam

        • 11 14

      • (2)

        Nie, tak wynika z obserwacji otaczającego mnie świata. Ale Ty dalej oglądaj TV Republika z Klarenbachem i Rachoniem i krzycz Tusk Niemiec rozwala Polskę.

        • 12 18

        • Nieee lepsze sa "czysta woda" z Czyżem i wsi24 z Olejnik...krynica prawdy i mądrości. (1)

          • 7 2

          • Dla Was istnieje tylko TV Republika vs. Info i TVN24. Dlatego jesteście ograniczeni i tak łatwo Wami manipulować.

            • 2 3

    • Towarzyszu ty jesteś jednym z nich (1)

      • 5 5

      • Tak mówiłeś do swoich kolegów przez '89?

        • 4 3

    • To PO to poprzedni rząd odkupił od Austriakow (2)

      spółkę, która doprowadził do ruiny nierząd tuska( 2007-2015), i sprzedał za grosze, aby ją niszczyc? Własnie stanęła na nogi, i dlatego jest POnownie solą w oku . Trzeba ją udupić i sprzedac POnownie. Taki jest plan platformy POKO i cieciej nogi. To ty się wykazujesz analfetyzmem realiów . Całkiem ci zrył pałę tvn i tvn bis.

      • 30 15

      • I jesteś najlepszym przykładem tego co napisałem. Przeczytałeś artykuł albo sam nagłówek i nie wyciągnąłeś żadnych wniosków. Ja głosowałem na PiS w 2015 i 2019, ale widząc, co robił przez ostatnie cztery lata to był błąd i trzeciego razu już nie było.

        • 10 13

      • Nie wiem, kto Ci zrył beret, ale Lotos Kolej nie było prywatyzowane. Coś Ci się we łbie pomieszało z tej nienawiści.

        • 13 11

    • Gdzieś to już słyszałem

      .... za naszych poprzedników . I tak osiem lat a teraz kolejne mam nadzieję że tylko cztery. Później dziwią się że frekwencja słaba.

      • 18 5

    • Ty goguś (2)

      Dziwnym trafem po nowym roku zostały zwiększone przewozy paliwa z Niemiec
      I wcale nie wozi tego LK tylko inni przewoźnicy.
      Taki stan rzeczy był przed 2015 rokiem
      Nie muszę Ci tłumaczyć o ile wzrosły przewozy jak po 2015 roku odsunięto od władzy złodziei z PO.
      Tak żebyś wiedział za obecny stan naszej gospodarki ponosi winę Tusk.
      Ten syf rozlewa się po całej Polsce a to dopiero początek.

      • 32 11

      • A Ty przez ostatnie 8 lat spałeś, że nie wiesz, kto rządził w latach 2016-2023?? I nie, nie był to Tusk.

        • 14 24

      • dziwnym trafem instalacje Orlenu stoja od czasu Morawieckiego , nie sa dostosowane do

        obecnie przerabianej ropy tylko do rosyjskiej . wiec skas trzeba to sprawadzic .

        • 5 4

    • Dokładnie!

      • 1 1

    • Tusk sypał piach w tryby i szkodził Polsce jak mógł.

      Na POlecenie niemców wąchał sie z russkimi.

      • 0 1

  • Róbmy wszystko aby obalić to zło co nieświadomie wybraliście!!!! (2)

    • 18 4

    • Jak to "nieświadomie"? Ograniczeni umysłowo?

      • 2 0

    • Głosowałeś na PiS i nie wiesz dlaczego? Pewnie posłuchałeś Szydło i zamknąłeś oczy.

      • 2 2

  • Czy w ramach oszczędności zarząd obciął sobie pensje i zrezygnował z premii? Pytanie retoryczne.

    • 30 1

  • Skończył się szał węglowy z portów, jest mniej przewozów, to całkiem zrozumiałe. (1)

    • 1 15

    • Tobie się chyba firmy pomyliły

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane