• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie (250) ponad 50 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    I weź wytłumacz ludziom (6)

    Przez ostatnie lata firma traciła kontrakty, przegrywała przetargi, ostatecznie przewozi chyba już tylko na potrzeby Orlenu. Sprzęt wzięty na leasing przestał zarabiać na siebie, a liczba znajomych królika przy korycie się zwiększała. I weź wytłumacz ludziom, że sytuacja jest poważna i trzeba jakoś ratować firmę, jak ci powiedzą że za PiS była kraina i mlekiem idąca, a peło nagle wszystko zepsuła.

    • 59 31

    • Przecież niemiecka kolej może wozić polskie towary (5)

      Zwolnieni niech jadą na szparagi

      • 9 9

      • Wiesz co to przetarg? (4)

        Wiesz, że cena jest jednym z najważniejszych kryteriów? Wiesz, że jak przedsiębiorca chce coś przetransportować z punktu A do punktu B, to go nie interesuje kto to zrobi, tylko to że będzie przewiezione?

        • 3 7

        • jak zlikwidujemy polską kolej, to kto stanie do przetargu? (3)

          • 6 4

          • Ona sama się likwiduje (2)

            Monopolista PKP Cargo ma już poniżej 30% udziału w rynku i jest to wyłącznie osiągnięcie byłego rządu. Ktoś przejął 70%, więc raczej nie ma powodu do zmartwień.

            • 7 5

            • Deutsche bahn ma konkurencję? (1)

              • 4 2

              • Tak

                • 1 1

  • Zawsze uważałem ze nie warto pomagać...rozdawać...wszystkim ze wschodu są tacy sami wszyscy....rozczeniowi, bezczelni, maja wracac do siebie....pomagac można tylko przez krotki czas kobiety i dzieci oraz ludzie starsi i chorzy....a nie mezczyzni ...maja wracac walczyc o swoj kraj...nie lubie ich wrecz nie znosze. Wszelkie rozdawnicytwo rodzi tylko patologie.......w tym kraju nie warto pracowac by utrzymywac patologie i wschod...

    • 13 7

  • Zmiana władzy i odrazu widać efekty (1)

    Taka prawda

    • 22 11

    • w LK jeszcze nie było zmiany , czekamy aż to nastapi.

      • 4 3

  • Musimy pamietać ze obecnie z nadania PiSu , Lotos Kolej jest zarządzany przez ludzi z PKP Cargo

    więcej nie trzeba pisać .

    • 25 7

  • Za PO uciekłem z kraju wróciłem za PiS i jakoś było teraz znowu czas emigrować (2)

    Nie jestem zwolennikiem PiS tylko oceniam suche fakty.

    • 22 10

    • za godzine masz autobus ,, pakuj sie i nam nie przeszkadzaj (1)

      • 3 4

      • Ok zajmę ci miejsce

        • 1 0

  • Dzień jak codzień

    Jak nie Lotos to Orlen to Energa wszędzie to samo ,smieją się z nas ci wszyscy prezesi ,nawet już nas nie traktują jak niewolników tylko chyba jako poddanych

    • 13 0

  • Na szparagi tak jak chcieliście. Super.

    • 23 2

  • usmiechnieta polska (2)

    Jest jedna prawidłowosc od 20 lat jak rzeazi tonalt dusk z platformy to wszystko przestaje byc opłacalne ludzie traca prace i ogolnie w kraju robi sie nieciekawie..do tego jeszcze dochadza olbrzymie malwersacje finansowe na vacie i nie tylko...

    • 23 10

    • (1)

      Wania, ty się naucz najpierw po polsku pisać, potem się dopiero za agitkę bierz.

      • 1 4

      • olo

        ja ja naturlisz

        • 1 0

  • Nie tylko Lotos zwalnia (1)

    W całej Polsce fala grupowych zwolnień.

    Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk odniosła się w piątek do informacji o zwolnieniach grupowych w działających w Polsce firmach. - Faktycznie tych zwolnień grupowych jest sporo - przyznała, dodając jednocześnie, że resort monitoruje tę kwestię.

    Informowaliśmy niedawno o likwidowanej fabryce Levi Strauss w Płocku, szykowanych zwolnieniach w Poczcie Polskiej czy zamykanej po 76 latach odlewni stali w Elblągu.

    90 firm zgłosiło zamiar zwolnienia pracowników. Co się dzieje?

    Produkująca łopaty do turbin wiatrowych Goleniów LM Wind Power Blades zwolni 200 osób. To ponura informacja dla tego regionu, bo w niedalekim Stargardzie pracowników zwalniają też inne dwie firmy. Nieco wcześniej w Goleniowie też zwalniała fabryka Ikei

    W Olsztynie Michelin likwiduje zakład.

    W Nowej Wsi Lęborskiej zakład zamyka firma TE Connectivity Industrial. Produkcja ma zostać przeniesiona do Maroka, a na Pomorzu pracę straci ok. 140 osób.

    Nagłówki w mediach straszą: W dwa tygodnie zwolnili kadrę i wynieśli się z Polski. Kolejne 800 osób straci pracę.

    • 17 3

    • Firmy uciekaja bo boja sie wojny z Rosją

      a dobrze wiesz że PiS skłucił nas ze wszystkimi sąsiadami i nie mamy skąd oczekiwać pomocy. A i tez są to efekty zwiększonego opodatkowania które po cichu mafia wprowadziła aby wystarczyło na ,,łapówki" czyli 13, 14 , i rózne + sy

      • 2 5

  • POKOwlewactwo przejeło władze i sie okazuje ze firmy barnkrutuja lub zwalniaja a dla mieszkaców podwyzki na wszystko (2)

    • 17 3

    • co oznacza słowo Lewactwo ? bo kogokolwiek sie pytaja nikt nie umie na to odpowiedzieć... (1)

      może Ty wiesz?

      • 1 4

      • Pytasz się kogoś, kto trzech słów pod rząd nie potrafi poprawnie napisać?

        • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane