• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej. Orlen nie komentuje

Robert Kiewlicz
22 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (250)
aktualizacja: godz. 12:36 (23 kwietnia 2024)
Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia. Pracownicy zaniepokojeni sytuacją w spółce. Lotos Kolej zapowiada redukcję zatrudnienia.

Lotos Kolej nie przedłuży umów kilkudziesięciu dyspozytorom. To oni odpowiadają za planowy i bezpieczny ruch pociągów towarowych. Ich stosunek pracy wygasa z końcem kwietnia 2024 r. Niecały rok wcześniej te same osoby zostały wyłonione na podstawie konkursów i przeszkolone przez spółkę. Jednocześnie pracownicy alarmują, że wraz z redukcją zatrudnienia rośnie liczba usług zlecanych zewnętrznym firmom.



Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu Zmiany w Lotos Kolej. Odwołano troje członków zarządu

AKTUALIZACJA, godz. 12.36: - Orlen nie komentuje polityki personalnej prowadzonej w spółkach z grupy kapitałowej. Poziom zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb konkretnej spółki i utrzymany tak, by gwarantować bezpieczeństwo świadczonych usług. Standardową praktyką jest odpowiednie przygotowanie pracowników do wykonywania zadań, Lotos Kolej korzysta w tym zakresie głównie z własnej doświadczonej kadry - czytamy w oświadczeniu Orlenu - Od dwóch lat spółka sukcesywnie odchodzi od podwykonawstwa i dzięki temu istotnie zmniejszyła udział podwykonawców w świadczonych usługach. Jedynie w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, co jest powszechnie stosowaną praktyką, prace zlecane są poza spółkę. Jeśli chodzi o przewozy intermodalne, to Lotos Kolej prowadzi rentowną działalność, realizując regularne połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. Nie informujemy na temat szczegółów wykorzystywania zasobów spółki, ponieważ dane te stanowią tajemnicę handlową i nie podlegają upublicznieniu. Warto zauważyć, że spółka działa na konkurencyjnym rynku, który w ostatnim czasie odnotowuje duże spadki pod względem pracy przewozowej. Trend ten wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie. Jak pokazują dane Urzędu Transportu Kolejowego, w samym tylko styczniu 2024 r. odnotowano spadek pracy przewozowej o 17,52 proc. w porównaniu do 2023 roku.

  • Pismo związków zawodowych Lotos Kolej skierowane do zarządu.



- Coraz więcej prac, wykonywanych dotychczas przez naszych pracowników, wykonują spółki zewnętrzne. W ostatnich latach straciliśmy też dotychczas obsługiwanych klientów. Przewozy świadczymy tylko na rzecz Grupy Orlen. Zarząd zakupił kilkaset nowych platform, które od długiego czasu stoją na bocznicach w całej Polsce i zarastają trawą - mówi nam jeden z pracowników Lotos Kolej. - Teraz redukują zatrudnienie i mówią, że to z powodu oszczędności. Tylko jakich? W tym samym czasie wzrosły premie i to o połowę - z 5 do 10 proc., a także inne świadczenia. Czy tak działa firma szukająca oszczędności?
O to samo zapytaliśmy właściciela Lotos Kolej - Olren. Po otrzymaniu stanowiska spółki przedstawimy je naszym czytelnikom.



Redukcja zatrudnienia w Lotos Kolej



Zaniepokojenie wyraziły też związki zawodowe. W poniedziałek do nowego prezesa Orlenu, Ireneusza Fąfary, trafi pismo od strony społecznej.

- Do wiadomości pracowników pionu przewozów przekazano informację o znacznym zmniejszeniu pracy przewozowej, co ma w najbliższej przyszłości skutkować redukcją zatrudnienia - czytamy w piśmie do prezesa Orlenu. - Ma to nastąpić na drodze nieprzedłużania umów pracownikom zatrudnionym na czas określony. Niepokojące jest kryterium, jakim kieruje się pracodawca, pomijając całkowicie kwestię kompetencji pracowników i lekceważąc poniesione koszty ich wyszkolenia. Pracodawca nie przedstawił też zakresu zmian organizacyjnych wywołanych tymi działaniami. Stoimy na stanowisku, że redukcja etatów przy jednoczesnym zlecaniu usług na zewnątrz jest nieuzasadniona.


Miliony wydane na tabor intermodalny, który generuje straty



Jak wynika z naszych informacji w 2020 r., w ramach projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" spółka zastała właścicielem dwóch lokomotyw oraz w sumie 324 wagonów do przewozów intermodalnych. Związkowcy twierdzą, że tabor ten nie jest w pełni wykorzystywany, generując duże straty. Wagony stoją na bocznicach w różnych częściach Polski. Lotos Kolej musi też płacić właścicielom bocznic rodzaj opłaty postojowej.

Wartość całego projektu "Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej" wynosi ok. 214,7 mln zł. Zwiększenie przewozów intermodalnych to także działanie zapisane w strategii spółki.



Jedna z największych spółek kolejowych w Polsce



Lotos Kolej przez lata był drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem pracy przewozowej i liderem na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Spółka świadczyła usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Oferowała również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

W połowie 2023 r. spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. Do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen.

Firma powstała na bazie połączonych spółek, zatrudnia obecnie ok. 1,7 tys. pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki są eksploatowane na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.

Miejsca

Opinie (250) ponad 50 zablokowanych

  • CPK to projekt sprzeczny z interesem Niemiec. Co on robi ten od kamieni kupy?

    • 32 5

  • Codziennie zwolnienia (18)

    Od kilku tygodni informacje o zwolnieniach często grupowych np 500 osób. Co się dzieje z gospodarką? Socjale wychodzą bokiem? 14 emerytury, socjal dla Ukraińców a przez to ZUS itp rośnie i firmy padają

    • 50 6

    • jak głosujesz tak masz (4)

      zawsze możesz pojechać zbierać szparagi albo zamiatać ulice

      • 22 13

      • A kto nadrukował kasy ? (1)

        Ile PiS narozdawał przez 8 lat . Teraz są skutki. Ale tępa propaganda PiSu krzyczy : wina Tuska.

        • 17 17

        • Już Niemcy czekają na ciebie już niedługo zbiór szparagów ewentualnie zlewozmywak

          • 0 0

      • I mówić "dzień dobry" i kłaniać się w pas panu policjantowi Ukraińcowi przy tym zamiataniu.

        • 14 1

      • Kolejny myślący inaczej....

        • 4 3

    • Kryzys na swiecie, a u nas ciagle podbijanie minimalnejz dowalanie przedsiebiorcom wyzszych Zusow itp, koszty energii..

      • 16 6

    • Płaca minimalna (2)

      Minimalna płaca szaleńczo wzrosła w ostatnich latach. Opłaca przenosić się z produkcją np. do Maroko.
      W sektorze transportu nadchodzi lekkie załamanie z powodu spowolnienia gospodarczego. Nie zdziwią mnie działania zarządu Lotos Kolej mające na celu redukcję kosztów.

      • 13 7

      • najlepiej żeby Polacy pracowali za 3-6 złotych na godzinę (1)

        • 6 5

        • Za 5.50 na umowie zleceniu jak za pierwszych rządów Donalda.

          • 9 4

    • Co się zaczęło dziać z gospodarką? Chętnie odpowiem (2)

      Fachowcy z POKO właśnie wjechali na pełnej.

      • 21 13

      • Ależ nie (1)

        Przyszedł czas spłacania rachunków po złodziejach z PiS

        • 2 2

        • Boli cię glowa

          • 0 0

    • ukraincy pracuja i doplacaja do ZUS z ktorego nic nogdy nie dostana. w polsce nie ma socjalu chyba ze 800+

      • 4 7

    • Raczej premier wychodzi bokiem

      I ta "praworządność" w której stosuje się prawo tak jak "my je rozumiemy" a nie tak jak sądy orzekają i Konstytucja nakazuje.
      Inwestorzy uciekają z Korei Północnej jaka się rodzi w Polsce...

      • 10 4

    • odpowiedż jest prosta (1)

      droga energia.nawet groszowe płace nie uratują biznesu.wygrają te kraje,które mają dostęp do taniej energii.ten proces już się zaczął,te biznesy likwidowane w Polsce są przenoszone do krajów,gdzie jest tania energia.praw ekonomii się nie oszuka,solidaruchy sądziły że można się kierować własną pseudoekonomią.i jest taka główna zasada kapitalizmu: by kapitalizm się rozwijał potrzebuje ekspansji a w tej chwili mamy składanie się gospodarek kapitalistycznych

      • 6 0

      • Kapitalizm potrzebuje najtańszej siły roboczej.

        • 2 0

    • Eneria elektryczna podrożała przez ekooszołomów...

      W podberlińskim miasteczku tamtejszy burmistrz nie może przyąłczać nowych domów czy zakładów do sieci elektrycznej bo mu pradu zbrakło. Od ubiegłego roku Niemcy - które miały nadwyżki prądu - obecnie są jego notorycznym importerem. Przez prąd padła tam branża budowlana, a u nas też widać tego efekty - w marketach brak towarów na stanie, wszystko na zamówienie za dwa tygodnie, kiedyś bylo na miejscu na stanie.
      Oto co pisze portal pulshr:
      "Związane z tą transformacją dotychczasowe i przyszłe wzrosty kosztów energii technologicznej w przedsiębiorstwach, tj. energii elektrycznej, gazu ziemnego i gazu LPG, spowodowały bardzo znaczące przyrosty kosztów własnych przedsiębiorstw. Wspomnijmy także o dodatkowych nakładach na instalacje fotowoltaiczne oraz relatywnie wysokich stopach procentowych (w porównaniu z okresem sprzed 2020 roku)"
      OZE są bardzo drogie, a prądu dają niewiele.

      • 9 0

    • Nie ściemniaj dobrze wiesz kto teraz rządzi koalicja biedy i bezrobocia ci którzy na nią głosowali mają co chcieli

      • 0 1

  • polska tonie

    głosowaliscie to macie.........stawiam ze 3/4 tych ktorych wywala zaglosowało na po tuska i 3 droge hołowni....

    • 43 19

  • Opinia wyróżniona

    Orlen decyduje w Płocku nie w Gdańsku (6)

    Jeśli słupki strat od zysków są wyższe to nie będą się bawić zlikwidować i koniec. To że oddają cześć kontraktów dla firm zewnętrznych to normalna strategia aby ogłosić nie rentowność firmy. Jeśli chodzi o socjal dla pracowników to mają dobry więc się nie dziw że premie wzrosły. Teraz pertraktuja podwyżki dla pracowników i socjal dla spółek córek Orlen.

    • 21 19

    • wszystko po zmianie prezesa na naszego (4)

      • 10 10

      • Wszystko po zmianie prezesa na takiego, co nie ukrywa miliardów strat przed udziałowcami. (3)

        • 11 11

        • tylko za po ko wszystkie firmy przynoszą straty (2)

          jak rządził w latach 2007-2015 to zamknął polskie stocznie, chciał zlikwidować LOT, sprzedać Lasy,

          • 17 12

          • Tymczasem PiS sprzedał porty, podpisał umowę z zagraniczną firmą na sprzedaż CPK i sprzedał lasy Chińczykom.

            To ja już Wolę PO, które "chce", ale nie robi.

            • 8 7

          • Tak, tak, PO chciało ale nie zrobiło. A PiS krzyczał że nie sprzedadzą, będzie bronił przed obcymi, a sprzedał 30% Rafinerii Arabom.

            • 9 6

    • Uśmiechnięta Polska w całej okazałości

      Premier polskiej biedy

      • 9 6

  • król biedy w akcji...

    król polskiej biedy i bez szans na lepsze jutro....zrobi niebawem z polski afryke europy....

    • 33 4

  • Koalicja bezrobocia działa.

    • 30 6

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Ciekawe. Wszystkie te zmiany na gorsze wydarzyły się w ciągu "kilku ostatnich lat". Czyli rząd Tuska po przejęciu władzy cichaczem przemieścił się wstecz w czasie, żeby tam zorganizować sabotaż w Lotosie.
    Ja rozumiem, że głosowanie na PiS wymaga ilorazu inteligencji cepa, ale mimo wszystko nie przestajecie mnie zadziwiać.

    • 53 46

    • to propagandziści z Fundacji dla Gdańska i Pomorza

      za darmo tego nie robią - dotacji dostali na dwie osoby więcej, niż Ty zarobisz przez 5 lat

      • 6 5

  • (1)

    Ciekawe, że te wszystkie zmiany na gorsze wydarzyły się "w ciągu ostatnich kilku lat". Ewidentnie nowy rząd po przejęciu władzy przemieścił się wstecz w czasie, żeby tam działać na szkodę kraju. (Ja rozumiem, że IQ cepa to norma wśród elektoratu PiS, ale i tak nie przestajecie mnie codziennie zadziwiać.)

    • 9 22

    • A kto podnosil minimalna na potege? Kto dowalal firmom wyzszy zus itp

      • 1 5

  • Czyli w ramach oszczędności jeden z możnowładców

    przestanie wozić firmowymi taksówkami swoją rodzinkę na działkę na Kaszubach . Sam też po imprezach w Nember One w nie bedzie z nich korzystał.

    • 25 3

  • Jak nie urok to kaczka, jak nie zwolnienie to rozwolnienie.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane