• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?

Szymon Zięba
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy. Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy.

Najbardziej ekonomiczną formą transportowania pasażerów w Trójmieście są niskopodłogowe autobusy przegubowe. Jeden kilometr podróży w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje zaledwie 6 groszy w Gdańsku i 7 groszy w Gdyni.



Do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej:

By sprawdzić, które pojazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście są najbardziej ekonomiczne, zestawiliśmy koszt jednego tzw. wozokilometra (to stawka płacona przez organizatora transportu za przejechany kilometr przez autobus, trolejbus lub tramwaj w określonym czasie) z liczbą pasażerów, jaką dany pojazd jest w stanie zmieścić.

Na potrzeby uśrednienia naszych wyliczeń założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu.

"Przeguby" najtańsze w Gdańsku



Niskopodłogowy autobus przegubowy kursujący po Gdańsku jest w stanie zabrać - średnio - 159 osób. Ze względu na swoją pojemność jest to jednak najbardziej ekonomiczny środek transportu w Trójmieście. Koszt przewozu jednego pasażera na odległość jednego kilometra wynosi bowiem zaledwie 6 groszy.

3 grosze drożej wyniesie przejechanie jednego kilometra tramwajem, 5 groszy więcej "kosztuje" kurs standardowego (nieprzegubowego) autobusu, a aż 25 groszy - przejazd autobusem krótkim, w którym średnio zmieści się 40 osób.

Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji

Jak wyglądają stawki wozokilometrów dla poszczególnych operatorów? Z informacji przekazanych przez ZTM:

  • koszt 1 wozkm autobusu BP Tour: 8,84 zł,
  • koszt 1 wozkm autobusu GAiT: 11,60 zł,
  • koszt 1 wozkm tramwaju: 16,98 zł.


W Gdyni autobus przegubowy droższy o jeden grosz



Również w Gdyni najbardziej ekonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej jest niskopodłogowy autobus przegubowy. Przy założeniu, że każde ze 130 miejsc jest zajęte, przewiezienie jednego pasażera na kilometrowej trasie kosztuje 7 groszy.

Nieco droższe są niskopodłogowe, przegubowe trolejbusy (10 groszy). Najgorzej w zestawieniu wypadają standardowe, niskopodłogowe trolejbusy (12 groszy za kilometr). Uzależnione jest to od pojemności pojazdu (średnio mieszczą one 80 osób).

34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji 34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji

Ile kosztowały wozokilometry w Gdyni? Na dzień 30 września 2022 r. średnie stawki są następujące:

  • autobus przegubowy niskopodłogowy - 8,65 zł
  • autobus standardowy niskopodłogowy - 7,98 zł
  • trolejbus przegubowy niskopodłogowy - 10,45 zł
  • trolejbus standardowy niskopodłogowy - 9,62 zł


Wszystkie pojazdy są potrzebne, bo się uzupełniają



To zestawienie nie ma na celu zdyskredytowania tramwajów, w których koszt podróży, nawet bez uwzględnienia budowy i utrzymania torowiska, jest wyższy niż w przegubowym autobusie. Analizując zasadność wykorzystania różnych środków transportu, nie bierze się przecież pod uwagę wyłącznie kosztu podróży jednej osoby.

Pasażerowie w tramwaju podróżują szybciej i wygodniej niż autobusem, ich pojazd nie ogranicza ruchu na drodze oraz jest - w ujęciu lokalnym - bezemisyjny.

Z kolei najtańszy autobus przegubowy jest takim jedynie wówczas, gdy wiezie wielu pasażerów. Wożąc powietrze na mniej uczęszczanych trasach natychmiast straciłby ten atut.

Opinie (205) 10 zablokowanych

  • Koszt przewiezienia pasażera to siedem groszy (2)

    Bilet kosztuje pięć złotych. Jeden bilet pokrywa koszt przewiezienia pasażera na odcinku około 70 km. Nasuwa się pytanie, dlaczego bilety są takie drogie?

    • 34 1

    • bo treba utrzymać prezesa od lewej szyny prawej szyny

      lewego koła, Prezesa firmy sprzątającej prezesa od serwisu prezesa od paliwa........... Każdy ze świtą i samochodem.

      • 15 0

    • To jest koszt przewiezienia 1 pasażera przy założeniu pełnego obłożenia autobusu przegubowego, czyli 160 osób, tak się rzadko zdarza, często autobusy jadą prawie puste

      • 0 0

  • infrastruktura drogowa

    Dla prawdziwego porównania kosztów przejazdu autobusu, trolejbusu i dalej pasażera winien być powiększony o koszt infrastruktury drogowej dla tego ruchu, plus koszty środowiskowe etc. , które są pomijane i nie leżą po stronie operatora .... :-(

    • 4 1

  • No tak, ale obecnie szacowanie kosztów mija się jednak z celem, bo ceny są niestabilne i nie mają zbyt wiele

    wspólnego z rzeczywistymi

    Gdybyście podali porównanie do kosztów sprzed roku, to można by było wysnuć jakieś wnioski co do opłacalności czy kosztów przejazdu na pasażera.

    • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Jeżdzę komunikacja miejska bo jest wygodnie .Oczywiscie rano super pozniej korki ale sami wiecie ile jest w mieście samochodów .Cudow nie bedzie bo ulice są wąskie np.Lostowicka tragedia w godzinach południowych .Ogolnie i tak niezle ale niektórzy lubią marudzić .Zawsze można cos poprawić .

    • 50 54

    • Nie jeżdżę komunikacją miejską bo jest wygodnie. Rano jest ok, a później (w sezonie letnim) korki mi nie robią, bo jeżdżę jednośladem. Ogólnie niektórzy lubią się wywyższać. Zawsze można coś poprawić.

      • 4 13

    • Jechałem dzisiaj, bo auto w warsztacie i deszcz pada. Rowerem w deszczu nie jeżdżę.

      To jest tragedia!!! Ludzie upchani jak sardynki. Ciasno, duszno i deptanie po butach. Kierowca chyba wcześniej ziemniaki woził bo hamuje i przyspiesza jak Seba w BMW. Za to zapłaciłem 4,80. Jednak nie zrezygnuje z blachosmrodu mimo, że remont będzie drogi. Rower jest najlepszy jak nie pada.

      • 2 0

    • Jeździłem kiedyś komunikacją miejską między domem a pracą (autobus, tramwaj, skm, pieszo) co kosztowało mnie 3,5 godziny podróżowania dziennie zaś samochodem udało mi się ograniczyć tę liczbę do 1,5 godziny dziennie o ile ktoś nie zaśnie na obwodnicy.

      • 1 0

  • Komunikacja jest droga, ale jeżeli podróżuje sam cena jest do przyjęcia

    Najbardziej mnie irytuje niepewność tego, że autobus przyjedzie. Często są sytuacje że autobus którym chce jechać przyjeżdża raz nie, albo jeden zepsuty tramwaj powoduje że setki osób nie mogą kontynuować jazdy. W sytuacjach gdy chce mieć pewność że dojade na czas, jadę samochodem. Wkurzają mnie też przepełnione autobusy i tramwaje, że czasami nie mam gdzie wsiąść

    • 9 1

  • przejazd 1 pasażera PKM to średni koszt ok 30zł

    2-3 osoby taksówką taniej

    • 9 1

  • Powinno być za darmo

    I zlikwidować straż miejską

    • 14 5

  • przy dzisiejszej cenie prądu (2)

    koszt jazdy hulajnogą 2 grosze za km.

    • 9 2

    • a rowerem 0zł jak tak liczyć (1)

      pozatym chyba prywatną hulajnogą, bo publiczną 2.5zł za kilometr jest...

      • 3 1

      • nie dokońca rowerem zero

        kotleta za 2 grosze nie zjesz :)

        • 4 0

  • Do korzystania z komunikacji miejskiej

    Zachęcilby mnie korzystny czas przejazdu. Dlatego korzystam jedynie z skm. Tramwaje ktore staja co 200m nie sa dobrym srodkiem transportu.

    • 12 0

  • Wyraźnie widać, że tramwaje są droższe niż autobusy przegubowe

    Ogólnie tramwaj to połączenie wad pociągu i autobusu

    Tak jak pociąg:
    -jest drogi
    -potrzebuje własnej infrastruktury z której nie skorzysta pogotowie czy policja
    -jak jeden się zepsuje to reszta stoi

    ale za to tak jak autobus:
    -zatrzymuje się co 300 metrów, więc nie może osiągnąć większych prędkości
    -jego infrastruktura jest kolizyjna z innymi uczestnikami ruchu drogowego
    -mieści znacznie mniej pasażerów niż pociąg podmiejski

    Zastosowanie dla pociągów podmiejskich/SKM/PKM/metra to podróże między dzielnicami, z jednym dworcem na dzielnicę i pociągiem co 2-3 minuty, jak w miastach zachodniej Europy do których aspirujemy.
    Zastosowanie dla autobusów do podróż wewnątrz dzielnicy, od startu do dworca i od dworca do celu podróży.
    Zastosowania dla tramwajów brak.

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane