• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?

Szymon Zięba
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy. Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy.

Najbardziej ekonomiczną formą transportowania pasażerów w Trójmieście są niskopodłogowe autobusy przegubowe. Jeden kilometr podróży w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje zaledwie 6 groszy w Gdańsku i 7 groszy w Gdyni.



Do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej:

By sprawdzić, które pojazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście są najbardziej ekonomiczne, zestawiliśmy koszt jednego tzw. wozokilometra (to stawka płacona przez organizatora transportu za przejechany kilometr przez autobus, trolejbus lub tramwaj w określonym czasie) z liczbą pasażerów, jaką dany pojazd jest w stanie zmieścić.

Na potrzeby uśrednienia naszych wyliczeń założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu.

"Przeguby" najtańsze w Gdańsku



Niskopodłogowy autobus przegubowy kursujący po Gdańsku jest w stanie zabrać - średnio - 159 osób. Ze względu na swoją pojemność jest to jednak najbardziej ekonomiczny środek transportu w Trójmieście. Koszt przewozu jednego pasażera na odległość jednego kilometra wynosi bowiem zaledwie 6 groszy.

3 grosze drożej wyniesie przejechanie jednego kilometra tramwajem, 5 groszy więcej "kosztuje" kurs standardowego (nieprzegubowego) autobusu, a aż 25 groszy - przejazd autobusem krótkim, w którym średnio zmieści się 40 osób.

Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji

Jak wyglądają stawki wozokilometrów dla poszczególnych operatorów? Z informacji przekazanych przez ZTM:

  • koszt 1 wozkm autobusu BP Tour: 8,84 zł,
  • koszt 1 wozkm autobusu GAiT: 11,60 zł,
  • koszt 1 wozkm tramwaju: 16,98 zł.


W Gdyni autobus przegubowy droższy o jeden grosz



Również w Gdyni najbardziej ekonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej jest niskopodłogowy autobus przegubowy. Przy założeniu, że każde ze 130 miejsc jest zajęte, przewiezienie jednego pasażera na kilometrowej trasie kosztuje 7 groszy.

Nieco droższe są niskopodłogowe, przegubowe trolejbusy (10 groszy). Najgorzej w zestawieniu wypadają standardowe, niskopodłogowe trolejbusy (12 groszy za kilometr). Uzależnione jest to od pojemności pojazdu (średnio mieszczą one 80 osób).

34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji 34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji

Ile kosztowały wozokilometry w Gdyni? Na dzień 30 września 2022 r. średnie stawki są następujące:

  • autobus przegubowy niskopodłogowy - 8,65 zł
  • autobus standardowy niskopodłogowy - 7,98 zł
  • trolejbus przegubowy niskopodłogowy - 10,45 zł
  • trolejbus standardowy niskopodłogowy - 9,62 zł


Wszystkie pojazdy są potrzebne, bo się uzupełniają



To zestawienie nie ma na celu zdyskredytowania tramwajów, w których koszt podróży, nawet bez uwzględnienia budowy i utrzymania torowiska, jest wyższy niż w przegubowym autobusie. Analizując zasadność wykorzystania różnych środków transportu, nie bierze się przecież pod uwagę wyłącznie kosztu podróży jednej osoby.

Pasażerowie w tramwaju podróżują szybciej i wygodniej niż autobusem, ich pojazd nie ogranicza ruchu na drodze oraz jest - w ujęciu lokalnym - bezemisyjny.

Z kolei najtańszy autobus przegubowy jest takim jedynie wówczas, gdy wiezie wielu pasażerów. Wożąc powietrze na mniej uczęszczanych trasach natychmiast straciłby ten atut.

Opinie (205) 10 zablokowanych

  • nieścisłość ...

    W Gdańsku autobus przegubowy ma przewieźć 159 pasażerów.
    W Gdyni 130... Autobus taki sam, czyli to jak przysłowiowe "śledzie" podróżują w Gdańsku - nie w Gdyni :)
    Poza tym wyliczenia wyglądałyby nieco inaczej.

    • 8 0

  • Wybralem sobie liceum VII na Oruni, bo byl przyjazny dojazd tramwajem nr. 6 (1)

    i nagle sru. Jakas madra inaczej glowa skasowala mi tramwaj. "Zamiast" byly autobusy, ktore jezdzily nieprzewidywalnie. Jezdzily, albo nie. Gdzies po Pruszczach i Rotmankach, ale nigdy na Oruni. Czesto te 2 kilometry przechodzilem po sniegu i blocie, bo rower mi ukradli. Pod szkola. Wiadomo- Orunia. Chociarz byl dobrze zapiety.

    • 6 0

    • po wielu latach przeniesli to liceum

      w miejsce gdzie jest dojazd tramwajem. Teraz być miał dobrze. :)

      • 2 0

  • (2)

    Skoro 1km kosztuje 6 gr, to dlaczego mamy pałacić 5 zł?

    • 15 0

    • Bo 1km kosztuje 6gr

      tylko przy przyjętych przez autora artykułu założeniach "założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu."

      • 1 0

    • a jak autobus jedzie w dół i zgasi silnik to przejazd kosztuje zero groszy i wtedy jak policzysz ile przepłacasz za bilet to ci się kalkulator zepsuje

      • 1 0

  • Koszt 12gr, a kasują za przejazd ile razy więcej ? I co chwila podwyżki cen biletów

    • 7 1

  • Ale bilety coraz droższe, byle się nachapać

    Ostatnio jechałem 2 przystanki, to nawet mniej niż 1km, zapłaciłem 4.60zl czyli robią sobie przebitkę 7.5 raza! Dlatego wolę własne auto.

    • 12 0

  • W ankiecie brakuje najważniejszej odpowiedzi: skłoniłby mnie krótszy czas przejazdu, konkurencyjny z autem.

    PS: 7 groszy za kilometr, to dlaczego ja płacę 4,60?

    • 8 0

  • Absurdalne

    należałoby to zestawienie uzupełnić o przeciętny poziom zapełnienia danego środka komunikacji.

    • 1 0

  • 6gr pod warunkiem pełnego autobusu

    • 1 0

  • Czyli co miasto dokonuje samozaourania? (1)

    Linia 154 Od Krzemowej do Jana z Kolna jest 6 km. Czyli według artykułu koszt przewiezienia pasażera to 36-80 groszy :) Koszt biletu 4,80..

    To drogie miasto jak to jest że musicie wiecznie do komunikacji miejskiej dopłacać?

    • 6 0

    • przeczytałeś co chciałeś ale nie całość. prosze powiedz że nie chodzisz na wybory

      • 1 1

  • byly driver (1)

    chcecie ograniczyć koszt to pozbądźcie się ludzi którzy nie powinni tam być i są niepotrzebni. zacząć od biur i zarządu. kierowcy musza być. reszta jest problemem i dużym kosztem dla reszty.

    • 10 0

    • Napisz którzy do zwolnienia i ich zwolnij

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane