• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?

Szymon Zięba
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy. Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy.

Najbardziej ekonomiczną formą transportowania pasażerów w Trójmieście są niskopodłogowe autobusy przegubowe. Jeden kilometr podróży w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje zaledwie 6 groszy w Gdańsku i 7 groszy w Gdyni.



Do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej:

By sprawdzić, które pojazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście są najbardziej ekonomiczne, zestawiliśmy koszt jednego tzw. wozokilometra (to stawka płacona przez organizatora transportu za przejechany kilometr przez autobus, trolejbus lub tramwaj w określonym czasie) z liczbą pasażerów, jaką dany pojazd jest w stanie zmieścić.

Na potrzeby uśrednienia naszych wyliczeń założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu.

"Przeguby" najtańsze w Gdańsku



Niskopodłogowy autobus przegubowy kursujący po Gdańsku jest w stanie zabrać - średnio - 159 osób. Ze względu na swoją pojemność jest to jednak najbardziej ekonomiczny środek transportu w Trójmieście. Koszt przewozu jednego pasażera na odległość jednego kilometra wynosi bowiem zaledwie 6 groszy.

3 grosze drożej wyniesie przejechanie jednego kilometra tramwajem, 5 groszy więcej "kosztuje" kurs standardowego (nieprzegubowego) autobusu, a aż 25 groszy - przejazd autobusem krótkim, w którym średnio zmieści się 40 osób.

Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji

Jak wyglądają stawki wozokilometrów dla poszczególnych operatorów? Z informacji przekazanych przez ZTM:

  • koszt 1 wozkm autobusu BP Tour: 8,84 zł,
  • koszt 1 wozkm autobusu GAiT: 11,60 zł,
  • koszt 1 wozkm tramwaju: 16,98 zł.


W Gdyni autobus przegubowy droższy o jeden grosz



Również w Gdyni najbardziej ekonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej jest niskopodłogowy autobus przegubowy. Przy założeniu, że każde ze 130 miejsc jest zajęte, przewiezienie jednego pasażera na kilometrowej trasie kosztuje 7 groszy.

Nieco droższe są niskopodłogowe, przegubowe trolejbusy (10 groszy). Najgorzej w zestawieniu wypadają standardowe, niskopodłogowe trolejbusy (12 groszy za kilometr). Uzależnione jest to od pojemności pojazdu (średnio mieszczą one 80 osób).

34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji 34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji

Ile kosztowały wozokilometry w Gdyni? Na dzień 30 września 2022 r. średnie stawki są następujące:

  • autobus przegubowy niskopodłogowy - 8,65 zł
  • autobus standardowy niskopodłogowy - 7,98 zł
  • trolejbus przegubowy niskopodłogowy - 10,45 zł
  • trolejbus standardowy niskopodłogowy - 9,62 zł


Wszystkie pojazdy są potrzebne, bo się uzupełniają



To zestawienie nie ma na celu zdyskredytowania tramwajów, w których koszt podróży, nawet bez uwzględnienia budowy i utrzymania torowiska, jest wyższy niż w przegubowym autobusie. Analizując zasadność wykorzystania różnych środków transportu, nie bierze się przecież pod uwagę wyłącznie kosztu podróży jednej osoby.

Pasażerowie w tramwaju podróżują szybciej i wygodniej niż autobusem, ich pojazd nie ogranicza ruchu na drodze oraz jest - w ujęciu lokalnym - bezemisyjny.

Z kolei najtańszy autobus przegubowy jest takim jedynie wówczas, gdy wiezie wielu pasażerów. Wożąc powietrze na mniej uczęszczanych trasach natychmiast straciłby ten atut.

Opinie (205) 10 zablokowanych

  • Bilet 7dniowy ZTM/SKM (1)

    Uważam, że odkąd ludzie pracują zdalnie coraz rzadziej opłaca im się kupować bilety miesięczny. W końcu jeżdżą tylko 2-3 razy w tygodniu. Dobrym rozwiązaniem byłoby byłoby bilet 7-10 dniowy się ZTM/SKM. Wtedy można by było w dni, w które się pracuję jechać komunikacja. Inaczej auto bardziej duet opłaca

    • 2 0

    • miesieczny skm zwraca sie po 11 przejazdach, wiec warto jak sie jezdzi 3 razy w tyg

      • 2 0

  • Prosta sprawa . Płacisz za tyle km ile przejedziesz. CO za problem to wprowadzić?

    Ale nieeee... trzeba nabić kasę oszukańczym procederem. Czy jedziesz godzinę czy 10 minut stawka taka sama.

    • 4 0

  • Praktyka jest zupełnie inna (3)

    Jadę zapchanym trajtkiem 3 przystanki. W zębach mam siatki, jedną ręką próbuję się trzymać, drugą skasować bilet. O dotarciu do siedzenia nawet nie myślę bo wszystko obsadzone tradycyjnie emerytami i złotą, polską młodzieżą, a także uchachanymi drogimi gośćmi. Wszyscy bezpłatnie. Trasa to niecałe 2km. Zapłaciłem 5zł i z ulgą wysiadłem. Wyszło 2.50zł za km i 4m jazdy. Przy 2 osobach to wydatek łączny 10zł czyli 5zł za km.

    Już więcej komunikacją nie pojadę bo mnie nie stać. Zarabiać będzie od dziś taksówkarz z aplikacji albo operator hulajnóg.

    • 8 0

    • (2)

      Też uważam że jesteśmy okradani. Narozdawali darmowych przejazdów tak jakby dzieci nie miały 500+ a emeryci swoich świadczeń żeby płacić choćby ulgowy. W dodatku osoba 21 lat też jest dzieckiem wg. urzędników. A ja mam za to zapłacić żeby im się kasa zgadzała. Chore i bezczelne.

      Przejazd do 15-20 min. powinien być dozwolony na bilecie ulgowym.

      • 5 1

      • (1)

        Nie pozwolą ci pojechać taniej. Celowo tak zrobili żeby cię prowokować do jazdy na gapę i zdoić z ciebie opłatę jak za 30 biletów od razu. Widocznie ktoś to policzył i generowanie gapowiczów bardziej się opłaca niż uczciwa oferta na przejazdy. Generalnie komunikacja powinna być darmowa dla wszystkich to niejeden zostawiłby samochód w domu. No ale wtedy nie byłoby milionowych zysków z parkometrów.

        • 4 1

        • Coś w tym jest.

          • 0 0

  • Autobus pełen ludzi jadących za darmo (1)

    Bo narozdawali ulg jak idioci. I ta garstka kasująca bilety w chorych cenach ma im to pospinać. Zwykłe złodziejstwo.

    • 9 0

    • Dokładnie. Domagajmy się zmian bo obecnie jest jedna wielka patologia.

      • 1 0

  • Tramwaj o połowę droższy w eksploatacji od autobusu przegubowego!

    A do tego dochodzą dużo wyższe koszty infrastruktury (także środowiskowe jak na Nowej Warszawskiej gdzie przez tory nie zmieściła się droga), Zmiana trasy tramwaju? Zapomnij - bez szyn nie pojedzie. A tam gdzie jedzie, to hałasuje, dudni i rozwala nawierzchnię. Ale zaślepieni kasą z UE urzędnicy inwestują w tramwaje, a nie w buspasy.

    • 5 0

  • Jarek

    A za bilety jak za zboże liczycie

    • 4 0

  • Dlaczego renciści w Gdańsku muszą płacić za bilet (1)

    Dlaczego Gdańsk okrada niepełnosprawnych?

    • 2 2

    • Wszyscy powinni płacić. W wwie emeryt i rencista płaci 58zł rocznie.

      • 2 0

  • I znowu kompletna bzdura Tramwaj jest wyjatkowym szkodnikiem miejskim i jest najdrozszy pod kazdym wzgledem

    niestety autor niepotrafił nawet policzyc logicznie tego ze tramwaj nie jest wygodny i tak ograniczsa go ruch na drodze mimo ze ma wydzielone torowiska.gdyby autobusy miały bus pasy wszedzie były by szybsze od tramwaju.
    To jak propaganda bezmyslna zupełnie oczym pisałem tu juz setki razy punktując dokladnie kazde zakłamanie na temat tramwaju .
    Bezemisyjny autobus w najgorszym wypadku trolejbus jest najbardzoiej wygodnym srodkiem transportu w miescie naj mnije awaryjnym i najmniej kosztownym!

    • 1 1

  • POrąbany

    Uważajcie wybory się zbliżają będą coraz częściej czarować i opowidać bajeczki tfuuuusk

    • 4 0

  • Komunikacja w Gdańsku to patologiczne rozwiązanie, nie zachęcające do korzystania z usług.
    Jeśli ktoś mieszka na Biskupiej Górce, Aniołkach i chce jechać z Głównego to nawet przy dwóch osobach bardziej się opłaca jechać taxi.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane