• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?

Szymon Zięba
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy. Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy.

Najbardziej ekonomiczną formą transportowania pasażerów w Trójmieście są niskopodłogowe autobusy przegubowe. Jeden kilometr podróży w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje zaledwie 6 groszy w Gdańsku i 7 groszy w Gdyni.



Do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej:

By sprawdzić, które pojazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście są najbardziej ekonomiczne, zestawiliśmy koszt jednego tzw. wozokilometra (to stawka płacona przez organizatora transportu za przejechany kilometr przez autobus, trolejbus lub tramwaj w określonym czasie) z liczbą pasażerów, jaką dany pojazd jest w stanie zmieścić.

Na potrzeby uśrednienia naszych wyliczeń założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu.

"Przeguby" najtańsze w Gdańsku



Niskopodłogowy autobus przegubowy kursujący po Gdańsku jest w stanie zabrać - średnio - 159 osób. Ze względu na swoją pojemność jest to jednak najbardziej ekonomiczny środek transportu w Trójmieście. Koszt przewozu jednego pasażera na odległość jednego kilometra wynosi bowiem zaledwie 6 groszy.

3 grosze drożej wyniesie przejechanie jednego kilometra tramwajem, 5 groszy więcej "kosztuje" kurs standardowego (nieprzegubowego) autobusu, a aż 25 groszy - przejazd autobusem krótkim, w którym średnio zmieści się 40 osób.

Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji

Jak wyglądają stawki wozokilometrów dla poszczególnych operatorów? Z informacji przekazanych przez ZTM:

  • koszt 1 wozkm autobusu BP Tour: 8,84 zł,
  • koszt 1 wozkm autobusu GAiT: 11,60 zł,
  • koszt 1 wozkm tramwaju: 16,98 zł.


W Gdyni autobus przegubowy droższy o jeden grosz



Również w Gdyni najbardziej ekonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej jest niskopodłogowy autobus przegubowy. Przy założeniu, że każde ze 130 miejsc jest zajęte, przewiezienie jednego pasażera na kilometrowej trasie kosztuje 7 groszy.

Nieco droższe są niskopodłogowe, przegubowe trolejbusy (10 groszy). Najgorzej w zestawieniu wypadają standardowe, niskopodłogowe trolejbusy (12 groszy za kilometr). Uzależnione jest to od pojemności pojazdu (średnio mieszczą one 80 osób).

34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji 34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji

Ile kosztowały wozokilometry w Gdyni? Na dzień 30 września 2022 r. średnie stawki są następujące:

  • autobus przegubowy niskopodłogowy - 8,65 zł
  • autobus standardowy niskopodłogowy - 7,98 zł
  • trolejbus przegubowy niskopodłogowy - 10,45 zł
  • trolejbus standardowy niskopodłogowy - 9,62 zł


Wszystkie pojazdy są potrzebne, bo się uzupełniają



To zestawienie nie ma na celu zdyskredytowania tramwajów, w których koszt podróży, nawet bez uwzględnienia budowy i utrzymania torowiska, jest wyższy niż w przegubowym autobusie. Analizując zasadność wykorzystania różnych środków transportu, nie bierze się przecież pod uwagę wyłącznie kosztu podróży jednej osoby.

Pasażerowie w tramwaju podróżują szybciej i wygodniej niż autobusem, ich pojazd nie ogranicza ruchu na drodze oraz jest - w ujęciu lokalnym - bezemisyjny.

Z kolei najtańszy autobus przegubowy jest takim jedynie wówczas, gdy wiezie wielu pasażerów. Wożąc powietrze na mniej uczęszczanych trasach natychmiast straciłby ten atut.

Opinie (205) 10 zablokowanych

  • 6 groszy za 1 pasażera około 8.00 km (1)

    Czyli już teraz rozumiem skąd ZTM i jego właściciele rozbijają się majbahami i mają milionowe wille.
    A nie stać ich aby dać godnie zapłacić kierowcom autobusów. Oczywiste.
    Z tego wychodzi, że wystarczy aby dwie osoby wsiadły do autobusu i kurs już jest opłacalny.
    Powiedzmy, że w autobusie Jedzie 50 osób i każda musi skasować ten bilet za 4,80 = 240 PLN. 50*6 groszy= 30 złoty kosztu. Czyli 6 osób. No ładnie. Ładnie. Robią nas bez mydła.

    • 3 2

    • Na 50 osób jakieś 40 jedzie bezpłatnie

      Pozostałe 10 osób za to płaci. Czasem na 30 osób w środku tylko jedna kasuje bilet. Natomiast jak kanary kogoś dopadną to ZTM zdziera równowartość 50 biletów. Renoma dostaje działkę. Wszyscy zadowoleni. Tak się ta patologia komunikacyjna kręci. Po prostu opłaca im się generować gapowiczów bardziej niż zrobić ludzką taryfę.

      • 1 0

  • Gorzej jak niskopodłogowy przegub stanie na przystanku po remoncie za bańkę

    Ile to będzie jak obciąży się pasażerów?

    • 0 0

  • Jak to się ma do głupot opowiadanych przez ZKM Gdynia?

    Według nich koszt przewozu każdego pasażera to 20zł.

    • 1 0

  • Wczoraj jechałem trajtkiem...

    bilet w jedną strone 4,80 , straciłem dużo czasu , bo jazda powolna i do tego w tłoku , szarpie , ale najlepsza jest ta kosmiczna cena , dobrze że tylko sporadycznie musze tym czymś się przemieszczać po tym mieście,

    • 2 0

  • koszt komunikacji w Gdańsku to było 400 milionów

    400 milionów dzielone przez 20 groszy mamy liczbę km to dzielimy przez liczbę mieszkańców i wychodzi po 4000 km każdy mieszkaniec przejechał w roku komunikacją. Coś dużo wychodzi

    • 1 0

  • brakuje opcji w ankiecie - dotyczącej wspólnej taryfy dla Gdyni, Gdańska, Sopotu i SKM/PKM. Nie - szumnie zapowiadany system FALA - tego nie zapewni.

    • 0 0

  • Bzdurne wyliczenia

    Koszt 1 biletu-przejazdu podziel na ilość przebytych km to ci rura zmięknie.

    • 0 0

  • Wozokilometr a bilety

    Większość osób komentujących nie bierze pod uwagę, że autobus trzeba naprawiać i ktoś musi kierować tym autobusem, także ta wycena jest nierealna, tym bardziej, że rzadko kiedy jednym kursem jedzie tyle osób ile pomieści dany wóz. Cena biletu obejmuje kompleksowo wszystko co wchodzi w to, aby autobus mógł wykonywać kursy.

    • 0 0

  • ja juz przeszedlem na taxi bo jadac w trojke z rodzina bardziej mi sie oplaca niz prawie 5 zl za krotki przejazd komunikacja...

    ja juz przeszedlem na taxi bo jadac w trojke z rodzina bardziej mi sie oplaca niz prawie 5 zl za krotki przejazd komunikacja...

    • 0 1

  • Darmowa komunikacja miejska?

    Są miasta w Polsce, gdzie komunikacja masowa jest za darmo. Czy nie warto byłoby rozpatrzyć takiej możliwości. Komunikacja miejska i tak jest dotowana, a odpadłyby koszty dystrybucji biletów i kontroli. Wtedy samochodów osobowych byłoby na pewno mniej na ulicach.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane