• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?

Szymon Zięba
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy. Które pojazdy komunikacji miejskiej są najbardziej ekonomiczne? Sprawdziliśmy.

Najbardziej ekonomiczną formą transportowania pasażerów w Trójmieście są niskopodłogowe autobusy przegubowe. Jeden kilometr podróży w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje zaledwie 6 groszy w Gdańsku i 7 groszy w Gdyni.



Do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej:

By sprawdzić, które pojazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście są najbardziej ekonomiczne, zestawiliśmy koszt jednego tzw. wozokilometra (to stawka płacona przez organizatora transportu za przejechany kilometr przez autobus, trolejbus lub tramwaj w określonym czasie) z liczbą pasażerów, jaką dany pojazd jest w stanie zmieścić.

Na potrzeby uśrednienia naszych wyliczeń założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu.

"Przeguby" najtańsze w Gdańsku



Niskopodłogowy autobus przegubowy kursujący po Gdańsku jest w stanie zabrać - średnio - 159 osób. Ze względu na swoją pojemność jest to jednak najbardziej ekonomiczny środek transportu w Trójmieście. Koszt przewozu jednego pasażera na odległość jednego kilometra wynosi bowiem zaledwie 6 groszy.

3 grosze drożej wyniesie przejechanie jednego kilometra tramwajem, 5 groszy więcej "kosztuje" kurs standardowego (nieprzegubowego) autobusu, a aż 25 groszy - przejazd autobusem krótkim, w którym średnio zmieści się 40 osób.

Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji

Jak wyglądają stawki wozokilometrów dla poszczególnych operatorów? Z informacji przekazanych przez ZTM:

  • koszt 1 wozkm autobusu BP Tour: 8,84 zł,
  • koszt 1 wozkm autobusu GAiT: 11,60 zł,
  • koszt 1 wozkm tramwaju: 16,98 zł.


W Gdyni autobus przegubowy droższy o jeden grosz



Również w Gdyni najbardziej ekonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej jest niskopodłogowy autobus przegubowy. Przy założeniu, że każde ze 130 miejsc jest zajęte, przewiezienie jednego pasażera na kilometrowej trasie kosztuje 7 groszy.

Nieco droższe są niskopodłogowe, przegubowe trolejbusy (10 groszy). Najgorzej w zestawieniu wypadają standardowe, niskopodłogowe trolejbusy (12 groszy za kilometr). Uzależnione jest to od pojemności pojazdu (średnio mieszczą one 80 osób).

34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji 34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji

Ile kosztowały wozokilometry w Gdyni? Na dzień 30 września 2022 r. średnie stawki są następujące:

  • autobus przegubowy niskopodłogowy - 8,65 zł
  • autobus standardowy niskopodłogowy - 7,98 zł
  • trolejbus przegubowy niskopodłogowy - 10,45 zł
  • trolejbus standardowy niskopodłogowy - 9,62 zł


Wszystkie pojazdy są potrzebne, bo się uzupełniają



To zestawienie nie ma na celu zdyskredytowania tramwajów, w których koszt podróży, nawet bez uwzględnienia budowy i utrzymania torowiska, jest wyższy niż w przegubowym autobusie. Analizując zasadność wykorzystania różnych środków transportu, nie bierze się przecież pod uwagę wyłącznie kosztu podróży jednej osoby.

Pasażerowie w tramwaju podróżują szybciej i wygodniej niż autobusem, ich pojazd nie ogranicza ruchu na drodze oraz jest - w ujęciu lokalnym - bezemisyjny.

Z kolei najtańszy autobus przegubowy jest takim jedynie wówczas, gdy wiezie wielu pasażerów. Wożąc powietrze na mniej uczęszczanych trasach natychmiast straciłby ten atut.

Opinie (205) 10 zablokowanych

  • Ale obiecanego latem artykułu

    O wieku taboru w Gdańsku to już nie napisaliście...

    • 1 0

  • a czy zostały uwzględnione koszty zakupu pojazdów oraz eksploatacja, remonty itp.? (1)

    • 2 0

    • miasto płaci przewoźnikowi stawkę za kilometr, a przewoznik z tego pokrywa wspomniane przez Ciebie koszty... jeśli ten przewoznik jest kontrolowany przez miasto to miasto może wymusić jego działanie ze stratą, takie poukrywane, rosnące długi nie obciążają bezpośrednio miasta i nie dają nierządowi pretekstu do wprowadzenia zarządu komisarycznego

      • 1 0

  • Co to za artykuł w ogóle? Pomysły się kończą? Tutaj zaokrąglenie, tutaj brak kosztu budowy infrastruktury. Wozokilometr podzielony na średnie obłożenie xdd wyższa szkoła redaktorstwa

    • 3 0

  • Moja podróż z Gdyni do Gdańska trwa 1:30

    licząc dojście do przystanku i przesiadkę.
    Nigdy w takich okolicznościach się nie przesiądę na komunikację miejską.
    Żeby dotrzeć do Centrum Gdyni - ok. 30 minut - po co? Żreć i chlać :D :D i wtedy korzystam chętnie, choć nie z dziećmi.

    • 1 0

  • Pasanger (1)

    A gdzie w zestawieniu super hiper elektryczne gdyńskie autobusy

    • 7 0

    • excel wybuchł jak próbował wyliczyć koszt obsługi na jednego pasażera

      • 1 0

  • Reasumując

    Korzystniej było by zdemontować torowiska zalać asfaltem i buspasy gotowe, a do tego mogą się nimi poruszać karteki straż itd

    • 1 0

  • za drogo za rzadko

    Ja wiem, że to wszystko strasznie dużo kosztuje. Dlatego żałuję, że w Gdańsku tak dużo pieniędzy się wydaje na budowę i utrzymanie linii tramwajowych, które są strasznie drogie, a niestety nie rozwiązują problemu sprawnej komunikacji miejskiej, gdyż większość ludzi w Gdańsku ma do linii tramwajowej dość daleko. Autobusy - dojeżdżają niemal wszędzie, ale problemem jest częstotliwość. Jeżeli mam czekać 30 min. na przyjazd autobusu, to wolę jechać samochodem, bo zanim przyjedzie mój autobus to ja już będę na miejscu.

    • 1 0

  • Czy koszty uwzględniają... (1)

    ... Utrzymanie infrastruktury?
    Bo jeżeli nie, to do kitu takie wyliczenia.

    • 3 0

    • nie uwzględniają utrzymania trakcji, sprzątania przystanków, prądu dla tramwajów, faktu że tramwaj liczy się jako dwa wozy, faktu że poza godzinami szczytu napełnienie jest na poziomie 10%...

      • 1 0

  • Drobny ale znaczący szczegół

    Tytuł - " Które pojazdy komunikacji są najtańsze? " a potem jeszcze "które pojazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście są najbardziej ekonomiczne "
    Przy takim pytaniu wyrywa rower 1gr za 10 km albowiem komunikacja miejska to wszystkie pojazdy poruszające się w mieście a komunikacja zbiorowa to autobusy, tramwaje itd.

    • 0 0

  • Bilet miesieczny skm (obojętnie na jakiej trasie) zwraca sie po 11 przejazdach(tam i z powrotem)

    polecam nawet jak sie nie jeździ codzien - jak widać, wystarczy 3 razy w tygodniu

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane