- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (161 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (707 opinii)
- 3 Kultowa "Górka" i widok na morze (86 opinii)
- 4 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (58 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (49 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?
Najbardziej ekonomiczną formą transportowania pasażerów w Trójmieście są niskopodłogowe autobusy przegubowe. Jeden kilometr podróży w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje zaledwie 6 groszy w Gdańsku i 7 groszy w Gdyni.
Na potrzeby uśrednienia naszych wyliczeń założyliśmy, że autobusy, trolejbusy i tramwaje są w całości wypełnione pasażerami. W kalkulacji nie zostały uwzględnione jednak koszty budowy torowiska dla tramwaju czy sieci trakcyjnej dla trolejbusu.
"Przeguby" najtańsze w Gdańsku
Niskopodłogowy autobus przegubowy kursujący po Gdańsku jest w stanie zabrać - średnio - 159 osób. Ze względu na swoją pojemność jest to jednak najbardziej ekonomiczny środek transportu w Trójmieście. Koszt przewozu jednego pasażera na odległość jednego kilometra wynosi bowiem zaledwie 6 groszy.
3 grosze drożej wyniesie przejechanie jednego kilometra tramwajem, 5 groszy więcej "kosztuje" kurs standardowego (nieprzegubowego) autobusu, a aż 25 groszy - przejazd autobusem krótkim, w którym średnio zmieści się 40 osób.
![Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2748/150x100/2748258__c_163_177_553_399__kr.webp)
Jak wyglądają stawki wozokilometrów dla poszczególnych operatorów? Z informacji przekazanych przez ZTM:
- koszt 1 wozkm autobusu BP Tour: 8,84 zł,
- koszt 1 wozkm autobusu GAiT: 11,60 zł,
- koszt 1 wozkm tramwaju: 16,98 zł.
W Gdyni autobus przegubowy droższy o jeden grosz
Również w Gdyni najbardziej ekonomicznym pojazdem komunikacji miejskiej jest niskopodłogowy autobus przegubowy. Przy założeniu, że każde ze 130 miejsc jest zajęte, przewiezienie jednego pasażera na kilometrowej trasie kosztuje 7 groszy.
Nieco droższe są niskopodłogowe, przegubowe trolejbusy (10 groszy). Najgorzej w zestawieniu wypadają standardowe, niskopodłogowe trolejbusy (12 groszy za kilometr). Uzależnione jest to od pojemności pojazdu (średnio mieszczą one 80 osób).
![34 kilometry linią nocną. To najdłuższe trasy gdyńskiej komunikacji](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2753/150x100/2753010__c_0_78_985_712__kr.webp)
Ile kosztowały wozokilometry w Gdyni? Na dzień 30 września 2022 r. średnie stawki są następujące:
- autobus przegubowy niskopodłogowy - 8,65 zł
- autobus standardowy niskopodłogowy - 7,98 zł
- trolejbus przegubowy niskopodłogowy - 10,45 zł
- trolejbus standardowy niskopodłogowy - 9,62 zł
Wszystkie pojazdy są potrzebne, bo się uzupełniają
To zestawienie nie ma na celu zdyskredytowania tramwajów, w których koszt podróży, nawet bez uwzględnienia budowy i utrzymania torowiska, jest wyższy niż w przegubowym autobusie. Analizując zasadność wykorzystania różnych środków transportu, nie bierze się przecież pod uwagę wyłącznie kosztu podróży jednej osoby.
Pasażerowie w tramwaju podróżują szybciej i wygodniej niż autobusem, ich pojazd nie ogranicza ruchu na drodze oraz jest - w ujęciu lokalnym - bezemisyjny.
Z kolei najtańszy autobus przegubowy jest takim jedynie wówczas, gdy wiezie wielu pasażerów. Wożąc powietrze na mniej uczęszczanych trasach natychmiast straciłby ten atut.
Opinie (205) 10 zablokowanych
-
2022-10-18 14:07
Ale obiecanego latem artykułu
O wieku taboru w Gdańsku to już nie napisaliście...
- 1 0
-
2022-10-18 14:27
a czy zostały uwzględnione koszty zakupu pojazdów oraz eksploatacja, remonty itp.? (1)
- 2 0
-
2022-10-18 16:42
miasto płaci przewoźnikowi stawkę za kilometr, a przewoznik z tego pokrywa wspomniane przez Ciebie koszty... jeśli ten przewoznik jest kontrolowany przez miasto to miasto może wymusić jego działanie ze stratą, takie poukrywane, rosnące długi nie obciążają bezpośrednio miasta i nie dają nierządowi pretekstu do wprowadzenia zarządu komisarycznego
- 1 0
-
2022-10-18 14:40
Co to za artykuł w ogóle? Pomysły się kończą? Tutaj zaokrąglenie, tutaj brak kosztu budowy infrastruktury. Wozokilometr podzielony na średnie obłożenie xdd wyższa szkoła redaktorstwa
- 3 0
-
2022-10-18 14:52
Moja podróż z Gdyni do Gdańska trwa 1:30
licząc dojście do przystanku i przesiadkę.
Nigdy w takich okolicznościach się nie przesiądę na komunikację miejską.
Żeby dotrzeć do Centrum Gdyni - ok. 30 minut - po co? Żreć i chlać :D :D i wtedy korzystam chętnie, choć nie z dziećmi.- 1 0
-
2022-10-18 14:53
Pasanger (1)
A gdzie w zestawieniu super hiper elektryczne gdyńskie autobusy
- 7 0
-
2022-10-18 21:14
excel wybuchł jak próbował wyliczyć koszt obsługi na jednego pasażera
- 1 0
-
2022-10-18 15:04
Reasumując
Korzystniej było by zdemontować torowiska zalać asfaltem i buspasy gotowe, a do tego mogą się nimi poruszać karteki straż itd
- 1 0
-
2022-10-18 15:38
za drogo za rzadko
Ja wiem, że to wszystko strasznie dużo kosztuje. Dlatego żałuję, że w Gdańsku tak dużo pieniędzy się wydaje na budowę i utrzymanie linii tramwajowych, które są strasznie drogie, a niestety nie rozwiązują problemu sprawnej komunikacji miejskiej, gdyż większość ludzi w Gdańsku ma do linii tramwajowej dość daleko. Autobusy - dojeżdżają niemal wszędzie, ale problemem jest częstotliwość. Jeżeli mam czekać 30 min. na przyjazd autobusu, to wolę jechać samochodem, bo zanim przyjedzie mój autobus to ja już będę na miejscu.
- 1 0
-
2022-10-18 15:42
Czy koszty uwzględniają... (1)
... Utrzymanie infrastruktury?
Bo jeżeli nie, to do kitu takie wyliczenia.- 3 0
-
2022-10-18 16:32
nie uwzględniają utrzymania trakcji, sprzątania przystanków, prądu dla tramwajów, faktu że tramwaj liczy się jako dwa wozy, faktu że poza godzinami szczytu napełnienie jest na poziomie 10%...
- 1 0
-
2022-10-18 16:05
Drobny ale znaczący szczegół
Tytuł - " Które pojazdy komunikacji są najtańsze? " a potem jeszcze "które pojazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście są najbardziej ekonomiczne "
Przy takim pytaniu wyrywa rower 1gr za 10 km albowiem komunikacja miejska to wszystkie pojazdy poruszające się w mieście a komunikacja zbiorowa to autobusy, tramwaje itd.- 0 0
-
2022-10-18 16:36
Bilet miesieczny skm (obojętnie na jakiej trasie) zwraca sie po 11 przejazdach(tam i z powrotem)
polecam nawet jak sie nie jeździ codzien - jak widać, wystarczy 3 razy w tygodniu
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.