• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy zjadą do podziemi na 3 Maja

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Całkowita metamorfoza terenu zajmowanego przez dworzec PKS przy ul. 3 MajaMapka wkracza w ostatni etap prac planistycznych - gotowego projektu planu zagospodarowania przestrzennego. Zapisy dokumentu w znacznej mierze opierają się o prezentowaną już dwa lata temu koncepcję właściciela terenu - dewelopera PB Górski. Wprowadzono dodatkowo kilka obostrzeń, które mają zagwarantować wygodę pasażerów autobusów.



Gdzie powinny się znaleźć perony autobusowe PKS?

Właścicielem dworca autobusowego przy ul. 3 Maja od 2012 r. jest Przedsiębiorstwo Budowlane Górski, które modernistyczny gmach wraz z placem manewrowym nabyło dekadę temu za kwotę 10,2 mln zł.

Od samego początku deweloper deklarował chęć zrównania z ziemią istniejącego budynku z lat 70. XX wieku i realizację obiektu usługowego, np. hotelu.

W lipcu 2020 r. przy okazji zmiany granic przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania zaprezentowano wstępną koncepcję nowego dworca PKS wraz z obiektami o funkcji usługowej, biurowej oraz hotelowej.

Przesuń aby
porównać

Plan zagospodarowania na bazie koncepcji właściciela terenu



Zgodnie z tą koncepcją obsługa ruchu pasażerskiego będzie odbywała się pod ziemią, zaś na powierzchni oprócz nowych budynków powstanie plac z osią widokową na fortyfikacje.

Nowy plan zagospodarowania w dużej mierze wykorzystuje to opracowanie i sankcjonuje zarówno proponowane funkcje, jak i utworzenie nowego placu w centralnej części - zajmowanej obecnie przez stanowiska odjazdowe i plac manewrowy.

Wprowadza też (uwzględnione już w koncepcji) jeszcze jedno wejście na teren Hevelianum, które znajdzie na wysokości dzisiejszego wejścia do budynku dworca.

  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.

Nowy dworzec autobusowy o powierzchni 500 m kw.



W projekcie planu, oprócz dopuszczenia lokalizacji całej infrastruktury transportowej w kondygnacji podziemnej, wprowadzono obostrzenia, które mają zagwarantować minimum komfortu pasażerom autobusów:
  • dworzec autobusowy wraz z zapleczem (kasy, poczekalnia itp.) powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 500 m kw.,
  • w przypadku zlokalizowania dworca pod ziemią wejście do niego powinno być połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
  • plac manewrowy powinien uwzględniać co najmniej 20 miejsc odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż osiem peronów dla podróżnych.

- Usługi nie mogą w żadnym stopniu i na żadnym etapie pogarszać działania funkcji podstawowej [tj. dworca autobusowego - dop. red.], w szczególności wydłużać czasu przemieszczania pieszych pasażerów ani utrudniać wykonania przesiadek - czytamy w karcie terenu projektu planu dla obszaru dworca autobusowego.
Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne. Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.

Wycofane partery budynków i szeroki chodnik wzdłuż 3 Maja



Oprócz funkcji dworca dopuszczono zabudowę usługową o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. o. czterech do sześciu pięter), przy czym partery budynków od strony ul. 3 Maja będą wycofane względem wyższych kondygnacji o 6 m celem wygospodarowania szerokiego chodnika przed budynkami.

Projekt planu dopuszcza także utworzenie przejścia naziemnego pomiędzy dworcem a peronami tramwajowymi w ciągu ul. 3 Maja.

Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec. Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec.

Mieszkania lub hotel w dawnej siedzibie Urzędu Pracy



W granicach projektu planu uwzględniono również charakterystyczny budynek z czerwonej cegły, w którym znajdował się Powiatowy Urzędu Pracy (ul. 3 Maja 9Mapka).

Projekt planu przewiduje jego dalsze użytkowanie jako obiekt biurowy (w tym na potrzeby urzędników), ale także ewentualną przebudowę na mieszkania lub hotel.

  • Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.
  • Zapisy dotyczące zieleni i wody w projekcie planu.
  • Skutki środowiskowe przyjęcia projektu planu.
  • Struktura własności gruntów w rejonie projektu planu.

Dyskusja publiczna, na której zabrakło mieszkańców



Dotychczasowe zainteresowanie mieszkańców projektem planu można określić jako nikłe. Na zdalnej dyskusji publicznej w maju obecni byli wyłącznie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do proponowanych zapisów planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 czerwca br. Wszystkie dokumenty oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (296) 10 zablokowanych

  • Dawno nie byłam, (3)

    ale od początku istnienia dworca na stanowiska wchodziło się z podziemia. Trzeba było mocno zaciskać nos, bo smród uryny był nie do zniesienia.

    • 37 4

    • no to tak zostanie

      • 9 1

    • kultura polakow sie klania, druga rzecz to zabezpieczenie obiektu, dostepnosc toalet oraz sprzatanie i jeszcze raz sprzatanie

      • 2 0

    • sprostuj, że masz na myśli drugą połowę lat 80-tych

      • 0 0

  • Jakoś tak nie po gdańsku

    Bez parkingów od frontu, ślepych murów, szlabanów, skrzynek teletechnicznych... Edzia, jak możesz tak ignorować Gdańskie Tradycje (anty)Planistyczne?

    • 16 6

  • I dobrze

    Powinnie już dawno temu, zrównać to z powierzchnia ziemi.

    • 14 20

  • Gdańsk miastem deweloperów (2)

    Już miasto nawet się nie kryje, że tworzy plany pod deweloperów. Jak widać plan miejscowy był tworzony na podstawie koncepcji inwestora, co pokazuje, że miasto nie jest obiektywne. To kolejny plan miejscowy (zaraz po planie miejscowy dla pasa startowego na Zaspie, gdzie inwestor zrobił konkurs, a miasto na jego podstawie zrobiło plan miejscowy), który jest sprzeczny z zasadami projektowania i polityką przestrzenną.

    • 67 8

    • powiedz to Grzelakowi,czy innym mikrocefalom z UM.

      Smeiechu bedzie co nie miara.

      • 2 0

    • Nie, no, plan jest zgodny z polityką przestrzenną miasta

      czyli "wszystko dla dewelopera". Każdy plan jest robiony pod kogoś dużego, znajomego i wpływowego

      • 2 0

  • Juz za PRL ten budynek był słaby (3)

    • 17 19

    • (1)

      I za PRL, i za III RP jest świetny. Zniszczyliśmy budynek dworca kolejowego we Wrzeszczu.Jeśli i ten zostanie zniszczony, co nam pozostanie?

      • 5 3

      • niemiecka zabudowa

        • 0 0

    • bzdura

      • 0 0

  • Z lat 70 (2)

    Czyli jak zawsze w Gdańsku, burzy się zabytki. Przy tym wszystkim prawdziwym cudem jest uratowana Hala Olivia

    • 31 15

    • (1)

      Lata 70, zabytek Haha. Tak jak wino sprzed dwóch lat lub 15 letni Passat, też zabytki dla kruluw wsi jak ty

      • 10 10

      • Idź być tępy gdzie indziej

        • 8 3

  • Szkoda (1)

    Lata dyskusji i efekt słabiutki. Beznadziejna architektura proponowanej zabudowy. Kto autorem ?

    • 43 4

    • Bielawski do spolki z Kozikowskim

      dwaj giganci z Koziej Wolki

      • 1 0

  • W Krakowie sobie z tym poradzono (5)

    Na dworcu są 3 poziomy. Ogromna oszczędność miejsca. I nie ma co ukrywać, że obecny budynek PKS cudem architektury nie jest. Ktoś w wcześniejszym komentarzu porównał do hali Olivia. Sorry, ale to lekka przesada

    • 31 36

    • Kraków jest właśnie przykładem na NIE (3)

      kupujesz bilet rozglądasz się gdzie stanowisko lub autobus - nie ma , trafi się uprzejmy człowiek , to powie, że gdzieś na dole, trzeba schodzić, ciasno, śmierdzi, jesteś szczęśliwa/y, że się z stamtąd wydostała/eś. Masakra, A np. w Kielcach - odnowiony piękny dworzec, perła architektury, wygodnie i przede wszystkim - ludzko.

      • 22 7

      • No coż...

        ..nie wszyscy muszą być rozgarnięci zwłaszcza gdy znajdą się na MDA z tak dużą liczbą kursów różnej maści...

        • 2 14

      • To kwestia dobrego oznakowania a nie architektury i budynku (1)

        W PL dworce, miejsca publiczne i drogi często są słabo oznakowane, turyści się gubią, nie wspominając o mieszkańcach miasta

        • 2 4

        • Nie no po co coś zrobić prosto i fot, gdy można komplikować. Co za kraj

          • 2 0

    • nie ma zadnej przesady, bardzo dobra architektura

      • 0 1

  • Podziemna hala z peronami autobusowymi to nie jest dobry pomysł (1)

    Na powietrzu czeka sie przyjemniej, jest mniej hałasu, łatwiej jest sie przemieszczać;
    W koncepcji nie widzę miejsca w którym mógłbym na chwile zaparkować wysadzic pasażerów z bagażami albo na nich poczekać, może być płatne; Przedstawiona koncepcja wygląda na podyktowaną przez dewelopera, któremu zależy na jak największej zabudowie, dworzec to tylko dodatek do zabudowy. Generalnie źle to wygląda. Zapowiada się kolejne utrudnienie komunikacyjne jak Forum Gdańsk.

    • 75 10

    • Przy sprzedaży działki kazali mu zostawić miejsce dla autobusów to zostawia. Pewnie od początku było wiadomo, że będzie mocno okrojone. "Szczęście", że nie przewiduje tylko jednego peronu.

      • 0 0

  • Oczywiście hotel (2)

    Tak myślałem, że zrobią hotel lub mieszkania z byłego urzędu pracy. A cena pewnie będzie 22.000 za metr lub do tego czasu z inflacja 44.000

    • 47 3

    • Zanim wybudujo

      To 50 000 za metep Jo ? Dla Górskiego Jo!

      • 7 1

    • jeżeli już powinni przenieść tam Urząd Wojewódzki / Marszałkowski

      który chciał wybudować jakiś koszmarek na tyłach CKUMiE - kopię Małej Zbrojowni.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane