• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy zjadą do podziemi na 3 Maja

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Przesuń aby
porównać

Całkowita metamorfoza terenu zajmowanego przez dworzec PKS przy ul. 3 MajaMapka wkracza w ostatni etap prac planistycznych - gotowego projektu planu zagospodarowania przestrzennego. Zapisy dokumentu w znacznej mierze opierają się o prezentowaną już dwa lata temu koncepcję właściciela terenu - dewelopera PB Górski. Wprowadzono dodatkowo kilka obostrzeń, które mają zagwarantować wygodę pasażerów autobusów.



Gdzie powinny się znaleźć perony autobusowe PKS?

Właścicielem dworca autobusowego przy ul. 3 Maja od 2012 r. jest Przedsiębiorstwo Budowlane Górski, które modernistyczny gmach wraz z placem manewrowym nabyło dekadę temu za kwotę 10,2 mln zł.

Od samego początku deweloper deklarował chęć zrównania z ziemią istniejącego budynku z lat 70. XX wieku i realizację obiektu usługowego, np. hotelu.

W lipcu 2020 r. przy okazji zmiany granic przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania zaprezentowano wstępną koncepcję nowego dworca PKS wraz z obiektami o funkcji usługowej, biurowej oraz hotelowej.

Przesuń aby
porównać

Plan zagospodarowania na bazie koncepcji właściciela terenu



Zgodnie z tą koncepcją obsługa ruchu pasażerskiego będzie odbywała się pod ziemią, zaś na powierzchni oprócz nowych budynków powstanie plac z osią widokową na fortyfikacje.

Nowy plan zagospodarowania w dużej mierze wykorzystuje to opracowanie i sankcjonuje zarówno proponowane funkcje, jak i utworzenie nowego placu w centralnej części - zajmowanej obecnie przez stanowiska odjazdowe i plac manewrowy.

Wprowadza też (uwzględnione już w koncepcji) jeszcze jedno wejście na teren Hevelianum, które znajdzie na wysokości dzisiejszego wejścia do budynku dworca.

  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.

Nowy dworzec autobusowy o powierzchni 500 m kw.



W projekcie planu, oprócz dopuszczenia lokalizacji całej infrastruktury transportowej w kondygnacji podziemnej, wprowadzono obostrzenia, które mają zagwarantować minimum komfortu pasażerom autobusów:
  • dworzec autobusowy wraz z zapleczem (kasy, poczekalnia itp.) powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 500 m kw.,
  • w przypadku zlokalizowania dworca pod ziemią wejście do niego powinno być połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
  • plac manewrowy powinien uwzględniać co najmniej 20 miejsc odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż osiem peronów dla podróżnych.

- Usługi nie mogą w żadnym stopniu i na żadnym etapie pogarszać działania funkcji podstawowej [tj. dworca autobusowego - dop. red.], w szczególności wydłużać czasu przemieszczania pieszych pasażerów ani utrudniać wykonania przesiadek - czytamy w karcie terenu projektu planu dla obszaru dworca autobusowego.
Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne. Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.

Wycofane partery budynków i szeroki chodnik wzdłuż 3 Maja



Oprócz funkcji dworca dopuszczono zabudowę usługową o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. o. czterech do sześciu pięter), przy czym partery budynków od strony ul. 3 Maja będą wycofane względem wyższych kondygnacji o 6 m celem wygospodarowania szerokiego chodnika przed budynkami.

Projekt planu dopuszcza także utworzenie przejścia naziemnego pomiędzy dworcem a peronami tramwajowymi w ciągu ul. 3 Maja.

Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec. Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec.

Mieszkania lub hotel w dawnej siedzibie Urzędu Pracy



W granicach projektu planu uwzględniono również charakterystyczny budynek z czerwonej cegły, w którym znajdował się Powiatowy Urzędu Pracy (ul. 3 Maja 9Mapka).

Projekt planu przewiduje jego dalsze użytkowanie jako obiekt biurowy (w tym na potrzeby urzędników), ale także ewentualną przebudowę na mieszkania lub hotel.

  • Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.
  • Zapisy dotyczące zieleni i wody w projekcie planu.
  • Skutki środowiskowe przyjęcia projektu planu.
  • Struktura własności gruntów w rejonie projektu planu.

Dyskusja publiczna, na której zabrakło mieszkańców



Dotychczasowe zainteresowanie mieszkańców projektem planu można określić jako nikłe. Na zdalnej dyskusji publicznej w maju obecni byli wyłącznie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do proponowanych zapisów planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 czerwca br. Wszystkie dokumenty oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (296) 10 zablokowanych

  • czyli ma być gorzej niż jest (4)

    dla pasażerów, a urząd pracy ma zostać ukradziony gdańszczanom.

    • 31 3

    • Up (3)

      Już od dawna urzędu pracy tam nie ma a budynek marnuje swój potencjał xd

      • 3 0

      • wiem że nie ma (1)

        ale zostanie ukradziony, a jest nasz. Tam powinni przenieść innych urzędników, od Marszałka / Wojewody (szykowali się na jakąś bezsensowną inwestycję na boisku CKUMiE) lub po prostu UM, skoro mendzi non-stop że u nich nie ma miejsca.

        Ale wiadomo, że te deale zostały poczynione lata temu!

        • 0 1

        • Twoje to jest tyle ile zostawisz w wc osle

          • 0 1

      • Ukradli to szkolę

        Gdzie urząd przenieśli. Teraz remontują kolejna szkołę przy Traugutta. Ciekawe kogo tam upchną.

        • 0 0

  • niech hotel zrobią pod ziemią, cwaniaki

    • 33 3

  • p'k (1)

    szajs......................kolejny przekret pisowsko platformerski..

    • 7 4

    • a skąd tam pis?

      w Gdańsku od zawsze wszystkie wały robi platforma

      • 0 0

  • (1)

    Czemu Miasto nie chroni zabytkowego, modernistycznego budynku dworca autobusowego?

    • 21 5

    • Miasto, oprócz kościołów żadnych zabytków nie chroni. Liczy na to, że same się rozsypią i grunt będzie można sprzedać.

      • 1 1

  • Projekt wczesne lata 90-te

    • 12 2

  • dlaczego to takie brzydkie i bez krztyny polotu? (1)

    • 21 1

    • to że brzydkie, ale dlaczego mieszkańcy mają cierpieć?

      polecam wizytę na dworcu PKS w Katowicach, tam też zlikwidowali, stoi się w spalinach pod ziemią, u góry szmatex, pseudo dom handlowy

      • 7 0

  • wybitny...

    a czy opinie nt. przedsięwiziecia wybitny znawca problemów developersko-komunikacyjnych lisek wydał opinię????

    • 7 1

  • Podobno Polska, Gdańsk, Świat stawia na komunikację zbiorową

    a tymczasem pocioctwo Mieszkaniowicza z deweloperstwem z Żukowa likwiduje w Gdańsku dworzec autobusowy oraz miejsca postojowe, właściwie na zawsze.

    Będzie hotel i airbnb.

    • 29 1

  • przemieńcie nazwę placu dworcowego na plac imienia Stefana Bandery

    i nikt nie ośmieli się ruszyć naszych miejsc postojowych! Ani POPIS, ani UM, ani nawet deweloper z Żukowa. Jedyna niedogodność to okazjonalne hajlowania i marsze z pochodniami, ale to głównie 1 stycznia. Mówię, tylko św. Stepan może uratować nasz dworzec autobusowy, komunikację zbiorową w Gdańsku!

    • 5 12

  • wkopywanie dworca i placu pod ziemię to ogromne pieniądze

    na prawdę nie ma lepszych pomysłów? Byłem niedawno w muzeum 2 wś i tam też wszystko pod ziemią, takie wielkie marnotrawstwo środków, pokoje wysokie na kilka pięter i kilka obrazków na ścianie...
    Teraz tu znowu chcą się wkopywać jakby nie było terenów nowych na terenach Stoczni do zabudowy. Plac powinie być na poziomie jaki jest ewentualnie można zabudować budynek NAD placem na filarach.

    • 24 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane