• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy zjadą do podziemi na 3 Maja

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Całkowita metamorfoza terenu zajmowanego przez dworzec PKS przy ul. 3 MajaMapka wkracza w ostatni etap prac planistycznych - gotowego projektu planu zagospodarowania przestrzennego. Zapisy dokumentu w znacznej mierze opierają się o prezentowaną już dwa lata temu koncepcję właściciela terenu - dewelopera PB Górski. Wprowadzono dodatkowo kilka obostrzeń, które mają zagwarantować wygodę pasażerów autobusów.



Gdzie powinny się znaleźć perony autobusowe PKS?

Właścicielem dworca autobusowego przy ul. 3 Maja od 2012 r. jest Przedsiębiorstwo Budowlane Górski, które modernistyczny gmach wraz z placem manewrowym nabyło dekadę temu za kwotę 10,2 mln zł.

Od samego początku deweloper deklarował chęć zrównania z ziemią istniejącego budynku z lat 70. XX wieku i realizację obiektu usługowego, np. hotelu.

W lipcu 2020 r. przy okazji zmiany granic przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania zaprezentowano wstępną koncepcję nowego dworca PKS wraz z obiektami o funkcji usługowej, biurowej oraz hotelowej.

Przesuń aby
porównać

Plan zagospodarowania na bazie koncepcji właściciela terenu



Zgodnie z tą koncepcją obsługa ruchu pasażerskiego będzie odbywała się pod ziemią, zaś na powierzchni oprócz nowych budynków powstanie plac z osią widokową na fortyfikacje.

Nowy plan zagospodarowania w dużej mierze wykorzystuje to opracowanie i sankcjonuje zarówno proponowane funkcje, jak i utworzenie nowego placu w centralnej części - zajmowanej obecnie przez stanowiska odjazdowe i plac manewrowy.

Wprowadza też (uwzględnione już w koncepcji) jeszcze jedno wejście na teren Hevelianum, które znajdzie na wysokości dzisiejszego wejścia do budynku dworca.

  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.

Nowy dworzec autobusowy o powierzchni 500 m kw.



W projekcie planu, oprócz dopuszczenia lokalizacji całej infrastruktury transportowej w kondygnacji podziemnej, wprowadzono obostrzenia, które mają zagwarantować minimum komfortu pasażerom autobusów:
  • dworzec autobusowy wraz z zapleczem (kasy, poczekalnia itp.) powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 500 m kw.,
  • w przypadku zlokalizowania dworca pod ziemią wejście do niego powinno być połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
  • plac manewrowy powinien uwzględniać co najmniej 20 miejsc odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż osiem peronów dla podróżnych.

- Usługi nie mogą w żadnym stopniu i na żadnym etapie pogarszać działania funkcji podstawowej [tj. dworca autobusowego - dop. red.], w szczególności wydłużać czasu przemieszczania pieszych pasażerów ani utrudniać wykonania przesiadek - czytamy w karcie terenu projektu planu dla obszaru dworca autobusowego.
Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne. Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.

Wycofane partery budynków i szeroki chodnik wzdłuż 3 Maja



Oprócz funkcji dworca dopuszczono zabudowę usługową o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. o. czterech do sześciu pięter), przy czym partery budynków od strony ul. 3 Maja będą wycofane względem wyższych kondygnacji o 6 m celem wygospodarowania szerokiego chodnika przed budynkami.

Projekt planu dopuszcza także utworzenie przejścia naziemnego pomiędzy dworcem a peronami tramwajowymi w ciągu ul. 3 Maja.

Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec. Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec.

Mieszkania lub hotel w dawnej siedzibie Urzędu Pracy



W granicach projektu planu uwzględniono również charakterystyczny budynek z czerwonej cegły, w którym znajdował się Powiatowy Urzędu Pracy (ul. 3 Maja 9Mapka).

Projekt planu przewiduje jego dalsze użytkowanie jako obiekt biurowy (w tym na potrzeby urzędników), ale także ewentualną przebudowę na mieszkania lub hotel.

  • Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.
  • Zapisy dotyczące zieleni i wody w projekcie planu.
  • Skutki środowiskowe przyjęcia projektu planu.
  • Struktura własności gruntów w rejonie projektu planu.

Dyskusja publiczna, na której zabrakło mieszkańców



Dotychczasowe zainteresowanie mieszkańców projektem planu można określić jako nikłe. Na zdalnej dyskusji publicznej w maju obecni byli wyłącznie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do proponowanych zapisów planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 czerwca br. Wszystkie dokumenty oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (296) 10 zablokowanych

  • Od kiedy robi się plan pod deweloperów

    I nie pobiera Adiacenckich? Opłat 30% od wzrostu wartości no? W Gdańsku się nie pobiera tylko robi komuś media czy drogi.

    • 19 0

  • Pożyjemy, zobaczymy (2)

    Wizualnie budynek z zewnątrz ok. Podoba mi się. W środku nie pokazali. Wg opisu mało miejsca na autobusy i może być ciasno i będzie czuć spaliny. Przejście naziemne obok bez sensu. Miasto powinno zaprosić do rozmów PKSy obsługujące przewozy z tego dworca oraz innych przewoźników np Arriva, Flixbus. Jeśli dworzec będzie nowoczesny, finkjonalny i ładny na pewno jeszcze inni zechcą przez niego kursy puszczać.

    • 29 8

    • Oho, już spaliny czujesz. Byłeś kiedyś na takim dworcu? Wrocław, Kraków itd. A przejście jak najbardziej poproszę.

      • 0 2

    • a byłeś waszmość na dw. PKS w Krakowie i w Poznaniu tam też są zlokalizowane "pod dachem" ale "brak" ścian w konkretnych miejsca

      poza tym teraz nie ma autobusów rodem z PRL które grzały silniki na postoju . Teraz autobus wjeżdża na dworzec i wyłącza silnik , a włącza go w momencie jak wyjeżdża

      • 0 0

  • Może tak hotel w podziemia?

    • 20 0

  • (2)

    Większość się wypowiedziała za stanowiskami autobusów pod ziemią; dobrze, że to uwzględniono.
    Będąc w Krakowie czy Łodzi mogłem tylko im pozazdrościć.
    Uważam, że powinno być więcej miejsca na środki transportu oczekujące.
    Obecny dworzec i otoczenie pokazuje, że nie dba się o to w Gdańsku, a jest to wizytówka.
    Rozumiem, że władze miasta wezmą to sobie do serce i pomogą.
    Czas wreszcie to miejsce zmienić, bo nie pasuje do XXI wieku !!!

    • 3 11

    • Łódź Fabryczna (1)

      Tam niech się ci z rozwoju miasta wybiorą i zobaczą jak się robi dworzec PKS. W środku. Na zewnątrz budynek powinnien być w stylu architektonicznym dworca PKP.

      • 1 2

      • Ale którego pkp? Łódzkiego, katowickiego, czy może poznańskiego?

        • 1 0

  • (1)

    Kolejne głupie przejście... wystarczy już.

    • 12 2

    • A jakiż tam ruch, tramwajowy także.

      • 0 0

  • Nie można zabierać terenów zielonych! (7)

    W Gdańsku zieleni coraz mniej, a wygląda na to, że funkcja "z widokiem na forty" będzie zasadzała się głównie na wycince starych drzew i "nasadzeniach doniczkowych". Zawczasu zadbajmy o to, by choć ten fragment Gdańska nie stał się betonową pustynią.

    • 76 28

    • Jakich drzew? Jakie drzewa rosną dzisiaj na wielkim placu manewrowym autobusów?

      • 11 2

    • (4)

      Plan zagospodarowania na bazie koncepcji właściciela terenu. Czyli trzeba zrobic wszystko co chce deweloper.

      • 3 2

      • (3)

        Dlatego warto zgłaszać uwagi i brać udział w dyskusjach. Napisano w artykule, że nikt z mieszkańców nie przyszedł na spotkanie. Nie ma się co dziwić zatem, że deweloperzy robią, co chcą. Jeśli sami nie zaangażujemy się w tworzenie planów zagospodarowania będzie jak dotychczas. Szczególnie jak budować ma coś Górski (patrz. osiedle browar gdanski- betonowa pustynia)

        • 6 2

        • (1)

          Mieszkańcy, mieszkańcami a interes miasta to całkiem inna sprawa. Urzędnicy miasta powinni działać na korzyść tego miasta i jego mieszkańców a nie podporządkowywać się właścicielowi terenu i jego deweloperskim interesom. Tekst o zatwierdzonej koncepcji wściela terenu to kpina i podejrzenie popełnienia przestępstwa. Nikt nie miał innej koncepcji? Nikt, architektura, konserwator zabytków? Tam w okolicach tego terenu prawie nikt nie mieszka wiec kto miał udzielać uwag?

          • 5 4

          • Ale tam jest wylany beton i szkaradny dworzec, czego ty chcesz tam bronić

            Zamiast tego powstanie całkiem fajny i ładny budynek z większą ilością terenów zielonych niż obecnie. Ogólnie wszystkie duże dworce powinny zostać sprowadzone do wnętrz budynków. Bo jest to idealne rozwiązanie dla pasażerów.

            • 1 1

        • Tam nikt nie mieszka.

          • 0 0

    • Jaka wycinka? Jakie drzewa na placu manewrowym? Majaczysz.

      • 0 1

  • Sława Mieszkaniowiczowi

    Górskiemu sława!

    Gdańszczanom tunel i ogryzki.

    • 13 0

  • qwa hotele i hotele

    a gdzie dworzec będzie???

    • 26 1

  • sprzedali teren (1)

    prywatnemu przedsiębiorsy....do sądu z miastem

    • 19 2

    • Nie Miasto, to było Orbisu.

      • 1 0

  • Górski 15 lat temu miał wyremontować Dwór Zakoniczyn. I co? i NIC. Dwór niszczeje. (1)

    • 27 1

    • I o to chodzi. Widocznie już wtedy, gdy kupował widział w tym miejscu coś innego niż wyremontowany dwór. Powinni mu zabrać.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane