• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brama Wyżynna "przyozdobiona"

Katarzyna Gruszczyńska
17 lipca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Na Bramie Wyżynnej w Gdańsku pojawiła się zasłaniająca całą fasadę wielkoformatowa reklama jednej z rozgłośni radiowych. Została tam umieszczona bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Z kolei przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, użytkownika budynku, twierdzą, że jest to jedyny sposób na pozyskanie środków na renowację Bramy Wyżynnej.

Właścicielem obiektu jest gmina Gdańsk, użytkownikiem wieczystym (na prawach właściciela) Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. - Reklamę zawieszono bez zezwolenia konserwatora zabytków - mówi Jan Tusk, inspektor ds. zabytków nieruchomych z Urzędu Wojewódzkiego. - Jeśli w tym miejscu byłyby prowadzone prace konserwatorskie, reklama mogłaby zawisnąć, ale pod warunkiem, że nie zasłaniałaby całkowicie fasady obiektu - tłumaczy. - W przypadku, gdy reklama nie zostanie zdjęta, przeprowadzimy rozmowy z właścicielami obiektu celem polubownego załatwienia sprawy, jeśli te nie poskutkują, zostanie wydany nakaz zdjęcia jej w określonym terminie - informuje Tusk. - Jeśli mimo to reklama nie zostanie zdjęta, zostanie przeprowadzone postępowanie egzekucyjne.

- Czy my musimy uzyskać zgodę konserwatora zabytków na ratowanie zabytków? - pyta Mariusz Lewandowski, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
- Jest nam zupełnie obojętne, czy będziemy odpowiadać za to, że pozyskujemy środki na prace konserwatorskie, czy za to, że prowadzimy do zaniedbania obiektu - mówi Mariusz Lewandowski.

- Dostaliśmy obiekt w złym stanie, m.in. musimy naprawić dach, zanim nastanie zima. W tegorocznym budżecie nie ma środków na konserwację Bramy Wyżynnej, a orientacyjny koszt niezbędnych prac wyniesie ok. 150 tys. zł - dodaje.

Środki uzyskane dzięki umieszczeniu reklamy na Bramie Wyżynnej zostaną przeznaczone na cele statutowe muzeum, głównie na renowację bramy. Ale Mariusz Lewandowski nie chciał powiedzieć, o jaką kwotę chodzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nie wiadomo również, jak długo reklama będzie wisiała na bramie.

- Wiele muzeów pozyskuje środki właśnie w ten sposób - twierdzi Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. - Poza tym reklama nie została powieszona na murze, tylko na rusztowaniu, które i tak musi być przykryte siatką budowlaną - dodaje.

Do wojewódzkiego konserwatora zabytków zgłasza się wielu właścicieli, którzy chcieliby, aby na ich budynku zawisła reklama wielkoformatowa. - Wnioski najczęściej rozpatrywane są negatywnie, bowiem w większość te obiekty nie są objęte pracami konserwatorskimi - mówi Jak Tusk.

Opinie (56)

  • tez mi sensacja
    lepiej miec kase z reklamy na remont
    niz nie miec wcale a ogladac niszczejacy obiekt bez reklamy
    proste i chyba zrozumiale ale dla GW chyba nie

    • 0 0

  • no i znalazl sie nasz dzielny komentator

    glos jest be
    to glosowi trzeba dowalic
    no nie nudziarzu?

    • 0 0

  • Chodząca encyklopedia z pustek mag dał głos

    • 0 0

  • ty chyba kochasz tego maga, ze go wszedzie widzisz
    ale sorry, to nie ten adres

    • 0 0

  • Tak...

    Nareszcie ktos pomyslal lepiej jak jest ta reklama i jest kasa. To jest oczywiste nie wiem o co ta sensacja co innego jak brama bedzie wyremontowana, jak dla mnie super pomysl , byle nie skonczylo sie jak z reklama Ery na Teatrze :(

    • 0 0

  • Radio... ?

    To mi raczej wygada na rekleme M$ ale moze sie myle rano zobacze na zywo , bo zdjecia na Trojmiescie sa zenujace :)

    • 0 0

  • A, w bramie od rana do wieczora stoi gallux, co ssie wora... (rosyjskim turystom)

    • 0 0

  • Oczywiście drogie dzieci,

    że kasa jest najważniejsza! W Krakowie też była i dlatego razem z reklamą zrąbał się kawał Sukiennic. Ale kogo obchodzi jakaś kilkusetletnia buda, na której nie da się zarobić? Chyba najlepiej zrównać z ziemią i postawić... może knajpę, albo kino? Na czym się u nasz najlepiej trzepie kasiore? Aha, no i tego... konserwanta... najlepiej zamknąć, niech się nie wtrąca w byznesy!!!

    • 0 0

  • tak poza wszystkim to mam wrazenie, ze boli towarzysza Formele, ze to konkurencyjne radio.
    to jest reklama Radia PLUS
    wczesniej jak wisiala z miesiac reklama Billa Gatesa to jakos GW nie zauwazyl :P
    reklama rzeczywiscie nie uswietnia tego obiektu, ale jak inaczej sie nie zdobedzie kaski na renowacje to trudno.

    • 0 0

  • reklama dźwignią handlu
    niepokojace jest co innego
    "Ale Mariusz Lewandowski nie chciał powiedzieć, o jaką kwotę chodzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nie wiadomo również, jak długo reklama będzie wisiała na bramie."
    muzeum to jest placówka mająca na celu krzewienie wiedzy a nie robienie KASY
    żeby nie było jak z kasą artystów i kaczorem:))
    jeżeli kasa z reklamy idzie na renowację bramy to powinna być chyba ZAKSIEGOWANA itd
    i czemu z tego robi sie tajemnicę??
    czemu nie zrobiono przetargu??
    tylko wybrano jednoo radio (jeśli krzysiek ma racje, że PLUS) o wiadomej orientacji:))
    i może to niepokoi towarzyszy:))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane