• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brama Wyżynna "przyozdobiona"

Katarzyna Gruszczyńska
17 lipca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Na Bramie Wyżynnej w Gdańsku pojawiła się zasłaniająca całą fasadę wielkoformatowa reklama jednej z rozgłośni radiowych. Została tam umieszczona bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Z kolei przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, użytkownika budynku, twierdzą, że jest to jedyny sposób na pozyskanie środków na renowację Bramy Wyżynnej.

Właścicielem obiektu jest gmina Gdańsk, użytkownikiem wieczystym (na prawach właściciela) Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. - Reklamę zawieszono bez zezwolenia konserwatora zabytków - mówi Jan Tusk, inspektor ds. zabytków nieruchomych z Urzędu Wojewódzkiego. - Jeśli w tym miejscu byłyby prowadzone prace konserwatorskie, reklama mogłaby zawisnąć, ale pod warunkiem, że nie zasłaniałaby całkowicie fasady obiektu - tłumaczy. - W przypadku, gdy reklama nie zostanie zdjęta, przeprowadzimy rozmowy z właścicielami obiektu celem polubownego załatwienia sprawy, jeśli te nie poskutkują, zostanie wydany nakaz zdjęcia jej w określonym terminie - informuje Tusk. - Jeśli mimo to reklama nie zostanie zdjęta, zostanie przeprowadzone postępowanie egzekucyjne.

- Czy my musimy uzyskać zgodę konserwatora zabytków na ratowanie zabytków? - pyta Mariusz Lewandowski, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
- Jest nam zupełnie obojętne, czy będziemy odpowiadać za to, że pozyskujemy środki na prace konserwatorskie, czy za to, że prowadzimy do zaniedbania obiektu - mówi Mariusz Lewandowski.

- Dostaliśmy obiekt w złym stanie, m.in. musimy naprawić dach, zanim nastanie zima. W tegorocznym budżecie nie ma środków na konserwację Bramy Wyżynnej, a orientacyjny koszt niezbędnych prac wyniesie ok. 150 tys. zł - dodaje.

Środki uzyskane dzięki umieszczeniu reklamy na Bramie Wyżynnej zostaną przeznaczone na cele statutowe muzeum, głównie na renowację bramy. Ale Mariusz Lewandowski nie chciał powiedzieć, o jaką kwotę chodzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nie wiadomo również, jak długo reklama będzie wisiała na bramie.

- Wiele muzeów pozyskuje środki właśnie w ten sposób - twierdzi Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. - Poza tym reklama nie została powieszona na murze, tylko na rusztowaniu, które i tak musi być przykryte siatką budowlaną - dodaje.

Do wojewódzkiego konserwatora zabytków zgłasza się wielu właścicieli, którzy chcieliby, aby na ich budynku zawisła reklama wielkoformatowa. - Wnioski najczęściej rozpatrywane są negatywnie, bowiem w większość te obiekty nie są objęte pracami konserwatorskimi - mówi Jak Tusk.

Opinie (56)

  • Klawiatura jest cierpliwa...:-|

    gallux napisał:
    >niepokojace jest co innego
    >"Ale Mariusz Lewandowski nie chciał powiedzieć, o jaką >kwotę chodzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nie >wiadomo również, jak długo reklama będzie wisiała na bramie."
    >muzeum to jest placówka mająca na celu krzewienie wiedzy a >nie robienie KASY
    >żeby nie było jak z kasą artystów i kaczorem:))
    >jeżeli kasa z reklamy idzie na renowację bramy to powinna >być chyba ZAKSIEGOWANA itd
    >i czemu z tego robi sie tajemnicę??

    Oj gallux... Jak ty czasem coś palniesz to aż w dołku ściska... :-(

    Czemu sie z tego robi tajemnicę?
    Bo może w umowie jedna strona sobie nie życzyła, by udzielano takiej informacji... Proste prawda?

    Jeżeli masz pewność, że kwota owa nie została zaksięgowana (swoją drogą mocno ubawiłeś mnie tym twierdzeniem) to zgłoś to do Urzędu Skarbowego - oni tylko czekają na takie przypadki.
    Pytasz czemu robi się z tego tajemnicę.
    Radzę zapytać pierwszej lepszej księgowej co o tym myśli, bo widzę że nie masz pojęcia o czym piszesz.
    Oczywiście że jest to tajemnica danego przedsiębiorstwa - do danych ksiegowych mają dostęp z zewnątrz w zasadzie tylko urzędnicy skarbowi. Nie wierzysz? Pojdź do pierwszej lepszej firmy i poproś o udostępnienie dokumentów księgowych do wglądu.. :-]
    Osobną sprawą jest to, że do dobrych zwyczajów należy, że przedsiębiorstwa w jakiś sposób powiązane z miastem odtajniają swoje budżety. Jest to wszakże ich dobra wola,a nie obowiązek (przynajmniej jeszcze).

    >czemu nie zrobiono przetargu??

    Masz jakieś informacje na ten temat, że upoważniają cię one do stawiania takich tez?
    :-)

    Nastepnym razem prosiłbym o chwilę zastanowienia przed napisaniem kolejnego komentarza. No chyba że zależy tobie na miernym poziomie merytorycznym swoich tekstów. Byłoby szkoda, bo jesteś jedną z niestety niewielu osób, które na tym portalu piszą cokolwiek do rzeczy.

    • 0 0

  • WYSLIJ NIA MAILA PROGRAM FPUT HCIALEM WYSLAC W SIEC MP3 KTURZE TWORZE TO

    WYSLIJ NIA MAILA PROGRAM FPUT HCIALEM WYSLAC W SIEC MP3 KTURZE TWORZE TO
    JEST DISCO TECHNO I HEAVY BLUES, WYSYLYYJAAAAJAJAAAAJ!!!!

    • 0 0

  • Emilu

    Elokwentny jesteś

    • 0 0

  • Katarzyna Gruszczyńska chyba mało widziała

    W Wenecji zabytko są pokrywane tak samo wielkimi reklamami z nadrukowanym wizerunkiem budynku + reklamą. Tak samo robi się na całym świecie aby pozyskać fundusze na bardzo drogie prace konserwatorskie. Mam nadzieję że biurokracja i sprzecie LSD-owskich aparatczyków nie zniweczy prób pozyskania funduszy na remont bramy

    • 0 0

  • nic z tego

    brama MA się zawalić - i to będzie zgodne z przepisami
    to jest dopiero undergroundowe podejście - lepiej zniszczyć niż pozwolić na komercję
    pan konserwator jest prawdopodobnie punkrockowcem-antyglobalistą-marksistą

    • 0 0

  • Emil

    Z galluxem się nie dyskutuje. Zauważ, że on się mądrzy na każdy temat, przy czym w większości się nie zna.

    • 0 0

  • nie dziwcie się galluxowi, przeszedł ostatnio biedak cewnikowanie mózgu...

    • 0 0

  • ekspert się odezwał
    he he

    • 0 0

  • Tylko ciekawe, jakim cudem u galluxa mózg znaleziono???

    • 0 0

  • Poczekamy...., zobaczymy czy te pieniądze rzeczywiście w całości zostaną przeznaczone na renowację budynku !? (ale my o tym się nie dowiemy)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane