• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brama Wyżynna "przyozdobiona"

Katarzyna Gruszczyńska
17 lipca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Na Bramie Wyżynnej w Gdańsku pojawiła się zasłaniająca całą fasadę wielkoformatowa reklama jednej z rozgłośni radiowych. Została tam umieszczona bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Z kolei przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, użytkownika budynku, twierdzą, że jest to jedyny sposób na pozyskanie środków na renowację Bramy Wyżynnej.

Właścicielem obiektu jest gmina Gdańsk, użytkownikiem wieczystym (na prawach właściciela) Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. - Reklamę zawieszono bez zezwolenia konserwatora zabytków - mówi Jan Tusk, inspektor ds. zabytków nieruchomych z Urzędu Wojewódzkiego. - Jeśli w tym miejscu byłyby prowadzone prace konserwatorskie, reklama mogłaby zawisnąć, ale pod warunkiem, że nie zasłaniałaby całkowicie fasady obiektu - tłumaczy. - W przypadku, gdy reklama nie zostanie zdjęta, przeprowadzimy rozmowy z właścicielami obiektu celem polubownego załatwienia sprawy, jeśli te nie poskutkują, zostanie wydany nakaz zdjęcia jej w określonym terminie - informuje Tusk. - Jeśli mimo to reklama nie zostanie zdjęta, zostanie przeprowadzone postępowanie egzekucyjne.

- Czy my musimy uzyskać zgodę konserwatora zabytków na ratowanie zabytków? - pyta Mariusz Lewandowski, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
- Jest nam zupełnie obojętne, czy będziemy odpowiadać za to, że pozyskujemy środki na prace konserwatorskie, czy za to, że prowadzimy do zaniedbania obiektu - mówi Mariusz Lewandowski.

- Dostaliśmy obiekt w złym stanie, m.in. musimy naprawić dach, zanim nastanie zima. W tegorocznym budżecie nie ma środków na konserwację Bramy Wyżynnej, a orientacyjny koszt niezbędnych prac wyniesie ok. 150 tys. zł - dodaje.

Środki uzyskane dzięki umieszczeniu reklamy na Bramie Wyżynnej zostaną przeznaczone na cele statutowe muzeum, głównie na renowację bramy. Ale Mariusz Lewandowski nie chciał powiedzieć, o jaką kwotę chodzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nie wiadomo również, jak długo reklama będzie wisiała na bramie.

- Wiele muzeów pozyskuje środki właśnie w ten sposób - twierdzi Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. - Poza tym reklama nie została powieszona na murze, tylko na rusztowaniu, które i tak musi być przykryte siatką budowlaną - dodaje.

Do wojewódzkiego konserwatora zabytków zgłasza się wielu właścicieli, którzy chcieliby, aby na ich budynku zawisła reklama wielkoformatowa. - Wnioski najczęściej rozpatrywane są negatywnie, bowiem w większość te obiekty nie są objęte pracami konserwatorskimi - mówi Jak Tusk.

Opinie (56)

  • do Pana Mariusz Lewandowskiego

    Dlaczego tylko dwójeczkę? Są już o wiele nowsze modele.

    • 0 0

  • #1

    nie czekaj na mnie jutro
    jadę na wycieczkę do Włoch
    przywiozę ci kabanosy
    pa!

    • 0 0

  • podziękowanie

    Chciałbym bardzo podziękować uczestnikom tej dyskusji za
    pozytywną ocenę tej ekspozycji.
    Jestem autorem projektu zabawy związanej z znajomością zabytków Gdańska. Projekt "Nowej Bramy" został wykonany z fragmentów czterech zabytków Starego Miasta. Zabawa polega na odgadnięciu , które budowle były inspiracją tej ekspozycji.
    Firmy, które przyłączyły się do organizacji tej zabawy poniosły duże koszty związane z produkcją wydruku oraz nagłośnieniem tej imprezy nie licząc na zwroty nakładów. Ten projekt został wykonany dla Gdańszczan i Gości, którzy kochają nasze miasto.
    Pragnę na ramach tego forum rozpocząć dyskusję: W jaki sposób możemy pomóc naszemu miastu w zdobyciu funduszy
    na ratowanie zabytków. Ja swój krok zrobiłem ( nie ostatni)

    • 1 0

  • zakupy

    Już wiem, kto wziął te pieniądze!
    To Kot, na kabanosy

    • 0 0

  • Brama Wyżynna "przyozdobiona"

    Wszystkie te wypowiedzi niczego i tak nie zmienią. Nie podoba mi się, że teraz nastała moda na takie publiczne pyskówki, niczym w Sejmie, które i tak do niczego nie prowadzą. Może więc zaoszczędzimy sobie docinków i wzajemnych oskarżeń ? Po co ? Żeby inni mieli ubaw ?
    A jeśli chodzi o reklamę i rzekome pieniądze z niej na remont, to nie mamy żadnej pewności, ze tak rzeczywiście będzie. W Europie reklamy są na wielkich plakatach, a obiekty remontowane załania się przezroczystymi siatkami.
    Można było ten sam efekt osiągnąć bez zasłaniania zabytku, który przyjeżdżają oglądać turyści z całego świata. A co widzą ? reklamę radia, która ich nic a nic nie obchodzi, a i niby co radiu ma dać taka reklama ?

    • 0 0

  • CZYTAJCIE ZE ZROZUMIENIEM

    ...Poza tym reklama nie została powieszona na murze, tylko na rusztowaniu, które i tak musi być przykryte siatką budowlaną - dodaje...

    • 0 0

  • ale ci krytycy z artykulu to skonczone matoly

    muzeum to jest placówka mająca na celu krzewienie wiedzy a nie robienie KASY

    TO DAJCIE PIENIADZE NA TE REMONTY
    NIE BEDZIE MUSIALO WTEDY MUZEUM KASE ROBIC
    TYLKO BEDZIE WIEDZE KRZEWIC

    Kiedys pol roku temu byl artykul ze Brama Wyzynna rozsypuje sie na kawalki, bo nie ma pieniedzy na niezbedne renowacje.
    Teraz mozna pieniadze na te niezbedne renowacje zdobyc, to
    nie dadza zakute lby bo reklama na siatce im przeszkadza.
    To ma sie ta najpiekniejsza z Gdanskich bram na kawalki rozsypac, bo matolom reklama przeszkadza?

    • 0 0

  • Joanno

    to nie jest angielski tylko polski rynek i dlatego muzeum podaje, ze na tej reklamie zarobia pieniadze.
    A z takiej reklamy przyjdzie radiu bardzo duzo, po prostu zyska sluchaczy. A o to przeciez chodzi.

    • 0 0

  • nie chce byc zlosliwy ale obawiam sie...

    ..czy w ogole sa jakies pieniadze z tej reklamy jezeli to jest reklama Radia+. Co o tym myslicie?

    • 0 0

  • to nie jest reklama

    Wszystkich zainteresowanych informuję, że siatka na elewacji nie jest reklamą w pełnym tego słowa znaczeniu.
    Wymienione na ekspozycji firmy są organizatorami konkursu.
    Plus Media jest firmą , która wykonała siatkę, Radio Plus
    Ten konkurs nagłaśnia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane