• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brama Wyżynna "przyozdobiona"

Katarzyna Gruszczyńska
17 lipca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Na Bramie Wyżynnej w Gdańsku pojawiła się zasłaniająca całą fasadę wielkoformatowa reklama jednej z rozgłośni radiowych. Została tam umieszczona bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Z kolei przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, użytkownika budynku, twierdzą, że jest to jedyny sposób na pozyskanie środków na renowację Bramy Wyżynnej.

Właścicielem obiektu jest gmina Gdańsk, użytkownikiem wieczystym (na prawach właściciela) Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. - Reklamę zawieszono bez zezwolenia konserwatora zabytków - mówi Jan Tusk, inspektor ds. zabytków nieruchomych z Urzędu Wojewódzkiego. - Jeśli w tym miejscu byłyby prowadzone prace konserwatorskie, reklama mogłaby zawisnąć, ale pod warunkiem, że nie zasłaniałaby całkowicie fasady obiektu - tłumaczy. - W przypadku, gdy reklama nie zostanie zdjęta, przeprowadzimy rozmowy z właścicielami obiektu celem polubownego załatwienia sprawy, jeśli te nie poskutkują, zostanie wydany nakaz zdjęcia jej w określonym terminie - informuje Tusk. - Jeśli mimo to reklama nie zostanie zdjęta, zostanie przeprowadzone postępowanie egzekucyjne.

- Czy my musimy uzyskać zgodę konserwatora zabytków na ratowanie zabytków? - pyta Mariusz Lewandowski, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
- Jest nam zupełnie obojętne, czy będziemy odpowiadać za to, że pozyskujemy środki na prace konserwatorskie, czy za to, że prowadzimy do zaniedbania obiektu - mówi Mariusz Lewandowski.

- Dostaliśmy obiekt w złym stanie, m.in. musimy naprawić dach, zanim nastanie zima. W tegorocznym budżecie nie ma środków na konserwację Bramy Wyżynnej, a orientacyjny koszt niezbędnych prac wyniesie ok. 150 tys. zł - dodaje.

Środki uzyskane dzięki umieszczeniu reklamy na Bramie Wyżynnej zostaną przeznaczone na cele statutowe muzeum, głównie na renowację bramy. Ale Mariusz Lewandowski nie chciał powiedzieć, o jaką kwotę chodzi, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nie wiadomo również, jak długo reklama będzie wisiała na bramie.

- Wiele muzeów pozyskuje środki właśnie w ten sposób - twierdzi Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. - Poza tym reklama nie została powieszona na murze, tylko na rusztowaniu, które i tak musi być przykryte siatką budowlaną - dodaje.

Do wojewódzkiego konserwatora zabytków zgłasza się wielu właścicieli, którzy chcieliby, aby na ich budynku zawisła reklama wielkoformatowa. - Wnioski najczęściej rozpatrywane są negatywnie, bowiem w większość te obiekty nie są objęte pracami konserwatorskimi - mówi Jak Tusk.

Opinie (56)

  • a wiecie powiem wam – nie wiadomo czy ta reklama nie wygląda lepiej niż wymagająca remontu Brama ;P
    oczywiście wolę samą budowlę niż dużą ilość „papieru”, ale nie razi a mam nadzieję ze za uzyskane fundusze uda się zabytek trochę wyremontować
    hi hi zrobili kolaż z kilku gdańskich budowli ale sympatycznie im wyszło

    • 0 0

  • nie lubię takich reklam na zabytkach, tym bardziej w sezonie
    jednak ta jeszcze nie jest tragiczna, nie zasłania wszystkiego
    jeśli dzięki kasie na tym zdobytej będzie można z dumą odsłonić fasadę, to niech wisi

    "Jeśli w tym miejscu byłyby prowadzone prace konserwatorskie, reklama mogłaby zawisnąć" - no, ale jak nie ma kasy, to jak prowadzić prace konserwatorskie???

    • 0 0

  • hi hi alex
    w tym sprawa że zasłania właśnie całość
    ale stara się być wiarygodna ;)
    ta brama tak na prawdę wygląda nieco inaczej

    • 0 0

  • zgadzam się z alexem - ta reklama mało zasłania i jest jedyną prawdowpodobnie szaną ratowania obracjaącego sie w ruinę zabytku. miast ma w nosie to, co sie z tym stanie tak długo, póki sięnie zawali, jak zielona brama.

    czasem nie mam wyjście, i trzeba robić ustępstwa. a że w sezonie letnim to wisi hmmm, a kto by to chciał oglądać jesienią?-mały efekt - mniejsza kasa...

    bywa. nie ma sprawiedliwości. choć jeśli by zwolnic kilku adamowiczów i innych pracusiów, to kasa nie tylko na tą, ale na kilka innych bydowli zabytkowych by była bezwątpienia.

    • 1 0

  • mamo, no co ty, dach widać ;)
    i tylne ściany
    i w ogóle to faktycznie, świetnie pomyślane, wprawdzie wprowadza w błąd niewprawne oko, ale nie narusza widoku :D w przeciwieństwie do np. wielkiej butelki specjala

    • 0 0

  • ktory wazniejszy?

    Takie reklamy na fasadach znanych i nawet zabytkowych budynkow to zadna nowinka w swiecie.
    NIeszukajac daleko podam jedynie analogiczny przyklad bramy... brandenburskiej w berlinie.
    Na niej to przez cale dwa lata wisiala podobna reklama ktora jakby retuszowala cala budowle. Co jakis czas zmieniali sie tylko reklamodawcy.
    Ale motyw byl ten sam - brama w tle.

    Widzi mi sie, ze to nie o sama reklame chodzi tylko o to kto pomysl zrealizowal.
    Wojewodzki konserwator abrazil sie na muzeum, ze to nie on parafowal przyzwolenie i natychmiast rozniecil pozar ktory nota bene nie przynosi mu chwaly.
    Skoro sam jest taka niedojda, ze nie moze wykombinowac sponsorow na takie przedsiewziecia niech przynajmniej zajmie obywatelska postawe wobec obrotniejszych.

    • 0 0

  • Krakowskie Sukiennice moze i faktycznie ucierpialy na wieszaniu reklam, ale ta na Bramie Wyzynnej jest przytwierdzona do rusztowan, wiec w zaden sposob nie powinna zagrazac budowli. Nareszcie znalazly sie pieniadze od sponsora na remont zabytkowego obiektu i ktos kto potrafil to zalatwic i od razu dobry pomysl, inicjatywa i samodzielnosc znalazly swoich przeciwnikow.

    • 0 0

  • brawa dla konserwatora

    oczywiście - lepiej niech się zawali, niż przez jakiś czas ma wisieć szpecąca według konserwatora reklama
    Winston Churchil mówił, że lepiej dać wędkę zamiast ryby, a gdański konserwator uważa, że należy zabrać wędkę i nie dać ryby - w ten sposób Gdańsk raczej nie doczeka swojego drugiego tysiąclecia
    no ale pan konserwator bedzie zadowolony - wilk padł z głodu i owca też
    brawo

    • 0 0

  • ale sensacja, z igły widły.
    Malkontenci jak jest kasa to zle bo na co wydać , jak jej nie mam to reklama przeszkaDZA.
    cORAZ GLUPSZE SA TE ARTYKUŁY I MALKONTENCKIE.
    Wracam do pracy

    • 0 0

  • czepianie sie

    juz lepsze reklamy, na ktorych oprocz elementow reklamowych widac wyraznie to, co jest pod spodem niz wielkoformatowe reklamy piwa
    a najlatwiej marudzic, ze srodkow na konserwacje zabytkow nie ma

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane