• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • Mieszkam na Ogarnej 48/50

    To ja będę miał niedługo jak w Paryżu, ładnie będzie. A mi raczej by wystarczyło, aby samochody nie parkowały na chodniku. Moja ulica była już wielokrotnie remontowana, a ten problem z miejscami postojowymi na chodniku został.

    • 26 4

  • Bruk tylko oryginalny , nie ma mowy o szlifowaniu ! (5)

    miłośnicy rowerków niech jadą po takim oryginalnym bruku , a jak im się nie podoba to niech nie jadą , proste.

    • 28 31

    • (1)

      ale dziewczyny na szpilkach będą skręcały sobie nogi, bo Pan Konserwator ma wizje.

      • 7 5

      • Ala na chodniku nie będzie bruku.

        • 2 2

    • są jeszcze inwalidzi, ludzie starsi i niedołężni (1)

      oni też dla ciebie się nie liczą ?

      • 7 4

      • I Ci ludzie chodzą po ulicy?

        Zapraszam na chodnik.

        • 4 3

    • Przed brukiem na pewno było klepisko

      Przywróćmy oryginalną nawierzchnie z piachu . Ściągnąć ten paskudny bruk i zostawić tylko klepisko jak wtedy gdy zamiast kamienic były drewniane domy . Właśnie , zburzyć kamienice i przywrócić oryginalną drewnianą zabudowę tego pięknego miasta!

      • 0 2

  • Obraz nędzy i rozpaczy. (1)

    Kto wymyślił te platformy do siedzenia ?

    • 22 4

    • na kółkach więc udają mobilne, żenada

      • 3 1

  • Jazda rowerem po takim bruku to makabra. Plomby z zębów wypadają. (12)

    Tylko czy wszędzie trzeba pchać się rowerem?samochodem yeż nie wszędzie można dojechac więc można zsiąść z siodełka i towerek te kilkadziesiąt metrów przeprowadzić. Bruk i rynsztoki zostały świetnie zachowane także w Belgii. Wygląd rewelacyjny. Poza tym taki bruk uspokaja ruch sam w sobie. O co ten rwetes?

    • 34 22

    • o to że centrum pół milionowego miasta w centrum europy jest nieprzejezdne w ogóle rowerem (7)

      pamietaj ze nie ma alternatywy do ogarnej. wszedzie są albo deptaki brukowane albo 3pasmowa przelotówka

      • 12 14

      • No to w końcu poczujesz się jak właściciel innego niż rower pojazdu. (6)

        Na 100 ograniczen dla samochodów i motocykli 1 ograniczenie dla rowerów to nie tak wiele.

        • 8 12

        • Co ty pierdzielisz (1)

          Samochodem możesz jechać dosłownie wszędzie. Rowerem musisz mocno kombinować i często jeździć na około bo albo ruch duży i niebezpiecznie, albo chodniki piesi i jechać nie można. Nawet nie zdajesz sobie sprawy o czy ty piszesz.

          Przecież na rowerze nie da się po ludzku pojechać nawet z oliwy do Osowej czy z Wrzeszcza do na matarnie. I nie - szutrowe szlaki turystyczne przez las to nie są drogi rowerowe.

          • 12 6

          • "Dosłownie wszędzie" - powiedział janusz w obciślakach

            • 1 1

        • A wyobraź sobie że na 500m Grunwaldzkiej masz kocie łby że zawieszenie można zgubić, bo konserwator tak chciał (3)

          Ogarna to taka rowerowa Grunwaldzka pozwalająca przejechać przez centrum i nie bardzo jest alternatywa

          • 8 6

          • co palisz? (2)

            Porównujesz przelotówkę do zabytkowej drogi w ścisłym centrum miasta?

            • 1 3

            • dla rowerów to jest właśnie przelotówka. innej nie ma (1)

              jak by była to szumu by nie było

              • 1 1

              • Jest Podwale tuż obok

                • 0 0

    • O to rwetes, że to jedyna sensowna droga rowerem wzdłuż Długiej (2)

      Podwalem bez sensu, Długą się nie da w tłumie turystów, Piwna też zatłoczona. I jakie znowu kilkadziesiąt metrów? To jest 500m od Motławy do Garbary.

      • 7 6

      • Dlaczego Podwalem "bez sensu" ? (1)

        • 0 1

        • bo to na około i niepotrzebne stanie na światłach.

          Długą będzie szybciej

          • 1 1

    • to nie jestmiejsce dla c rowerowych. mieszkałem na starówce 8 lat. Jezdziłęm rowerem inigdy nie odczułem dyskomfortu zwiazanego z rodzajem nawierzchni jezdnych. wystarczy jezdzic w zrównowazonym tempie i jest ok. No, ale jak tosnakłąda na siebie obciślaki to chciałby mknac jak akieta. cos sie jednak w mózgu przestawiło. prosze wrocic na Ziemie!

      • 0 1

  • A kiedy ulica budowlanych na calej dlugosci odzyska swoj historyczny kształt??? (3)

    Przypominam ze jest tam dziadostwo jakiego malo:brak oswietlenia,chodnikow,sciezki rowerowej,kanalizacji deszczowej.Są za to:dziory a po deszczu tworzą sie jeziora.no ale debaty nad nazwa placu przy cristalu sa wazniejsze niz debaty nad stanem drog... zenada

    • 11 6

    • To jest właśnie jej stan historyczny

      I tego zmieniać nie wolno.

      • 2 1

    • (1)

      Historyczny kształt ul. Budowlanych to polna droga. Jeszcze trochę i wypadnie cały asfalt, więc będzie stan pierwotny.

      • 3 0

      • Był artykuł odnośnie ulicy Budowlanych

        Jest projekt, ale kasy zabraklo przez covid

        • 0 0

  • (2)

    Strzok pojedź np. do Mediolanu i zobacz jak wyglądają historyczne ulice. Można pogodzić "stare" z" nowym "!

    • 14 8

    • wystarczy wybrać się do Krakowa

      i sprawdzić, jak wygląda nawierzchnia ulic w okolicach Rynku i Sukiennic

      • 3 3

    • on był tylko w paryżu

      • 1 0

  • (14)

    Można zrozumieć Strzoka w sprawie bruku, chodź dużo starsze miasta od Gdańska na zachodzie Europy potrafią pogodzić z jednej strony z historią z drugiej wymogami współczesnymi. Jednego nie rozumiem skoro pan Strzok tak broni wyglądu ulic przed laty,to co ma jego obrona budynków za komuny!!!!!!!! Obrzydliwy budynek LOT-u powinien być już dawno rozebrany.

    • 23 11

    • Tak jak w wielu kwestiach sie z nim zgadzam i mialem (mam) nadzieje, ze wytoczy wojne miejskim urzednikom-ignorantom i wolnej deweloperce tak, czasem niektore jego decyzje sa dla mnie niezrozumiale. Jego stanowisko jest tu takie jakby conajmniej ktos chcial to zalac asfaltem czy przykryc trylinka. Ja jestem zdania, ze mamy XXI wiek i mozna te kwestie pogodzic. Natomiast ciezko sie tez z nim nie zgodzic, ze ten bruk to w zasadzie jedyny oryginalny element tej ulicy.

      • 5 6

    • Konserwator wie co robi w sprawie budynku LOTu. (9)

      • 9 3

      • Wyjasnij nam to zatem - o co chodzi (8)

        • 3 1

        • (7)

          Blokuje w ten sposób jeszcze bardziej szkodliwą konstrukcję, która miałałaby tam powstać.

          • 4 3

          • (3)

            No to lepiej rozebrać ten koszmarek LOT, a nie go bronić. Właściciel działki chciał już go rozebrać, a tu veto tego jegomościa.

            • 2 4

            • (2)

              Słuchaj, wytłumaczę Tobie i innym, bo widzę że nie rozumiecie. Tak - budynek lotu jest koszmarem. Budynek w oryginalnej formie był niezły chociaż niekoniecznie powinien stać w tym miejscu. Chcieli zastąpić ten budynek czymś nowy - świetny pomysł, zrobili konkurs, umówili się, że zbudowanie zostanie to co zajmie 1 miejsce - świetny pomysł. W efekcie nadesłanych prac stwierdzono, że żadna propozycja nie zasługuje na 1 miejsce - ok, tak się zdarza. Jaki wniosek? No to zbudujemy to co zajeła 2gie miejsce - facepalam, metr mułu. Sytuacja z tym budynkiem jest patowa - jest okropny, ale jeśli w jego miejsce mamy budowy inny, nowy koszmar, na miare naszych czasów, to nie wiem czy warto... Najlepiej byłoby go wywalić i zostawić pusty plac aż w końcu znajdzie się godny projekt. Ale jak tylko go zburzą, to własciciel tereny będzie mógł już budowac co chce bez czyjejkolwiek zgody. Teraz jasne ?

              • 3 2

              • Bzdura totalna

                Rozbiórka ex Lotu i to co tam powstanie to dwa odrębne tematy.

                Właściciel działki ma prawo niczego tam nie budować.
                Do tej pory nawet nie wystąpił o pozwolenie na budowę.

                • 1 2

              • nie masz pojęcia o czym piszesz

                1. Rozbiórka straszydła LOT a pozwolenie na budowę innego budynku to rózne zagadnienia
                2. Konserwator chce wpisać LOT do Rejestru Zabytków więc chce aby do końca świata podziwiac ten obiekt który nawet po remoncie będzie wyglądał jak dworzec PKS w wielu miastach powiatowych
                3. Jeśli mu sie nie podoba nowy budynek (a na razie to tylko twoje dywagacje) - to może zaproponwać nowy konkurs, jakieś ustalenia, wytyczne do zmiany planu - wiele jest możliwości, podjąc rozmowy z inwestorem - ale on tego nie robi- tylko blokuje rozbiórkę
                4. Właściciel terenu bez zgody Konserwatora (czyli uzgodnienia projektu) nic nie wybuduje bo to jest teren objety kontrolą PWKZ - więc piszesz bzdury
                5. Nalezy spokojnie czekac na przegraną PIS i powołanie nowego PWKZ - Wówczas zapadną nowe ustalenia

                • 1 1

          • Misiu pluszowy... to nie jest transakcja wiązana. (2)

            Rozbiórka Lotu i to co tam powstanie to dwa odrębne tematy
            Właściciel działki może tam zrobić np. park

            • 3 0

            • Nie może - bo MPZP tego nie zakłada (1)

              • 1 1

              • a co mu zrobisz jak przez najbliższe 50 lat nic tam nie będzie budował ?

                i wyrosną tam ponownie krzaki i trawa

                • 0 0

    • Jesteś ignorantem (1)

      Doucz się bo twoja niewiedza boli.
      To odnośnie Lotu ktory chcesz zburzyc zeby powstal tam kloc podobny do Forum Gdansk

      • 4 3

      • A LOT to nie kloc? Przepraszam klocek.

        • 2 4

    • Te kamieniczki na Długiej...

      i ogólnie na Starym Mieście to w większości też konstrukcje powstałe za komuny bo z oryginałów to po wojnie najwyżej fasady zostały.

      • 3 1

  • Ave Strzok! (1)

    Wreszcie konserwator taki, jaki powinien być.
    Tak trzymać! Jechać z postępowcami w przestrzeni zabytkowej!

    • 30 22

    • To nie jest przestrzeń zabytkowa

      Gwoli ścisłości praktycznie każda kamienica we Wrzeszczu jest dwa razy starsza od wszystkich kamieniczek w centrum. Przypominam, że to nie jest oryginalna zabudowa tylko odrestaurowane/odbudowane od podstaw budynki. A już zupełnie obok - może najpierw załatajmy dziury na współczesnych drogach a potem wydawajmy dwa razy tyle na wątpliwą rekonstrukcję przeszłości.

      • 8 8

  • Miłośnik bruku (1)

    Jak zatrudnili tego konserwatora to uznałem że to krok w dobrą stronę ale chyba trochę go ponosi . Dlaczego upiera się na ten bruk i nawet nie pozwala go wyszlifować na płasko . To co zrobił na szerokiej odzwierciedla najlepiej jego chora wizję .

    • 13 14

    • otóż to... to co zrobił na szerokiej to jest maks na jaki stać p. Strzoka i jego burackiego kolege T.

      odsłonięty bruk w fatalnym stanie z dosztukowaną kosteczką przy miejscach postojowych.. to jest jakaś totalna fuszerka jakby szwagier układał kostke na podjezdzie. Niestety tą ekipę nie stać na nic więcej. Należy wstrzymać remonty w tym obszarze, aż miotła polityczna zmiecie tego gamonia

      • 2 0

  • Mogła być wizytówka (1)

    Wyciąć wszystkie drzewa, dać mury pomalować napisami 'fu*co the rich'...
    Zaprosić jeszcze kilka osób żeby coś rozwaliło, zrobić festyn i tvn24 żeby się ładnie pouśmiechać, pomędrkować i zostawić to w pi*du niech szefo paczy z góry jak to się rozwala ale OTUA z Wami...
    Żal, niezrozumienie dla działań pseudopolityczki to policzek dla gdańszczanianek i gdańszczanianinów...
    Piękne jak całe zaniedbane miasto. Czy włodarze mieszkają w jego granicach? Oksy ma piękne ale nadal nic nie widzi :/ nie słyszy....
    A mówi i mówi

    • 12 19

    • ...bierz połowę.

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane