• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • Historyczny wygląd... (6)

    Mam mieszane uczucia. Z jednej strony rozumiem, że jeśli można należy odtworzyć historyczny wygląd ulicy. Z drugiej strony czasy się zmieniają, a ludzie nie mogą mieszkać na terenie muzeum/skansenu. Idąc śladem przywrócenia wyglądu ulic z poprzednich epok, to może przywrócić rynsztoki:).
    Szlifowany bruk jest dobrym kompromisem.

    • 18 11

    • ścisłe centrum to nie cały Gdańsk (5)

      Przecież na Ogarnej zostaną odtworzone rynsztoki. A zachowanie historycznego wyglądu miasta dotyczy tylko i wyłącznie ścisłego centrum! Więc o co kaman?

      • 5 3

      • ale ścisłe centrum powinno być dostępne dla wózków dziecięcych, rowerów... (4)

        inwalidów, ludzi starszych i niedołężnych, kobiet na szpilkach itd
        To nie jest ulica tylko dla turystów, my tu żyjemy, my tu mieszkamy i domagamy się jakiegoś komfortu umożliwiającego swobodne poruszanie się po ulicy.

        • 6 4

        • Wymyśł coś madrzejszego! (3)

          Słabe argumenty.

          • 4 7

          • Ty masz zwolenniku Igorka argumenty ? (2)

            • 1 2

            • Tak. To jest ulica, a do chodzenia są chodniki. (1)

              • 1 2

              • ta ulica już jest częściowo deptakiem z dopuszczeniem ruchu rowerowego

                nie zauważyłeś?

                • 1 1

  • moim zdaniem w artylule jest błąd

    w artykule jest napisane że "Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej", a bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Wojciecha Bogusławskiego do ul Garbary.
    Od ul. Garbary do Pocztowej jest asfalt, nawet na chodniku (po prawej stronie)

    • 12 0

  • jeszcze 2 takie zimyi sama odzyska pierwotny wygląd

    • 12 3

  • " historyczny charkater" (3)

    Gdansk w 90% był zniszczony. To wszystko zabudowa powojenna co najwyzej stylizowana... ale bruk i rynsztoki muszą byc autentyczny?

    • 19 3

    • A dlaczego nie, skoro został w nienaruszonym stanie?

      • 3 6

    • Jak mnie osłabia takie p*nie... (1)

      Mamy takie historyczne centrum jakie mamy (jakie nam pozostawiły łobuzy od historii) i takie trzeba szanować.
      Jak na warunki gospodarcze i polityczne jakie były, jest to bardzo udana rekonstrukcja, zrobiona w najlepszej wierze, z wykorzystaniem odzyskanych elementów, w tradycyjnej technologii i bezpośrednio po zniszczeniu. To NIE jest styropianowa atrapa, jakie tu i ówdzie powstają współcześnie.

      • 4 4

      • no i ok to bruk też może być "rekonstruowany" nie musi być autentyczny tak jak nie jest autentyczna zabudowa.

        • 2 2

  • (2)

    Brawo dla Pana Konserwatora! Przecież to dotyczy tylko części Starego Miasta! Pupa boli bo nie będzie można zapitalać rowerem? Ojojoj. Gdańsk jest piękny, a kostka brukowa na Ogarnej to wspaniały pomysł.

    • 10 16

    • Masz w pupie defekt klimatu i covid.

      Ty jak św. Tomasz, co musiał dotknąć Jezusa aby uwierzyć w jego zmartwychwstanie. Zatem dopiero jak gdańskie tereny depresyjne zostaną na stałe zalane, dopiero wtedy uwierzysz że ten klimat naprawdę zawalił?

      Już teraz trzeba co najmniej odp...ć się od ludzi chcących jeździć rowerami czy samochodami elektrycznymi, choć te w odróżnieniu od rowerów zdrowia nie dają.

      Tu zapewne bajkami są zapewnienia rowerzystów, że jazda na rowerze daje im zdrowie.

      • 2 1

    • Miasto to nie jest muzeum. Miasto ma przede wszystkim służyć do mieszkania.

      • 2 1

  • Coraz więcej barier... (5)

    Ciekawe jak potem mają poruszać się osoby niepełnosprawne albo osoby z wózkiem dziecięcym przy wysokich krawężnikach. Co za głupota...

    • 12 6

    • Jak jechać taką ulicą na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym (4)

      Widzę że inwalidzi się nie liczą - ma być tylko ładnie

      • 5 5

      • Po chodniku (3)

        • 4 3

        • uważaj bo się zmieścisz na tym wąskim chodniczku zastawionym ogródkami itd itp (2)

          • 3 1

          • Zakazać ogródków.

            • 1 2

          • ogródki należy przeskoczyć

            • 0 2

  • Konserwator uprawia wstecznictwo.

    Historycznie, to nie było tam spłukiwanych toalet, prądu, a wszystkie domy ogrzewano kopciuchami na węgiel. O piorunochronach nie wspomnę.

    • 11 10

  • co oni z tym brukiem?! toć są inne nawierzchnie nawiązujące do historii, (1)

    dlaczego ci ludzie sa tak ograniczeni?

    • 12 7

    • Szlifowaniem bruku zajma sie bezrobotni knajpiarze, ktorzy znalezli sie w zachowanym dla nich rynsztoku.

      • 2 3

  • Gdzie jest ta ścieżka na Podwalu??? (5)

    "Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków."

    • 21 1

    • (1)

      Idąc dalej tym tokiem - po co dublować drogi dla samochodów? Przecież mają Podwale.

      • 7 1

      • mają równolegle obok południową obwodnicę to podwale można zamknąć dla samochodów

        idąc jego tokiem rozumowania.

        • 4 2

    • No właśnie Panie rzeczniku ? ? ? (1)

      Czy chodzi Panu o fragmenty chodnika z dopuszczonym ruchem rowerowym i wysokimi krawężnikami?

      To tak jakby kierowcom proponować, że mogą jechać 2 km dalej.

      • 7 3

      • Kierowcom ciągle się to proponuje

        W ramach polityki antysamochodowej Jej Serdeczności

        • 0 1

    • Taki wykształcony a drogi dla rowerów od zwykłego chodnika nie odróżnia?

      to chyba nie najlepiej o nim świadczy

      • 0 0

  • Rozsypujący się dworek przy ul.Wieżyckiej 40, gdzie jest konserwator .... ..... ? (1)

    PB Górski kupił od miasta kilkanaście lat temu tereny pod budowę wraz z dworkiem,
    I od tego czasu nie zainwestował nic w zabytek
    Powybijane okna, pozrywane rynny itd.
    Psa z kulawą nogą problem nie interesuje

    • 16 0

    • Interesuje. Ale warunki konserwatora zniechęcają inwestora.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane