• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • Jak pan Strzok jest takim purystą, to niech zakaże też ruchu samochodowego i jak na zdjęciu - kuniem tylko...

    Ciekawe, gdzież to w Paryżu jest taki nieszlifowany bruk? Na Champs Elysees (wym: szanse lize') jest drobna kostka brukowa - wygładzona do glansu kołami samochodów... Wygląda na to, że pan Strzok jedyne, co w świecie widział, to kawałek Francji i nie do końca zasadnie przywołuje tamtejsze przykłady. Szkoda, że nie stosuje z kolei francuskich zasad odbudowy zabytków, gdzie chronione są fasady, ale wnętrze obiektu pozwala się dowolnie zagospodarować.

    • 6 5

  • A chodnik

    Dlaczego jest tylko mowa o jezdni, a jak ma wyglądać chodnik. Znowu asfalt, czy płytki. Jak będą płytki, to za rok będą wszystkie krzywe, bo samochody parkują na chodniku. Czy tak tez jest w Paryżu?

    • 3 0

  • Mieszkaniec Ogarnej

    To jest następny cwany zabieg UM. Jak by ulica miała dalej asfalt, a na chodniku płytki, to trzeba to regularnie pielęgnować, naprawiać. Jak się odkryje te stara kostkę, to się zaliczy od UE dopłatę za rewitalizacje i tyle. Bruk przetrwa, tylko rowerzyści i rykszarze będą cierpieli.

    • 5 8

  • Będzie kolejny deptak (4)

    Brawo Gdańsk

    • 3 5

    • Co to za deptak, tylko dla wybrańców

      Z wózkiem dziecięcym nie wiedziesz, inwalidzi nie wjadą ani nie wejdą, kto wymyślił ten bruk?

      • 3 4

    • taa deptak na 1.5m chodniczku (2)

      • 1 1

      • Ulica Ogarna będzie zamknięta dla ruchu kołowego (1)

        Jest już decyzja GZDiZ w tej sprawie czekają na koniec remontu

        • 1 1

        • tym gorzej. bedzie pusty brukowany plac

          szkoda miejsca no ale cóz..

          • 1 0

  • Otworzyć skansen!

    Wszystko jak w XIX wieku! (albo XVI.... albo..... na początku XX, wedle wyboru, który lepszy w danym miejscu) Wstęp na obszar Śródmieścia tylko w stroju historycznym! Buty tylko skórzane, tkaniny tylko 100% naturalne. Zakaz stosowania telefonów, samochodów, internetu... w obszarach wskazanych do rekonstrukcji wedle prawideł XVI wiecznych wyrzucić bieżącą wodę. Będzie Pomnik Historii jak trzeba... albo Pomnik Histerii.

    • 6 5

  • Kochani nie przejmujcie sie

    Wybetonujemy gdzie indziej. Są fajne tereny w Brzeźnie ku temu

    • 7 6

  • Obywatel

    Czy ktoś bierze pod uwagę emisje hałasu ? Bruk daje potężny hałas spotęgowany kanionem ulicy.
    Oraz niedogodności opisane w innych postach.

    • 7 2

  • Kiedyś pewnie marzyli o szlifowanym bruku ale była to droga inwestycja.

    • 2 2

  • Mieszkaniec Ogarnej sprawa ul. Słodowników

    A czy ktoś z tego forum potrafi mi wytłumaczyć, dlaczego ulica Słodowników stała się dwukierunkowa? Na całej jej długości stoją zaparkowane samochody albo z prawej, albo z lewej strony. Jak tu jeździć, jeżeli samochody wjeżdżają od Ogarnej i inne od Podwala Przedmiejskiego i nie da się minąć. Jedyne miejsce to skrzyżowanie z ul. Za Murami. Ale to są karkołomne manewry. O co tu chodzi. Ulica Słodowników była zawsze jednokierunkowa.

    • 8 0

  • A co to za "białe taraski na kółkach" na Ogarnej? (1)

    jak to się ma do zajmowania całego chodnika?

    • 2 1

    • I jak to się ma do "historycznego charakteru" ulicy

      Taka tandeta jest problemem, a nie szlifowany bruk

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane