• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • Konserwator na bruk

    Zorganizujmy konserwatorowi przejażdżkę rowerem po bruku np. ulicą św. Barbary to może zmieni zdanie. Serio.

    • 10 7

  • A po co niby mamy wracać do tej przeszłości z tym brukiem???

    • 7 4

  • Na załączonych fotkach asfalt pomiędzy Bogusławskiego a Pocztową

    A z artykułu wynika że asfalt został usunięty w 2013 roku.

    • 2 0

  • Panowie konserwatorzy tkwią w przekonaniu, że rower to sport i rekreacja (2)

    zamiast zrozumieć, że w dobrze zarządzanym mieście rower to nie tylko i nie głównie sport ale transport. miasto powinno być tak kształtowane, by rower mógł zapewnić każdemu dojazd w relacji drzwi - drzwi, czego nie zapewni nigdy transport publiczny. Blokowanie możliwości tworzenia nawierzchni wygodnej dla rowerzystów i pieszych to najoględniej mówiąc czysty Id**tyzm

    • 12 6

    • Transport, transport

      Pędzicie na złamanie karku, najeżdżając na pieszych

      • 1 6

    • Dla Strzoka rower to nie zdrowie, a defekt

      ziemskiego klimatu to bajki.

      • 3 0

  • Bruk?

    Uparli się na bruk, to może dodajmy tramwajowe szyny, też były i będą użyteczne bez tramwajów w XXI wieku jak ten bruk po 100 latach.

    • 4 4

  • Po co? (4)

    Po co DDR na Ogarnej, jak kilkaset metrów jest taka wzdłuż Podwala Przedmiejskiego! Może w ogóle zlikwidujemy ruch rowerów na Głównym Mieście? Przecież kilkaset metrów, może kilka tysięcy metrów jest jakaś DDR! Ruch samochodów też można wykluczyć, przecież można jeździć obwodnicą! A, jeszcze zlikwidujmy kanalizację, przecież będą przywrócone rynsztoki! Na początek zróbmy tak przed siedzibą konserwatora zabytków!!!

    • 8 6

    • Ale to jest racja (3)

      Jest DDR 50 m dalej. A tutaj jest zabytkowe środmieście 1000 letniego miasta

      • 1 7

      • Nie do końca

        Jeżeli chcemy przemieścić się rowerem z punktu A do punktu B, to ul. Ogarna mogła by być bele jaka. Ale na zwiedzanie z siodełka, to raczej taka nawierzchnia ją wyklucza. A takie coś byłoby ciekawe. Byłoby, bo już po ptokach.

        • 1 2

      • pierwsze słysze tam o ddr! gdzie niby ona jest?

        • 1 0

      • gdzie niby jest? jest sam chodnik

        • 0 0

  • Po co krawężniki? (2)

    • 2 7

    • konserwator sobie ubzdurał że mają być i nic nie zrobisz

      • 4 3

    • co w tym dziwnego?

      Aby wynieść w górę chodniki.

      • 2 2

  • Przedproża!!!!!

    Odnówcie przedproża na Głównym Mieście, bo zaraz się rozsypią

    • 7 1

  • Popieram Konserwatora

    Nie róbmy Disneylandu, chociaż w tym miejscu - sercu historycznego Gdańska

    • 6 12

  • Zawsze się dziwiłem dlaczego tak mało... (4)

    ...ludzi spaceruje Ogarną, tylko wybierają Długą i Długi Targ. Prawie zawsze jest pusta. A widok z kładki nad Motławą na końcu Ogarnej jest ciekawszy niż z Zielonego Mostu bo obejmuje większą powierzchnię. I nie jest zatłoczony.

    • 9 1

    • nikt nie będzie się na tym 1.5m chodniczku przeciskał... i dalej nikt tam chodzić nie będzie (2)

      • 2 1

      • Samochody na chodniku (1)

        To była przyczyna

        • 1 1

        • nie. on jest wąski

          • 1 1

    • No i jakie wnioski z tej twojej obserwacji wynikają?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane