• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • Chcecie historycznego wyglądu ? To może zamiast asfaltu i kostki połóżcie drewniane kłody

    z drzew pochodzących z lasów oliwskich. Tak będzie ekologicznie i bardzo historycznie. A najlepiej przywrócić stan z roku 1308. Wtedy będzie super historycznie.

    • 0 1

  • Nie ogarniam co sie dzieje na Ogarnej

    • 0 0

  • Bruk nie musi być szlifowany.

    Jednak tamtędy poprowadzono ścieżkę rowerową więc ten margines jezdni przeznaczony dla rowerów jak najbardziej powinien być szlifowany.

    • 2 1

  • Przywrócić nazwy ulic (z tego okresu) - Hundegasse

    Jak już to już. Jeśli na siłę przywracamy wygląd sprzed 150 lat, który nijak się nie ma do współczesnych wymogów komunikacyjnych i standardów życia, to przywróćmy wszystkie historyczne nazwy ulic z tego okresu i przestańmy udawać, że "Gdańsk był zawsze polski". Jak nieszlifowany bruk to i Danzig oraz Hundegasse.

    • 1 1

  • panie strzok,

    pan jest głupi jak nic innego. Wielkość liter planowana.

    • 1 1

  • Dużo jeżdżę na rowerze i nie raz przejeżdżałem Ogarną. (1)

    Wolałbym żeby zachowała swój dawny charakter niż żeby coś majstrowano przy nawierzchni. Jak komuś przeszkadza kawałek nierówności, to są miejsca żeby to ominąć.

    • 0 3

    • Popieram! (kciuk w dół dałem przez omyłkę)

      • 1 0

  • (1)

    z czy ktos widział te zalosne proekty? mowimy tylko o jakims wyimaginowanym szlifowanym bruku. pewnie konserwator miał wglad do cłosci dokumentacji, do której opinia publ. nie ma dostepu. i podjał te decyzje w szerszym kontekscie niz jdynie "szlifowac-nie szlifowac". Uwazam, ze batalia o zachowanie autentycznej nawierzchni na Ogarnej jest słuszna. To ulica jak wiekszosc prawie w 100% zrekonstruowana po wojnie z tym , ze tutaj (podobnie jak na Szerokiej, Grobli itp) nie odtworzono detali, potraktowano bardzo umownie. POza dwoma czy trzema zachowanymi budynkami nie prawie tu nie ma oryginalnego. Jeszcze na dodatek w ostatnich latach oszpecono elewacje kamienic tą pseudo-renowacją, przypominajaca troche ostatni odcinek serialu Alternatywy 4. Zapackac farba, ustawic rzad scietych drzewek i jakos bedzie, zeby goscie zeswiata sie zachwycili. Wystarczy podejsc blizej tych elewacji. Zamalowane zaprawki murarskie z minionych epok,nierównosci. A juz sama estetyka... Czasemlepiej, czasem gorzej, ale przewaza jednak zły gust, o którym tu nie bede dyskutował... Tak wiec odkrycie i zachowanie tego bruku w tym kontekscie staje sie jakby symbolicznym aktem rozpoaczy nad stanem do którego doprowadzilismy czesc historycznego centrum Gdanska. Brawa należa sie konsrwatorowi za konsekwencje i słuszna postawe. Dobrze, ze jesttaki człowiek inaczej destrukcja tkanki hstorycznej postepowałaby w katastrofalnie szybkim tempie.

    • 0 2

    • A dla rowerzystów mam jedna radę: zwolnijcie tempo. lat mieszkałem na starówce i codziennie uzywałem wyłacznie roweru ( nie posiadam samochodu). NIgdynie odczułem dyskomfortu zwiazanego z rodzajem/jakoscia nawierzchni. Wystarczy jezdzic w normalny sposób, a nie oczekiwac, ze bedzie sie miało waruni jak na autostradzie. Tosamo z samochodami. Czy az taki hałas beda generowac? Przy respektowaniu przepisów raczej nie. Poza tym to nie jest ulica przelotowa. Scisłe historyczne centrum to nie miejsce na szarzowanie samochodem. Dojazd do/z posesji i tyle. A z czasem na Ogarnej powinno sie jeszcze ograniczyc ruch (podobnie jak na Piwnej).

      • 0 1

  • Artykul o ulicy a 90 procent komentarzy wycietych o czesc wam panowie magnaci i wy Michniki- po drodze.

    • 0 3

  • Gdansk od zaplecza

    Szanowny panie konserwatorze zabytków, a co ze slamsem, udającym smietnik przylegającym do średniowiecznych murów?. Ul Za Murami / Zbytki/ tył Ogarnej. Jest szansa, ze turyści tam nie zajrzą a mieszkańcy mogą udawać, ze jest pięknie.
    O paskudnych niebieskich beczkach z piaskiem stojących m in na Ogarnej lepiej nie wspominać. Brak profesjonalizmu poraża . Z wyrazami szacunku

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane