• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • A o chodnikach żadnej wzmianki....

    jeżeli nawierzchnia będzie równa, to już teraz wiadomo że to będzie nowa droga dla rowerów i hulajnóg. Czyli pomieszanie z poplątaniem.

    • 0 0

  • nie, no, rynsztoki nieużywane?

    należy zlikwidować instalację kanalizacyjną i tradycyjnie puścić to rynsztokami. Zabudowa oficyn też będzie właściwsza niż jakieś tam podwórka. Co do oświetlenia elektrycznego, to jest nowość z końcówki XIXw, kiedy Główne Misto było budowane w XIV-XVI w o żadnych cudach oświetleniowych mowy nie było. Do kamiecic na Ogarnej pasują żywe, płynące rynsztoki, żadnych lamp i bruk z kamieni polnych.

    • 1 1

  • opinia

    Najlepiej byłoby tam postawić tron i usadzić tam króla Ćwieczka Nikt nie zwraca uwagi na tom jak głośna dla mieszkańców jest brukowana nawierzchnia

    • 0 1

  • Hamulcowy robi co może.

    Czekamy teraz, żeby zlikwidował mieszkańcom wodę, gaz i prąd a na podwórkach wybudował wspólne wychodki. Tak będzie bardziej historycznie. Ciekawe, czy ten pan porusza się po Gdańsku historycznie, czyli tak bliską sercu furmanką czy może samochodem?

    • 3 3

  • Konserwator zabytków niech najlepiej przejedzie się po takim bruku na rowerze, najlepiej zabytkowym typu Wigry albo szosowym

    • 2 3

  • Konserwator do zmiany!! :-))

    Co to ma być???? Toż to Pruski bruk a nie nasz narodowy-Polski!!!!
    Ps-a tak na serio to chyba trochę Pan konserwator przesadza-nie trzeba nawet roweru,wystarczy pieszo spróbować się po tym strasznie starym i zużytym bruku przejsc by wiedzieć ze jest on do wymiany

    • 2 2

  • Ech te zabytki

    Bruk i ulica pełni funkcję użytkową, kiedyś zrobiono nieoszlifowany bruk bo technologia nie pozwala na oszlifowany. A my piejemy z zachwytu nad kocimi łbami. Podobnie w Tczewie - odbudowa mostu znanego w całej Europie stanęła, bo nowy konserwator uznał, że tymczasowa kratownica z lat 50 ubiegłego wieku to też zabytek...

    • 1 0

  • Nic nie wróci przedwojennego blasku

    To co teraz to marna rekonstrukcja.

    • 3 1

  • Fasady domów też konserwator przywróci?

    Zobaczcie jak na historycznych zdjęciach wyglądają fasady budynków :o
    Fantastyczna robota! Jeśli przy okazji przywracania historycznej nawierzchni konserwator przywróci historyczne fasady to nawet się mogę zgodzić na ten cały bruk, na którym sobie nogi można połamać :D

    • 2 0

  • Ogarna

    To może jeszcze oświetlenie zmienić na gazowe i zatrudnić latarnika.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane