• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • "Po co dublować drogę rowerową?" (1)

    a po co podwale? jak jest obwodnica to można inne jezdnie polikwidować. po co dublować.
    jak jest jedno miejsce parkingowe to wystarczy. po co dublować
    jak jest jeden deptak na długiej to też wystarczy. po co dublować obok kolejny.
    jak jest jeden rząd kamienic to wystarczy po co dublować kolejne?
    kościół jeden też wystarczy po co dublować...
    ten koleś to nie ma za wysokiego iq chyba.

    • 8 6

    • tym bardziej że żadnej drogi rowerowej w okolicy nie ma

      wiec co on sobie ubzdurał? bywa czasem w Gdańsku chociaż?

      • 0 0

  • Ostatnia ulica którą można ominąć ,turystów i jarmark, (5)

    Zostanie wybrukowana??? Gdańsk miastem przyjaznym dla rowerów???!!! Odechciewa się jeździć! Kiedyś długie ogrody miały ścieżkę rowerową, nie ka już, teraz ogarną wybrukujcie, tragedia! Już nie ma jak przejechać przez miasto! Latem szybkie przedostanie się z okolicy Śródmieście/przeróbka w stronę np Madisona to koszmar! Trzeba trafić na ,okno,kładki i do tego latem nie da się przejechać wśród ludzi, z drugiej strony był chociaż przejazd ogarną, a teraz już zostaje tylko jazda autem.....

    • 4 9

    • to tam nie jezdzij (2)

      nie ma zreszta juz po co. wymnieni sie sklad w UM to moze miasto wroci do mieszkanców.

      • 0 5

      • Marzy ci się Kacperek i więcej tłuszczyku

        W twoim ciele z powodu braku ruchu ?

        • 2 0

      • a jak w stronę stogów jechać?

        nie da się

        • 2 1

    • Na kładce trzeba zejść z rowerka, Panie Cyklista (1)

      I przeprowadzić rower... Co to za płacze że "nie da się przejechać wśród ludzi", tak to 15latek może kwilić

      • 0 4

      • a jak by tak się samochodem nie dało? to dopiero byłby jazgot.

        • 3 1

  • Osobiście

    to umieściłbym siedzibę konserwatora w namiocie ze skór rozpiętym na kościach mamuta (dostępne na Syberii ) . Oczywiście bez elektryczności, bieżącej wody, kanalizacji i innych współczesnych farmazonów.

    • 5 8

  • (2)

    niemiec jezdził rowerem po bruku i nie narzekał.

    • 6 2

    • (1)

      ale wtedy ten bruk był wypełniony łajnem. także było gładziutko jak po asfalcie

      • 5 0

      • to sie da zrobic

        • 1 0

  • Po co dublować drogę rowerową?

    po to zeby nie pierdziec w ''konserwarorski'' stolek strzocha czy innego pastucha

    • 2 2

  • No cóż p. Strzok, musimy poczekać na

    twoje odejście.

    Bezkompromisowych buców nam nie trzeba.

    • 3 6

  • wreszcie ktos to przyznaje bo gdansk to wioska.

    • 1 2

  • Powinni przywrócić część historycznych przedproży. Jeśli mnie pamięć nie myli to obecnie tylko przed jednym zbudynków można takowe spotkać - a szkoda.

    • 4 2

  • (1)

    Ludzie sapią na konserwatora i może faktycznie w niektórych sytuacjach jest zbyt zasadniczy (np. zostawienie gdzieś fragmentu odkopnaych torów tramwajowych - bezsens). Z drugiej strony parę lat "konserwatyzmu" renowacyjnego dobrze zrobi miastu. Poprzedni konserwatorzy byli bardzo liberalni (vide zła zabudowa wyspy spichrzów). To nie jest "cofanie" jak mówią niektórzy, ale trzeba pamiętaj że włodarze nie mają monopolu na wygląd miasta. Zachowanie historycznych smaczków jest w naszym interesie - nasze dzieci będą mogły podziwiać chociaż resztki dawnego wyglądu miasta.

    • 6 3

    • Tak, kompromisy szły już za daleko

      • 1 1

  • Ulica powinna także zmienić nazwę na ulicę "zrzędliwych starców" na cześć i chwałę jej mieszkańców.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane