- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (146 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany
Remont nawierzchni ul. Ogarnej odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.
W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.
Plan zmodyfikowania nawierzchni
W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.
Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.
Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.
Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska
Ogarna odzyska pierwotny wygląd
Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.
- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej
Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.
Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic
Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?
- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania na Głównym Mieście - oferty sprzedaży
Miejsca
Opinie (359) 4 zablokowane
-
2021-02-26 17:48
Konserwator powinien interesowac sie niszczejacymi zabytkami a ulice i chodniki niech zostawi w spokoju!
- 0 2
-
2021-02-26 18:08
Ul. Ogarna leży w starej historycznej części miasta. Dobrze jest zachować tam elementy dawnej substancji, w tym przypadku bruku, bez uwspółcześniania do którego tak chętnie dążą władze miasta.
- 6 3
-
2021-02-26 18:57
co będzie następne ? likwidacja toalet w mieszkaniach?
przywracanie historii
- 1 2
-
2021-02-26 19:00
będziemy pisać pozwy o dszkodowania do konserwatora za urazy ortopedyczne
- 1 4
-
2021-02-26 19:04
Trzeba przede wszystkim zwrocic uwage na
Bezpieczeństwo pieszych. Jaki bruk nie spowoduje urazu w zimie w przypadku oblodzenia?
- 1 2
-
2021-02-26 19:34
Ale to jednak tylko Ogarna
- 0 0
-
2021-02-26 19:44
Po prostu ręce opadają po takiej decyzji...
- 1 0
-
2021-02-26 19:47
Wojewódzki Konserwator Zabytków to jakiś dramat. Tak jakby nie widział jak to się robi w Paryżu, czy Brukseli. Do tego wielbiciel PRL.
- 2 1
-
2021-02-26 19:48
a dziwne że kierofczyki nie płaczą.
przecież nie bedzie tam miejsc parkingowych
- 0 1
-
2021-02-26 21:08
to jest
Błęna decyzja i tyle. Bruk szlifowany i zrównanie albo przynajmniej zrównanie. Całe główne miasto powinno być deptakiem bez ruchu kołowego oczywiście poza dostawami itd.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.