• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • Drzewiej to było!

    Gdańsk już zawsze powinien wyglądać, tak jak w latach 1920-1939. Żadna zmiana nie powinna być możliwa!
    Nie jest ważne, że zmieniają się potrzeby, technika, demografia. Ważne, że będzie jak na starych fotografiach.

    • 3 3

  • W praktyce to oznacza śmierć dla tej ulicy !!! (3)

    co najwyżej będzie robić ta ulica za parking...

    bo piesi ani rowerzyści nie będą zainteresowani przemieszaniem się po bruku, ani po wąskim chodniczku.

    • 9 8

    • Ja będę (1)

      • 1 0

      • no ale ty tam mieszkasz to musisz czy chcesz czy nie korzystac

        to sie nie liczy

        • 0 1

    • Jak jestem w Głównym Mieście to zawsze idę Ogarną, cudowna ulica z małą ilością ludzi i bez turystów - dla mnie idealnie.

      • 2 1

  • Nikt nie mówi o asfalcie (4)

    Miasto chce po prostu ładnego, nowoczesnego bruku, bez barier dla osób na wózkach lub z wózkami dziecięcymi. Po prostu przestrzeń przyjazną ludziom, ale dalej pasującą do historycznego kontekstu Głównego Miasta.

    • 11 6

    • tak jak to się robi we wszystkich cywilizowanych krajach na świecie..

      facet wyciąga Paryż jako przykład na którym się wzoruje z swoją ochroną... XD

      • 2 1

    • Takiego jak na Wajdeloty? (2)

      Chińskiej kosteczki

      • 1 2

      • nie interesuje mnie czy będzie chińska czy mongolska

        ma być przyjazna ludziom

        • 2 1

      • Jak dla ciebie Wajdeloty jest wzorem...

        Pojedź do Mediolanu, tam tylko szlifowana kostka, bo tam ulice są dla ludzi

        • 1 0

  • a ch by to wszystko (1)

    ostatnia droga, którą można było wygodnie okrążyć Główne Miasto na rowerze. Wprowadźmy jeszcze latarnie odpalane codziennie przez latarników. K je mać. I jeszcze żeby te kamienie ułożyli porządnie, jak na Na Piaskach, Seredyńskiego. Ale to będzie telepando jak na Chlebickiej, Toruńskiej albo Dolnej. K TRA ged dia!

    • 8 8

    • wystarczy jechac wolniej. to nie jest tor wyscigowy, a Chlebnicka jest ok. Jezdziłęm am rowerem codziennie i jaos mnie nie telepało

      • 0 0

  • finał będzie taki (3)

    że ludzie będą jeździć rowerami po DT, bo na podwale mało kto się odważy

    • 4 4

    • Finał bedzie taki, ze trzeba będzie odspawać tyłek od siodełka (1)

      • 4 5

      • Nie koleś, nie zrobię tego. Dla zdrowia.

        • 1 1

    • To prawda. Jest szeroko, są w miarę gładkie płyty

      • 5 1

  • cieszą się Ci (1)

    co wpadają na "starówkę" raz na dwa tygodnie, op rd l ić gałkę lodów. Co innego jak mieszkasz na Głównym Mieście, musisz korzystać z tych "wygodnych" ulic jeżdżąc na rowerze, prowadząc wózek z dzieckiem i słuchając głośnego ruchu aut po bruku (którego ograniczenie w strefie jest fikcją). Zero kompromisów. Szkoda gadać.

    • 9 6

    • Normalny to ty nie jesteś!

      Prowadzisz wózek z dzieckiem po ulicy, gdy obok są chodniki? A ruch na Ogarnej jest tak duży jak na al. Zwycięstwa, nieprawdaż?

      • 2 6

  • Czyli będzie jak na Stągiewnej?

    rowerem będzie się jeździć przy samej zabudowie tam gdzie gładka nawierzchnia?
    mistrzostwo. dziadowskie miasto.

    Od Strony Wrzeszcza na Stogi jak jechać? Tunelem nie można, przez centrum nie ma jak.. miasto anty rowerowe na całej lini

    • 5 4

  • Konserwator najlepiej by chciał przywrócic miasto do epoki sredniowiecza wiec nie ktos mu sprzeda kopa by sie tam znalazł (1)

    Kostka powinna być szlifowana bo ma być dostosowana do obecnych czasów centrum miasta to nie skansen.

    • 6 9

    • Nie wiem, co by chciał konserwator.

      A ty wiesz? Na jakiej podstawie? Wyczytałeś te swoje mundrości z kryształowej kuli, czy z tarota?

      • 4 3

  • (2)

    Moim zdaniem super decyzja fajnie się jeździ na rowerze/hulajnodze po takim bruku urywa koło prawie ale co tam

    • 8 4

    • (1)

      Żebyś ty tam jeszcze jeździł, trollu?

      • 1 7

      • tak ja motole tam jade wielokrotnie!

        • 1 0

  • Kiedy będzie remont tej ulicy? Od kilku lat powtarzana jest tylko informacja o przygotowaniach i nic więcej się nie dzieje.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane