• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk na ul. Ogarnej jednak nie będzie szlifowany

Rafał Borowski
26 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ul. Ogarnej. Powinna być ona gotowa do czerwca 2021 r.

Remont nawierzchni ul. OgarnejMapka odbędzie na zasadach wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ulica odzyska historyczny kształt z podziałem na bruk i oddzielony wysokim krawężnikiem chodnik. Kamienne kostki tworzące nawierzchnię ulicy nie zostaną wygładzone, co uczyniłoby ją bardziej wygodną dla pieszych i rowerzystów.



Komu przyznajesz rację w sporze wokół ul. Ogarnej?

Blisko 8 lat temu, w marcu 2013 r., informowaliśmy o częściowym przywróceniu ul. Ogarnej dawnego wyglądu. Drogowcy usunęli wówczas asfalt pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bogusławskiego i Pocztową, który przez kilkadziesiąt lat pokrywał pochodzący w większości z XIX w. bruk.

W tym miejscu warto wspomnieć, że bruk przetrwał do czasów współczesnych w niemal idealnym stanie i stanowi jeden z niewielu oryginalnych elementów ulicy, który przetrwał zniszczenia wojenne wiosną 1945 r.

W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej. W 2013 r. częściowo usunięto asfalt, który pokrywał nawierzchnię ul. Ogarnej. Bruk został odsłonięty na odcinku od ul. Bogusławskiego do ul. Pocztowej.

Plan zmodyfikowania nawierzchni



W maju ubiegłego roku informowaliśmy o planach władz Gdańska, dotyczących remontu omawianej nawierzchni. Miejscy urzędnicy zamierzali ją przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Chcieli wyrównać poziomy jezdni i chodnika, zlikwidować krawężniki, a nawierzchnię jezdni wyłożyć oszlifowaną kostką brukową: historyczną lub zupełnie nową, którą miał wskazać wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator jednak nie zgodził się na proponowane rozwiązania. Igor Strzok, który objął ten urząd w czerwcu 2019 r., konsekwentnie broni historycznego wyglądu ulic w ścisłym centrum miasta.

Za przykład polityki Strzoka można wskazać ul. Przędzalniczą. Jej przebudowa została przerwana z powodu niezachowania historycznej różnicy pomiędzy jezdnią a chodnikiem i wznowiona po kilku miesiącach po zastosowaniu się do wspomnianego podziału.

Czytaj więcej: Konserwator zabytków odpowiada na krytykę władz Gdańska

Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe. Ul. Ogarna na zdjęciu z początku XX wieku. Po lewej stronie widoczne skrzyżowanie z ul. Garbary. Warto zwrócić uwagę, że w brukowanej nawierzchni ulicy znajdowało się wówczas torowisko tramwajowe.

Ogarna odzyska pierwotny wygląd



Niedawno rozpoczęły się przygotowania do przebudowy Ogarnej, która odmieni oblicze tej ulicy na odcinku między Krowią Bramą a Domem Harcerza.

- Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków pozostał na swoim stanowisku odnośnie remontu Ogarnej. Na jezdni będzie bruk i rynsztoki. Miasto natomiast pracuje teraz nad taką organizacja ruchu, aby tą ulicą mógł się odbywać także ruch rowerowy. Obecnie trwają prace projektowe przy części drogowej, które zakończą się w czerwcu 2021 r. Częściowo dokumentacja projektowa jest gotowa, tj. w zakresie wymiany sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go. Nawierzchnia ul. Ogarnej ma odzyskać dawny, przedwojenny wygląd. Konserwator nie wyraził zgody na "uwspółcześnienie" XIX-wiecznego bruku poprzez oszlifowanie go.

Argumenty za zachowaniem historycznego wyglądu Ogarnej



Stanowisko władz miasta potwierdził przedstawiciel konserwatora: ul. Ogarna ma odzyskać historyczny wygląd. Innymi słowy, nie ma mowy o szlifowaniu historycznego bruku czy zlikwidowaniu różnicy poziomów pomiędzy jezdnią z chodnikiem.

Czytaj również: Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Jakie argumenty przemówiły za tym, że Strzok pozostał nieugięty przy swoim stanowisku?

- Konserwator jest zawsze otwarty na merytoryczną dyskusję, ale nie pojawiły się żadne nowe ustalenia w tej sprawie. Praktyka nieszlifowania historycznego bruku nie jest niczym niespotykanym na świecie. Bruk w oryginalnym kształcie można zaobserwować np. w Paryżu. Zgodnie z doktryną konserwatorską, należy dążyć do zachowania oryginalnej substancji, a bruk na ul. Ogarnej jest w większości oryginalny. Trudno podnosić argument o konieczności dostosowania tej ulicy do ruchu rowerowego, podczas gdy droga dla rowerów przebiega na równolegle położonym Podwalu Przedmiejskim. Obie ulice dzieli nie więcej niż kilkaset metrów. Po co dublować drogę rowerową? - komentuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach. Widok na ul. Ogarną przez Krowią Bramę, która zamyka ulicę od strony Motławy. Zdjęcie zostało wykonane w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jak widać, większość zabudowy ul. Ogarnej leżała wówczas w gruzach.

Miejsca

Opinie (359) 4 zablokowane

  • (4)

    Przede wszystkim musza znikac z Ogarnej samochody. Sa doslownie wszedzie

    • 10 2

    • po co? (1)

      jak beda kocie łby to i tak pieszych tam nie uswiadczysz

      • 2 2

      • Jak znikną miejsca postoju samochodów, pojawią się piesi na chodnikach

        • 1 1

    • Akurat pandemia pokazała, że samochodów jest o niebo mniej, a najmniej jest aut mieszkańców. (1)

      • 3 0

      • bardziej podwyżka za parkowanie to pokazała

        • 2 0

  • Dobrze że jest ten konserwator (2)

    Inaczej Grzelak całe miasto przerobi na Kartuzy. Że Ola nic nie czai to trudno, sami ją wybraliśmy, ale mogła chociaż zastępców mieć kompetentnych, a nie typów bez wiedzy, doświadczenia, umiejętności, za to z rozciągniętym ego.
    Może całego Gdańska nie uda im się zniszczyć.

    • 5 14

    • Dokładnie

      Środmieście strasznie skartuziało

      • 1 1

    • Nieumiejętne rządzenie to jedno ale hola, hola!

      To w dużej mierze konserwatorzy z nadania skrupulatnie blokują inwestycje w śródmieściu w ostatnich latach wbrew logice i interesowi kogokolwiek - Igor "wykazał" się również w Tczewie gdzie blokuje odbudowę jednego z najpiękniejszych mostów w Europie - w imię obrony tymczasowych przęseł wstawionych tam po wojnie (WTF?!). Ten koleś jest najbardziej niekompetentną osobą na tym stanowisku jak tylko się da. Toczy wojenki dla podreperowania swojego mizernego ego kosztem nas wszystkich!

      • 4 0

  • Na kopach tego politycznego szkodnika pogonić! (3)

    Wszystkie decyzje opóźnione w abstrakcyjnej wręcz skali, dodatkowo bezrefleksyjne w kontekście współczesnych standardów przestrzeni publicznych na rzecz ślepego odtwarzania umiłowanej epoki międzywojennego XX-lecia (wtf?!) Panu Igorowi marzy się disneyland - zaściankowy absolwent zapóźnionej PG.
    Miasto jest dla ludzi, a nie po to by tylko dobrze wyglądać na pocztówkach - tym bardziej, że pierwsze nie wyklucza się z drugim.
    Po większości brukowanych uliczek nie da się wygodnie chodzić nawet w sportowym obuwiu - nie wspominając już jak męczą się ludzie z/na wózkach czy rowerzyści.
    Co to w ogóle za misja?!
    Panie Igorze - co Pan odreagowujesz, co i komu chcesz udowodnić na złość wszystkim?
    Przecież słusznymi decyzjami lepiej zapiszesz się w historii niż idąc obecnym kursem.

    • 13 7

    • dokładnie komuś pomylił się skansen z zyjącym miastem

      • 3 2

    • Disneyland to jest teraz w Środmieściu (1)

      Z tym śmiesznym kołem, napisem "Gdańsk" i hipsterskim wyposażeniem deptaków -typu palety doniczki itp...
      Na pewno nie zalecał tego Konserwator

      • 4 4

      • No racja

        Tylko czemu z internetu korzystasz, jedzenie przez apki zamawiasz itd. przecież przed wojną nie byli takich czarów, a i drony nie latali... Miasto zawsze ewoluowało, przed brukiem na ulicach były kamienie lub błoto, zamiast kamienic były chaty, nikt na siłę nie hamował tych procesów. Bardzo ważnym jest troska o charakter miasta ale wypukły zamiast szlifowanego bruk tego nie dokona - zamiast podziwiać miasto patrzysz pod nogi żeby się nie zabić i klniesz na d**ila, który wpadł na pomysł starobruku

        • 3 1

  • Katastrofa, to jedyna droga rowerowa w tej okolicy, będe protestować

    • 8 7

  • Konsekwentna historyczność

    Aby powrót do przeszłości był konsekwentny, gdy już będziemy mieli wyboiste kocie łby, wysokie krawężniki i rynsztoki proponuję zlikwidować kanalizację i powrócić do wylewania zawartości nocników przez okna aby wykorzystać w pełni historyczną funkcjonalność rynsztoków. Nie będzie to stanowiło problemu dla spacerowiczów, gdyż i tak mało kto będzie tam chodził aby nie ryzykować wylądowania w szpitalu ze skręconą kostką...

    • 6 5

  • Pytanie do konserwatora:

    Czy ludzie żyjący 100 lat temu w Gdańsku za wszelką cenę próbowali odtwarzać lub zachowywać budynki, drogi, układy urbanistyczne powstałe powiedzmy 200lat temu? Czy może używali wszelkich aktualnych dla tamtych czasów zdobyczy myśli technicznej oraz względów praktyczno-estetycznych?

    • 13 5

  • 500 lat temu była tam tylko droga piaszczysta, błoto, odchody, pomyje. (2)

    Myślę, że zgodnie w poglądami konserwatora należy to odtworzyć

    • 13 4

    • Konserwator ma poglądy oparte na wiedzy (1)

      A twoja sugestia jest cieńsza niż żarty w familiadzie. Zostaw komentowanie fachowcom.

      • 3 4

      • poglądy oparte na swoim zacofanym odczuciu.. nic więcej

        Na tym etapie rozwoju cywilizacyjnego, w samym centrum europy, facet na takim stanowisku dyskryminuje kobiety z małymi dziećmi w wózkach, osoby z niepełnosprawnościami oraz społeczność poruszającą się na rowerach i hulajnogach... bo uwaga " to nie są dla niego wystarczające argumenty"

        • 3 3

  • pal sześć bruk ale
    rany jak te zeschłe badyle w fikuśnych pseudo-donicach wyglądają...
    ile to kasy i energii leci na te bzdurne prowizorki dziwnych krzaków które nigdy nie będą żywe dłużej niż jeden sezon
    jest to ewidentny wałek...
    zresztą całkowicie sprzeczny z ekologią którą to się to usprawiedliwia

    • 7 1

  • Głupiomądrzy zwolennicy rowerków się bulwersują (10)

    Jesteście tak samo, albo jeszcze bardziej roszczeniowi niż polscy kierowcy. Oni muszą podjechać pod sam dom, zaparkować gdziekolwiek, a wy za chwilę zażądacie ścieżki dla rowerów na Długiej i Długim Pobrzeżu. Brawo panie Igorze. Szanujmy historyczny klimat Głównego Miasta.

    • 10 14

    • Wystarczy tylko pas szlifowanej kostki

      Wiesz, że Ogarna to taka obwodnica Głównego miasta? Ciekawe co byś mówił jakby wybrukować samochodom Grunwaldzką i Obwodnice

      • 5 4

    • jak taki mądry jestes to napisz jak byś objechał centrum rowerem (3)

      no czekamy.

      • 5 3

      • To twoj problem, a nie konserwatora

        • 2 5

      • Podwalem Przedmiejskim (1)

        • 1 5

        • ta 3 pasmowką gdzie nikt ponizej 90kmh nie jedzie

          zreszta jak tam wjechac? przez okopową?

          • 1 0

    • (4)

      Gość ma troszkę racji, rowery rowerami ale zostawmy wygląd historyczny, jeśli ktoś będzie musiał zejść na chwilę z roweru to mu korona z głowy nie spadnie.

      • 2 5

      • Gdyby nie jazda na rowerze, to od 10 lat (2)

        byłbym stałym klientem opieki zdrowotnej i być może złapałbym covida.

        W przyszłości, po pandemi śmiało zażądaj statystyk, ilu tu zapalonych rowerzystów zapadło na covid-19.

        Przyjmuję, że bardzo malutko i to na pewno nie śmiertelnie.

        • 2 2

        • Czyli już znasz odpowiedź - pięknie, to Ci powiem jako osoba która widziała wiele osób po covidzie - nie ma absolutnie żadnego znaczenia czy ktoś uprawiał sport czy nie (swoją drogą, sportowcy też potrafią mocno chorować).
          Ale jak sam mówisz - jeździsz sporo i masz gdzie - rewelacja, w takim razie te 500m dodatkowej drogi rowerowej na Ogarnej niewiele by zmieniła.

          • 2 1

        • pogadaj z urologiem jak prostata lubi rowerek.

          • 1 1

      • nikt nie zejdzie bo to nie ma sensu. nie kazdy uzywa roweru do wycieczek

        wszyscy beda cisnąc długim targiem. taki bedzie tego efekt

        • 0 0

  • i bardzo dobrze (4)

    dla pieszych i paniusi w szpilkach są chodniki, a nie ma tam takiego natężenia ruchu aby stosować gładzoną kostkę, która w dodatku szybciej się kruszy

    • 8 9

    • właśnie chodziło o to by tą ulicę ożywić, a nie dobić brukiem i wąskimi chodnikami (2)

      • 3 3

      • Ulicę ożywiają sklepy, restauracje, muzea i inne tego typu przybytki! (1)

        Chciałeś ożywić ulicę szlifowanym brukiem? Pogięło cię?

        • 6 4

        • tak ale zeby cos tam powstało to musi byc przestrzen przyjazna do spacerowania

          bruk i wąski chodnik jest tego zaprzeczeniem

          • 2 4

    • O ! Fan Igorka się odezwał. W dodatku

      zapewne samczy szowinista.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane